در سینمای ایران نیز موضوع طلاق برای فیلمسازان همواره حائز اهمیت بوده و آثار مختلفی چه به شکل طنز و کمدی و چه به شکل جدی ساخته و روانه پرده نقرهای سینما شدهاند اما در این میان کمتر فیلمسازی بوده است که پس از بررسی و پژوهش به واقع به شکل آسیب نگارانه به سراغ این موضوع رفته باشد و این مشکل را به شکل ریشهای بررسی کرده و کاملا عریان در اختیار مخاطب قرار داده باشد یا حتی پیامدهای حاصل از این جدایی را روی فرزندان به نمایش گذاشته باشد. این روزها فیلم سینمایی «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه پاشا بر پرده سینماها نقش بسته است. فیلم روایتی است از زندگی «کیمیا» و «فرید» با بازی مارال بنیآدم و جواد قامتی که به دلیل اختلافی که بینشان پیش آمده است، تصمیم به جدایی میگیرند اما در میانه این جدایی دو فرزند آنها درگیر ماجرایی میشوند که خانواده را به چالش میکشد. در واقع خواجه پاشا تلاش کرده است تا پیامد این جدایی را به تصویر بکشد و این که اهمیت خانواده بودن و در کنار هم بودن تا چه اندازه زیاد است. به همین بهانه گزارش ایرنا را درباره برخی فیلمهای سینمای ایران که با محوریت خانواده و طلاق ساخته شدهاند می خوانید:
هامون
«هامون» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۶۸ساخته شده است؛ فیلم روایت یک عشق دیوانهوار است که هر دو طرف آن در نوع خود شیفته و دیوانهاند و پروسه جداییشان هم بسیار جنونآمیز برگزار میشود. فیلمی که خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در آن به زیبایی این عشق جنونوار را به تصویر کشیدند.
همسر
در دهه ۷۰ با ورود بیشتر زنان به عرصه اجتماعی مهدی فخیمزاده فیلم «همسر» را کارگردانی کرد. او داستان زن و مردی را برای فیلمش انتخاب کرد که هر دو آرزوی ریاست داشتند. در نهایت زن رییس شد و کل کل به اوج رسید. مهدی هاشمی و فاطمه معتمدآریا در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. هرچند زبان فیلم کمدی است اما حرفهای جدی در آن زده شد که در زمان خود با استقبال خوبی از سوی مخاطبان ومنتقدان مواجه شد.
قرمز
«قرمز» ساخته فریدون جیرانی اما بُعد دیگری از مسایل زوجین را به تصویر کشید. او در واقع به خشونت میان زوجین پرداخت، فیلم درباره قصه زنی به نام هستی است که از همسر درگذشته خود دختری به نام طلا دارد، و با جوان پولداری به نام ناصر ملک ازدواج کرده است. همسر جدید او دچار بیماری سوءظن یا اختلال شخصیت پارانوئید است و مدام او را کتک میزند. هستی پس از مراجعه به عمویش، به درخواست قاضی دادگاه و به منظور ایجاد آرامش در محیط خانه، تصمیم میگیرد از شغل مورد علاقهاش (پرستاری) دست بکشد. اما باز هم مشکلات آنها حل نمیشود... زوج هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن در فیلم، درخشان ظاهر میشوند.
خواهران غریب
اما کیومرث پوراحمد در فیلم «خواهران غریب» روایتی متفاوت از جدایی زوجین به تصویر کشید و این بار کودکان را نیز به میانه داستان کشاند. نرگس و نسرین دو دختر دبستانی در جشن مدرسهها یکدیگر را میبینند و پی میبرند که خواهران دوقلوی یکدیگرند و پدر آهنگسازشان در گذشته از مادر آنها که خیاطی میکند، جدا شده بوده اما این ماجرا را هرگز به آنها نگفته بودند.
آتش بس
«آتش بس» ساخته تهمینه میلانی با نگاهی زنانه و طنز به مبحث جدایی پرداخته است. سایه، مهندس آرشیتک، برای طلاق از همسرش، یوسف که مهندس راه و ساختمان است، نزد وکیل میرود اما تصادفا گزارش به مطب یک روانشناس میافتد و طبق پیشنهاد روانشناس نحوه آشنایی و مسایل مربوط به زندگی مشترکش با یوسف را برای دکتر تعریف میکند. دکتر پس از ملاقات با یوسف به این زوج پیشنهاد میکند که... مهناز افشار و محمدرضا گلزار در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
جدایی نادر از سیمین
«جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به نامترین فیلم سینمای ایران در حوزه جداییست که آوازهاش جهانی شده است. داستان نادر و سیمین با بازی درخشان لیلا حاتمی و پیمان معادی، داستان همه دغدغههای معاصر طبقه متوسط جامعه ایران است. سیمین میخواهد بههمراه همسرش نادر و دخترش ترمه از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده است. اما نادر نمیخواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج میبَرَد، تنها رها کند. این اختلافات باعث میشود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند، اما دادگاه درخواستش را در مورد حضانت فرزندش رد میکند و مجبور میشود به خانه پدرش برگردد...