کامیار عابدی با بیان اینکه علیرضا طبایی با شعر سپید میانهای نداشت، میگوید: سبک شعری طبایی بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود و تأثیر لحن حماسی ثالث و کسرایی در شعرش زیاد بود. این منتقد و پژوهشگر ادبی در پی درگذشت علیرضا طبایی، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به سابقه روزنامهنگاری ادبی این شاعر و ترانهسرا در دو دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ اظهار کرد: طبایی مسئول بخش شعر چند روزنامه و مجله بود که مهمترین آن در اواخر دهه ۱۳۴۰ تا مدتی بعد از انقلاب، در مجله جوانان بود. مجله جوانان، مجله عمومی با شمارگان بالا بود. شمارگان این مجله در آن دروه جزء تیراژهای برتر ایران بود زیرا سردبیر بسیار مشهوری داشت به نام ر.اعتمادی که عامهنویس و روزنامهنگار توانایی بود.
وی خاطرنشان کرد : مجله جوانان در اواخر ۱۳۵۰ به تیراژ ۶۰۰ هزارتایی رسیده بود. این نکته باعث میشد بخش شعر و شاعران این مجله هم بسیار دیده شود. علیرضا طبایی با شاعران سراسر کشور و نه فقط تهران ارتباط داشت و نمونه شعرهایش را در مجله چاپ و شاعر را معرفی میکرد و چون تیراژ مجله خیلی بالا بود این شاعران در سطح وسیعی معرفی شده و به شهرت میرسیدند.
او در ادامه توضیح داد: صفحه شعر مجله جوانان، بیشتر شاعران نوگرای اعتدالی یا غزلسرایان نوسنتگرا را مطرح میکرد. شاعرانی که معمولا شعرهایشان نیمایی و یا شعر آزاد و یا غزل بود. البته قالبهای سنتی دیگر هم در این مجله مطرح میشد. در حدود ۱۲ سالی که طبایی در آنجا مسئولیت داشت، شعر سبک نوگرایی اعتدالی و نوسنتگرایی شاعران جوان که اغلب متولد دهه ۱۳۳۰ (آن زمان جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله بودند) بودند، منتشر میکرد و با این کار، بخشی از شعر ایران به سمت شعر نوسنتگرا و شعر نوگرایی اعتدالی رفت.
این پژوهشگر ادبی خاطرنشان کرد: شعرهای طبایی نیز در سبک نوگرایی اعتدالی و نوسنتگرایی بود؛ در واقع در شعرهای نیماییاش یک نوگرایی اعتدالی دیده میشود و در غزلهایش هم به غزلهای نو نزدیک بود که در دهه ۱۳۵۰ خیلی رایج شده بود. مشهورترین غزلسرای نو، هم در آن دوره حسین منزوی بود و بزرگان شعر آن زمان اخوان ثالث، نادر نادرپور و منوچهر آتشی غزل نو حسین منزوی را تأیید کرده بودند.
او با بیان اینکه در دهه ۱۳۵۰ نوعی دوره بازگشت خویشتن پیشنهاد میشد، گفت: آن زمان شعر نو سنتی، در حال رشد بود و طبعا انتشار آن نوع شعر در صفحات شعر مجلهای مانند جوانان که برای عموم منتشر میشد، انعکاس وسیعتری پیدا میکرد. البته به لحاظ محتوا، بخش اعظمی از این شعرها، محتوای رمانتیک داشتند؛ گاه رمانتیسیسم شخصی و گاه رمانتیسیسم اجتماعی. شعرهای آقای علیرضا طبایی در داخل این دو مجموع قرار میگیرد.
کامیار عابدی در پایان خاطرنشان کرد: طبایی با شعر سپید میانهای نداشت و این موضوع باعث شده بود چندان به تحولات شعر فارسی در چهار دهه اخیر علاقهای نداشته باشد و در گفتوگوهایش بیشتر علاقه داشت درباره شاعران دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ صحبت کند. سبک شعریاش بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود، تأثیر لحن حماسی ثالث و کسرایی در شعرش زیاد بود.