زهرا توسلی - بسیار شنیده‌ایم که یک طراح مُد و لباس به هیچ عنوان نیازی نیست نقاشی و طراحی بداند یا حتی مهارت نقاشی کشیدن داشته باشد؛ زیرا طراحی مُد و لباس و نقاشی، دو دنیای متفاوت هستند و اصلاً نمی‌توان این دو را با یکدیگر یکی دانست. هر چند در این گزاره حقیقتی نهفته هست و این دو رشته هنری را نمی‌توان یکسان دانست و از جهات مختلفی از هم متمایز هستند؛ با این حال اغلب طراحان مشهور مد و لباس بر این باورند که یک طراح موفق می‌بایست شناختی کامل و دقیق از رنگ، ترکیب بندی و تناسبات در کنار مهارت‌های فنّی هنر دوخت و برش داشته باشد. یک طراح لباس، برای کاربرد رنگ در طراحی باید نکات مختلفی نظیر خصوصیات روانشناختی، اقلیم و جغرافیا، تاریخ و مذهب را در نظر بگیرد و در عین حال باید قادر به کشیدن انواع فیگور و اسکچ برای طراحی انواع لباس باشد. متاسفانه طراحان مُد و لباس ما در طراحی منسوجات و لباس‌های خود کمتر از هنرهای دیگر و خصوصاً نقاشی و نگارگری الهام و وام می‌گیرند. بارها از زبان دست اندرکاران و طراحان مد و لباس شنیده‌ایم که این عرصه، نیازمند رویکردهای خلاقانه و جدید برای جذب بیشتر مخاطبان و مصرف کنندگان است و مسوولان نیز بارها بر لزوم تقویت انگاره‌های هنر بومی در نظام کلان البسه ایرانی تاکید کرده‌اند. با وجود آن که کارشناسانِ امر همواره بر ضرورت کاربرد نقوش و طرح‌ها و رنگ‌های بدیع و خلاقانه تاکید داشته‌اند؛ اما همچنان شاهد مهجوریت نقش مایه‌ها و عناصر ملی و بومی و اسلامی در طرح‌هایمان هستیم و طراحان مد و لباس کمتر از نقاشی و نگارگری ایرانی در تولیدات خود استفاده می‌کنند. ریحانه هدایتی، از طراحان بین المللی مُد و لباس و دارنده عنوان طراح برتر سال 2022 در هفته مد دبی، معتقد است هم افزایی بین طراحی مُد و لباس با نقاشی و طراحی، می‌تواند ثمرات خوبی هم برای طراحی مد و لباس و هم رشته نقاشی داشته باشد. با او گفت‌وگویی در این زمینه انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: