ضیاء مصباح- کنشگر اجتماعی
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پس از بررسی جوامع مختلف با توانمندی های متفاوت به این نتیجه رسیده است که رابطهی معناداری بین پولی که کشورها از منابع طبیعی خود به دست میآورند و خلاقیت، دانش و مهارتهایی که جوانان آن کشور از آن برخوردارند، وجود دارد.
جوانان کشورهای فنلاند، کره جنوبی و ژاپن با بهرهی ناچیزی که مملکت آنان از منابع طبیعی دارد، دارای خلاقیت، بهرهی هوشی و پویایی بیشتری نسبت به جوانان قطر، عربستان وکویت میباشند و توصیه میکند ،اگر میخواهید بدانید که در قرن حاضر چه باید کرد که ثروتها و نیروی اجتماعی ملاک پیشرفت باشد، باید اتکاء به استخراج و صادرات منابع طبیعی و واردات کاهش یابد .
مردم باید بدانند که کشور با داشتن دانش و مهارت به پیش میرود و این موضوع با کیفیت تحصیلات و سیستم آموزشی مرتبط بوده و مهارت و توانایی جوانان شانس آنان را رقم میزند.
بنابراین لازم است فرهنگ و سیستم آموزشی بر این مبنا بنا شود. بکار گیری روحانیون با فرض اینکه جملگی از استعداد و توانمندی مناسب برای فهماندن فلسفه تقویت باورهای دینی در این برهه زمانی که تحولات شگرف در تمامی زمینه ها صورت گرفته در این شرایط با آموزش علم و فن اصل قرار گیرد.
بی توجهی به روحیه پرسشگری و اتکاء به اصل مسلم «واگذاری مسئولیتها به برترین ها برمبنای شرایط احراز» برآمده از دانش و علوم روز منطبق با استاندارهای بین المللی که با ارتباطا ت رسمی ،اصولی و محترمانه بدون پرداختن به دشمن پنداری یا شعار حاصل می شود .
همچنین بالا رفتن ارزش پول ملی، جلوگیری از انحراف اخلاقی و گسترش فقر ، ندانم کاری و از همه مهمتر « فرار مغزها » باعث افزایش منزلت کشور می شود.
باید گفت :کشورهایی که بیشترین تعداد کمپانیها را دارند، مانند چین- هنگکنگ،تایوان، هند، کره، سنگاپور و.... هیچ کدام از منابع طبیعی برای پیشبرد اهداف خود بهره نمیبرند.
انگیزه در این کشورها تنها راه معقولی است که مسیر خود را از طریق فراهم نمودن دانش و مهارت برای افراد بیشتری به منظور رقابت، همکاری و ارتباط می پیماید وزمینه پیشرفت کشور را فراهم می کند.
اقتصاد قرن حاضر دانش و مهارت تبدیل به پول رایج شده توان هر کس مجبور است که خود تصمیم بگیرد که چه قدر پول برای چاپ لازم است.
البته داشتن نفت و گاز خوب است و فرصتهای شغلی ایجاد میکند، اما در دراز مدت جامعه را ضعیف میسازد مگر اینکه برای ایجاد فرهنگ یاد گیری از این سرمایهها استفاده شود.
کشورهایی که از داشتن معادن زیرزمینی و حتی جنگلها محروماند و امروز فرهنگ تقویت مهارتهایشان را توسعه دادهاند، حرف اول را در اقتصاد جهانی میزنند ، نکته ای که با ارزش ترین و مهمترین منبع پویایی جوامع میباشد و …
با این ترتیب وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، کلیهی مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی که کم هم نیستند با نیروی انسانی کلانی که در اختیار دارند و فرصتهایی که از بین میرود و آیا تحقیقات و مطالعات به رویتشان میرسد و از این ایده های نو مطلعاند.
سیستم آموزشی و علمی کشور به بنیادی دیگر نیاز دارد و باید به دولت منتخب حکومت هماهنگ ، همراه و یکد ست توصیه کرد که در این مسیر برنامهریزی اش چیست؟
آیا میتوان به جای استخراج آنچه را که به عنوان معد ن در زیرو روی زمین وجود دارد: ذهن و اندیشهی ایرانیان را به سوی کشف استعداد، انرژی و ذکاوت جوانان بدون توجه به جنسیت آنان، از طریق علم و دانش و تحقیقات اصولی، آن هم با ایجاد انگیزه، خلاقیت ، اندیشه و تولید فکر هدایت کرد و بخشی از درآمد های ناشی از منابع طبیعی را صرف این مطالعات کرد؟
یا در طرح و تنظیم چگونگی برخورد با خانم های شل حجاب و... از تنش ها کاست و با نگاه به داخل و بهره گیری از تکنولوژی زندگی مردم را بهبود بخشید.