لوگو
1404 شنبه 20 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1402/11/23 - شماره 2216
نسخه چاپی
نگاهی به ۱۰ فیلم شاخص جشنواره فجر

شاعرانه و مهندسی

جشنواره فیلم فجر امسال اگرچه غافلگیری چندانی نداشت اما حداقل، ۱۰ فیلم داشت که از آنچه تصور می‌شد، بهتر عمل کرده و رضایت بیشتری را کسب کردند. بخشی از گزارش ایرنا را در این باره می‌خوانید:

ظاهر
سروشکل فیلم، این تصور را ایجاد می‌کرد که با فیلمی ساده و شهرستانی مواجه هستیم که برخلاف الگوی رایج فیلمسازی شهری، چندان در خدمت داستان نیست. تصورات حول نوعی تله‌فیلم که بر مبنای فیلمسازی دهه ۸۰ ساخته بود، می‌گذشت اما آن‌چه دیدیم، فیلمی شریف، داستانگو و سالم بود که به‌راحتی مخاطب را جذب می‌کرد. غلظت داستانی بالا در کنار تصاویر بدیعی که شاعرانگی بسیاری را برمی‌انگیخت، سبب شد تا ظاهر، یکی از روان‌ترین آثار جشنواره این دوره باشد. فیلمی که داستان خوبی داشت و اگرچه سروشکل داستان، کلیشه‌ای بود اما پرداخت، نوآوری‌هایی داشت که سبب جذب مخاطب می‌شد.

تمساح خونی
همین که جواد عزتی بخواهد فیلمی بسازد، می‌تواند بمب خبری بزرگی در سینمای ایران باشد. این گمانه، ظاهر کار بود اما وقتی فیلم را دیدیم، متوجه شدیم که عزتی، توانسته در نخستین تجربه فیلمسازی‌اش، گام بلندی بردارد. تمساح خونی، یک کمدی فانتزی خوش‌ریتم است که برای دقایق مختلف خود، طراحی محتوایی و بصری دارد.

قلب رقه
ظاهر فیلم، نشان از یک فیلم ارگانی می‌داد که در پروسه‌ای الکن، جذابیت چندانی را برای مخاطبش ایجاد نمی‌کند اما آنچه دیده شد یک فیلم سرپا و خوش‌داستان است که می‌تواند با خلق تعلیق‌هایی درست، مخاطبش را تا پایان نسبت به پیگیری داستان، کنجکاو نگه‌دارد.
آپاراتچی
فیلم‌هایی که با محوریت سینما ساخته می‌شوند عموما آثاری در خدمت عشاق سینما و دلسوختگان این صنعت هستند که جذابیت چندانی را برای مخاطب عام ندارند. آپاراتچی اما فیلمی در خدمت برای هر دو طیف مخاطب است. فیلم، طنازی‌های درستی دارد و توانسته با خلق خرده‌داستان‌های کمیک، فضا را به سمتی هدایت کند که برای مخاطبانش دوست‌داشتنی است.

باغ کیانوش
یکی از مهیج‌ترین آثار امسال، باغ کیانوش است که با یک طراحی درست، موفق می‌شود تا نبض مخاطبش را در دست بگیرد. فیلمی که تلاش می‌کند تا نشانه‌های ظاهری چندین گونه را پیاده‌سازی کند تا بتواند به یک فضاسازی متناسب با داستان خاص خود برسد. در این فضاسازی‌ها، نوجوانانی حضور دارند که مغز متفکر داستان هستند و به دور از جریان دیالوگ، با اکت‌های موثر خود، روند داستانی را تغییر می‌دهند.

معجزه پروین
وقتی نام این فیلم در بخش مسابقه جشنواره امسال منتشر شد، تصورها حول یک تله‌فیلم کلیشه‌ای از روی زندگی پروین اعتصامی می‌چرخید اما آنچه در این اثر دیدیم، یک پرتره جسورانه از زندگی این شاعره بزرگ کشورمان است. حسن مهم فیلم در آن است که از زاویه روایت نوینی برای ورود به این موضوع استفاده کرده است.

آسمان غرب
خیلی دشوار است که فیلم نخست یک کارگردان، اثر خوش‌ساختی چون اتاقک گلی باشد و حالا برای ساخته دوم، باید از آن میزان هم فراتر رفت و انتظارات بالا را پاسخ گفت. آسمان غرب در حوزه زیرساخت‌های محتوایی و فنی، قطعا یک سروگردن بالاتر از اتاقک گلی قرار دارد. فیلم موقعیت که موفق می‌شود تا بهره‌برداری‌های حداکثری را از فضاهای داستانی و ظرفیتی که قهرمان برای داستان‌سازی دارد، به عمل آورد.

نپتون
نپتون فیلمی درباره و برای کودک و نوجوان است. نشانه‌گذاری‌های درستی در این زمینه دارد که تلاش کرده تا با دنیای امروز کودکان و نوجوان به داستان‌گویی بپردازد. اینکه شخصیت نوجوان فیلم به دور از اغراق‌های دراماتیک مرسوم آثاری از این دست، بتواند قطب داستان باشد و محوریت روایت را در دست بگیرد، حسن بزرگی است که در نپتون به چشم می‌خورد.

پرویزخان
این یک نکته بسیارمهم است که یک ارگان برای بیان وفاق ملی، دوربین خود را از لوکیشن‌های کلیشه‌های این حوزه خارج کرده و به فضاهای جدید ببرد. پرویزخان اگرچه می‌توانست طراحی روایی دیگری داشته باشد اما با همین سروشکل نیز رضایت بسیاری را به دست آورد و توانست ضمن مرور شیرین خاطرات برهه‌ای مهم در تاریخ فوتبال کشورمان، دست به نقدی اجتماعی از جامعه دهه ۶۰ کشور نیز بزند.

نوروز
نوروز نیز یکی دیگر از فیلم‌های خوش‌ساخت جشنواره امسال است که مشخص است برای آن فکر شده و زحمت بسیاری متحمل شده است. نوروز به‌مدد طراحی درست خود، توانست جذابیت‌های بسیاری خلق کند آن‌هم در سینمایی که فضاسازی داستانی درخوری در حوزه رسوم آئینی خود ندارد. تفویض فرآیند قهرمانی به نوجوان داستان در کنار تعلیقی پرکششی که درنتیجه تقابل قطب خیر و شر داستان برقرار است و البته توجه به نمادهای متعدد این رسم آئینی، از نوروز، فیلم درخوری را پدید آورده که با یک ساختار بصری مهندسی‌شده، می‌تواند رضایت زیادی از مخاطبش کسب کند.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • کریستوفر نولان بهترین کارگردان سال شد
  • تام کروز وبرد پیت در قاب تصویر تارانتینو
  • شاعرانه و مهندسی
  • نخستین نمایش اثر ون‌گوگ پس از سرقت
  • شش ساعت زد و خورد مسلحانه در مقبره‌ رضاشاه
  • بدرقه پیکر خالق مجسمه‌های مسی
  • یادی از مترجم با معرفت
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.