وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: باید مقابل جریان یکسانسازی فرهنگی بایستیم. زمانی کمونیستها میخواستند یکسانسازی کنند که شکست خوردند. غربیها هم تلاش میکنند. برای همین به بعضی دوستان توصیه میکنم یکسانسازی نکنید. برخی دوستان ما خیلی تلاش میکنند که همه را وادار کنند جوری زندگی کنند که با شاقول آنها تراز باشد. حتما غلط است و شکست هم خورده است. نقطه قوت ما تفاوتهای فرهنگی است و قرآن هم این تفاوت را به رسمیت شناخته است.
ضرغامی با نقد نظام اداری، آن را «پوسیده» و «تحمیلی» خواند و گفت: این نظام اداری عین بختک روی ما افتاده است، میخواهیم یک طرح کوچک تصویب کنیم باید به کمیسیون مربوطه برود، در آن جلسه هم ۴۰ نفر کارتابل به دست از ۴۰ دستگاه آمدهاند تا ما مطالبهمان را مطرح میکنیم یکی از این دستگاهها معترض میشود و اصلا از طرح و پیگیری آن منصرف میشویم. کشور گرفتار این ماجراست. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوالی درباره اقدام این وزارتخانه در برابر گرانی سفرهای داخلی که در برخی مقاصد برابر با هزینه سفر به ترکیه شده است و قیمت بالای هتلها که گفته شد گرانتر از برخی هتلهای کشورهای دیگر است، گفت: آنالیز ترکیه به ما نشان میدهد که آنها گردشگری را فهم کردهاند و همه نظام این کشور برای گردشگری آماده است، ولی ما چقدر این توان را داریم؟ ترکها ۶ میلیون مقیم خارج از این کشور دارند که منبع بزرگ درآمد گردشگری این کشور است. من تلاش زیادی میکنم مشکل ایرانیان خارج از کشور را حل کنم، چون آنها نگران هستند اگر به ایران بیایند، دستگیر شوند.
ضرغامی اضافه کرد: البته میدانید که با ۳۳ کشور یکطرفه لغو ویزا کردهایم. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دنبال این کار بود، البته که وزارت خارجه هم زحمت کشید. یک بار لغو روادید با روسیه مطرح شد، در دولت آنقدر مسأله حیثیت را مطرح کردند و گفتند «نمیشود که ما روادید را لغو کنیم و روسیه لغو نکند»، به جز رأی من و آقای امیرعبداللهیان، به اتفاق آرای دیگران این طرح رد شد.
ضرغامی سپس به بودجه تبلیغات گردشگری ایران و پیشی گرفتن کشورهای منطقه در گردشگری از جمله عربستان، اشاره کرد و افزود: کل بودجه گردشگری کشور ۱۰ میلیون دلار است، البته با نرخ ۵۰ هزار تومان. درحالیکه ترکیه فقط در سال ۲۰۱۴ تنها برای بازاریابی گردشگری ۱۸۵ میلیون دلار بودجه گذاشته بود. درباره عربستان آنچنان هم که اعداد و ارقام اعلام میکنند نیست، البته آنها چند میلیون دلار به مسی میدهند که دو شوت بزند و دهها برابر آن خرج میکنند تا فیلم تبلیغاتی آن را پخش کنند. از آن طرف مالزی را میبینید قبل از بخش خبر بیبیسی، یک تبلیغ کوتاه دارد، آنها رقمهای سرسامآور میدهند، ما که نداریم، همین الان «صادق بوقی» یک کلیپ ساخته و مردم گیلان را به نمایشگاه گردشگری دعوت کرده است که از «مسی» بیشتر میبینند. ما باید روی فرهنگ خودمان کار کنیم. همین قطر ۲۰۰ میلیارد دلار فقط برای بازیهای جام جهانی خرج کرد. با یکی از آژانسهای معروف گردشگری در ایران دیداری داشتم که میگفت قطر خواسته از ایران مسافر بفرستیم، صبحانه یکی از هتلهای ۵ ستاره این کشور فقط ۱۵۰ قلم دارد که ۵۰ دلار قیمت دارد ولی کسی قطر نمیرود.