کاهش ۵۰ درصدی فروش کسبوکارها
به گفته دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، قطعی اینترنت منجر به کاهش ۵۰ درصدی فروش کسبوکارهای اینترنتی شد. با توجه به آمارگرفته شده از شرکتهایی که در نظرسنجی این سازمان، شرکت کردهاند، تقریباً ۴۸ درصد از این شرکتها، با کاهش فروش روبرو بودهاند.
در این خصوص نماینده چابهار، معینالدین سعیدی گفت: «ما با فیلتر کردن؛ پلتفرمها و دسترسیهای مردم را دچار چالش کردیم، کسبوکارهای اینترنتی و مشاغلی که مردم با خلاقیت ایجاد کردند را دچار چالش کردیم و از آنطرف خودمان دسترسی کامل به این پلتفرمها داریم!»
بازار سیاه فیلترشان
کاسبان و کاربران مجبورند برای رفع نیازهای روزمره خود از فیلترشکنها استفاده کنند؛ اما اگر بنابراین باشد که کاربران نیز در راستای توصیه عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم که در گفتوگویی گفته بود که مردم برای حفظ امنیت دادههایشان، در حد امکان از «فیلترشکنهای رایگان خارجی» استفاده نکنند، باید بهناچار به سراغ فیلترشکنهایی بروند که درازای آنها پول پرداخت میکنند و درنهایت مجبور به استفاده از فیلترشکنهایی میشوند که باعث شکلگیری چنین بازار سیاهی در داخل کشور میشود.
بازار میلیاردی فیلتر شکن
قطعی اینترنت، آمار خرید و فروش و استفاده از فیلترشکنها را افزایش داده است. بر اساس آماری که یکتانت منتشر کرده، سهم ۸۰ درصدی کاربران برای ورود به شبکههای اجتماعی و پیامرسانها از فیلترشکن استفاده میکنند. استفاده از فیلترشکنها باعث شده بازار خرید و فروش فیلترشکنها در سال ۱۴۰۱ به یک بازار ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی تبدیل شود.
چنین آماری نشاندهنده شکلگیری بازار سیاهی از خرید و فروش فیلترشکنها بدون نظارت و مدیریت است. اخیراً تنها در یک مورد گردش حساب بیش از ۴۶ میلیارد تومانی یک فیلترشکن فروش قمی درنتیجه فروش به ۱۸۵ هزار یوزر توسط پلیس اعلام شد.
گردش مالی خرید اینترنت و فیلتر شکن در سال
رشیدی کوچی نماینده منتقد فیلترینگ گفت: «بازار پرسود، غیرقابل نظارت و خلافی که در بخش فروش فیلتر شکن شکلگرفته، دست افراد خاصی است و وقتی این بازار پرسود باشد، افراد معمولی نمیتوانند به آن راه پیدا کنند. من یک نظرسنجی در صفحه خود گذاشتم و پرسیدم مردمی که درحالحاضر در اینستاگرام با فیلترشکن کار میکنید، چقدر پول اینترنت دادید؟ در آن زمان تقریباً ۳۰ هزار نفر شرکت کرده بودند. حداقل این مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بود. تقریباً ۲۰ هزار نفر فیلترشکن میخریدند. بر این اساس تقریباً ۲۰ میلیون نفر ایرانی فیلترشان میخرند. اگر ۲۰ میلیون را ضرب در حداقل ۱۰۰ هزار تومان در ماه کنیم، حدود دو هزار میلیارد در ماه میشود و هزینه ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال میشود. اگر فیلترشان استفاده کنید، مصرف دیتایتان دو برابر میشود؛ یعنی دو برابر هزینه اینترنت میدهید. آنها میشود ۴۴ هزار میلیارد تومان در سال!»
سود بانکها و درگاههای اینترنتی از منافع فیلترینگ
خرید فیلترشان با درگاههای بانکی و از روش کارت به کارت انجام میشود یعنی با هربار پرداخت کاربران هزینهای به عنوان کارمزد نیز به درگاههای اینترنتی و بانکها تعلق میگیرد. سود تقریبی بانکها از خرید ویپیان، با احتساب کارمزد تراکنش ۷۲۰ تومان، حدود ۴۰ میلیارد تومان تنها در ۹ ماه است. با این اوصاف درگاههای واسط خرید اینترنتی کارمزدهای بیشتری را اعمال میکنند و بهطور طبیعی، سود بیشتر از بانکها به جیب میزنند.
از طرفی برای اپراتورهای تلفن همراه نیز، با استفاده کاربران از فیلترشکن، حجم ترافیک اینترنت با عنوان «ترافیک بینالملل» و دو برابر ترافیک داخلی محاسبه میشود. یعنی ظرفیت یک بسته اینترنت ۵۰ گیگا بایتی، در صورت استفاده از فیلترشان، به ۲۵ گیگا بایت میرسد. و این به این معناست که اگر کاربر بستهای ۵۰ گیگابایتی میخرد، درواقع از بسته ۲۵ گیگابایتی استفاده میکند؛ با یک حساب سرانگشتی یعنی اپراتورها و مخابرات سود دو برابری میکنند.
سودمافیای فیلترشکن
طبق گزارشها منتشرشده، اکنون میانگین قیمت فروش فیلترشکن در کشور به ماهانه حداقل ۶۰ هزار تومان رسیده است. اگر فرض کنیم تنها ۲۰ درصد از کاربران پلتفرمهای فیلترشده از فیلترشکن پولی استفاده میکنند، به رقمی معادل ۵۴۰ میلیارد تومان گردش مالی برای مافیای فیلترشکن در ماه میرسیم.
به گفته نماینده چابهار، معینالدین سعیدی: «مردم با فیلترشکن میتوانند به پلتفرمها دسترسی داشته باشند و فقط فضا را برای کاسبی میلیارد تومانی فیلترشکنها فراهم میکنیم»
رشیدی کوچی دراینباره گفت: «وزیر ارتباطات در رابطه با فیلترینگ فقط مجری است.» برگرفته از خبر آنلاین