لوگو
1404 شنبه 20 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1402/09/22 - شماره 2176
نسخه چاپی

حراج تهران دست به فروش آنلاین می‌زند

پس از شیوع کرونا، اغلب نمایشگاه‌ها و حراج‌های هنری کاهش فروش با برگزاری آنلاین را قبول کردند؛ البته نتایج برای همه یکسان نبود و نظرات متفاوتی درباره نتیجه استفاده از امکانات دیجیتال و آنلاین ارائه شد. «حراج تهران» اما پس از شیوع ویروس کرونا و به نتیجه نرسیدن تصمیم چندباره در برگزاری آنلاین، سرانجام هجدهمین دوره‌اش را برای نخستین بار به صورت آنلاین برگزار خواهد کرد.به گزارش ایسنا، از دوره شیوع ویروس کرونا استفاده از شیوه‌های آنلاین در اغلب حوزه‌ها مانند آموزش، کسب و کار و ... تاثیرات چشم‌گیری داشت و هنر نیز از این قاعده مستثنی نماند. فروش آثار هنری با شیوه جدیدی مواجه شده بود که به نظر می‌رسید در موقعیت اقتصاد هنر تحولاتی را در سطح داخلی و فرامنطقه‌ای ایجاد کند و طبیعتا تاثیر خود را بر مارکت هنر ایران نیز داشت.  گالری‌داران استفاده از شیوه‌های آنلاین را پس از مدتی به کار گرفتند و با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی مسیر جدیدی ایجاد شد. برگزارکنندگان حراج‌های هنری، به عنوان مثال حراج تهران نیز از این راه خارج نماندند و اندیشه برگزاری حراج‌های آنلاین را در سر داشتند و دارند. در همین راستا نیز حراج تهران که شاید شناخته شده‌ترین حراج آثار هنری در ایران محسوب می‌شود، قرار است هجدهمین دوره‌اش را به صورت آنلاین برگزار کند.  «حراج تهران» پس از شیوع ویروس کرونا و چندبار وقفه در برگزاری، در نهایت به تصمیمی قاطع برای برپایی سیزدهمین دوره خود به صورت آنلاین نرسید.  پس از شیوع کرونا در سطح دنیا، نمایشگاه‌ها و حراج‌های هنری کاهش فروش با برگزاری آنلاین را قبول کردند و با پذیرش این ریسک بزرگ که شاید در ابتدا ترسناک به نظر می‌رسید تلاش خود را آغاز کردند؛ البته نتایج برای همه یکسان نبود و در ایران و جهان نظرات متفاوتی درباره نتیجه استفاده از  امکانات دیجیتال و آنلاین ارائه شد؛ با این حال این شیوه تا حدی جلوی خسارت‌ها را گرفت. از میان تجربیات موفق می‌توان به حراجی آنلاین و چهارساعته آثار هنری «کریستیز» اشاره کرد که با وجود بحران جهانی کرونا با فروش فراتر از انتظار بیش از ۴۲۰ میلیون دلار مواجه شد.  در این حراجی آنلاین که ویژه آثار هنری امپرسیونیسم، مدرن، پس از جنگ و معاصر بود، در مجموع ۸۰ اثر چوب حراج خورد و با فروش ۹۴ درصد از آثار فروشی بالغ بر ۴۲۰ میلیون دلار برای این حراجی به ثبت رسید. این حراجی برای اولین‌بار به صورت همزمان در هنگ کنگ، پاریس، لندن و نیویورک برگزار شد و هر یک از این شعبه‌ها به نوبت بخشی از حراجی را به خود اختصاص دادند. حراجی «ساتبیز» نیز در تاریخ ۲۹ ژوئن برای اولین بار حراجی آنلاین و زنده خود را برگزار کرد که در نهایت به مجموع فروش ۳۶۳.۲ میلیون دلاری دست یافت و یک نقاشی سه‌لتی اثر «فرانسیس بیکن» با فروش ۸۴.۵ میلیون دلاری، رکورد گران‌ترین اثر حراجی را به خود اختصاص داد. با این حال در شرایطی که اغلب حراجی‌های مطرح دنیا آن‌هم به اجبار، شیوه آنلاین را در پیش گرفته بودند، حراج تهران در نهایت زیر بار برگزاری آنلاین نرفت و تا هفدهمین دوره (جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲) بدون ساز و کارهای مجازی برگزار شد؛ اما حالا این حراج به یک‌باره تصمیم گرفته که هجدهمین دوره‌اش را به صورت آنلاین برگزار کند. 

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • هنر بدون مخاطب مردم هیچ است
  • درگذشت عباس جلیلیان، هنرمند موسیقی
  • شاعرانگی در «جنگل پرتقال»
  • میهن‌پرستی در رگ‌های تئاتر ایران
  • حراج تهران دست به فروش آنلاین می‌زند
  • جاماندن «فراری» و «ناپلئون» از گلدن گلوب
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.