لوگو
1404 يکشنبه 23 آذر
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1402/07/26 - شماره 2136
نسخه چاپی

فرخ نعمتی : مطالعه کتاب راه نجات فیلم‌سازی است

فرخ نعمتی بازیگر تئاتر،تلویزیون و سینما بیان کرد: هرچقدر بیشتر به ادبیات به عنوان ریشه هنرهای نمایشی رجوع کنیم بیشتر خواهیم توانست فیلم و سریال‌های جذاب تولید کنیم. داستان گویی از دیرباز یکی از بهترین راه‌ها برای جلب مخاطب تلویزیون بوده است و هرچقدر این داستان‌گویی جذاب‌تر و با رعایت درست اصول اساسی فیلمنامه‌نویسی و در عین حال متکی بر منابع ادبی وزین باشد یقینا مخاطبان بیشتری خواهیم داشت.  به همین سبب فرخ نعمتی، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون گفتگویی با خبرنگار ایبنا داشته که به شرح زیر است:

  معیارهای شما برای انتخاب یک فیلم‌نامه چیست؟
برای خودم یکی از اصلی‌ترین معیارها برای انتخاب فیلمنامه، وجهه داستانی اثر است و در سریال  «رحیل» که به تازگی روی آنتن رفت نیز اسلوب داستان‌گویی را دوست داشتم و برای همین همکاری و ایفای نقش یک پدر دغدغه‌مند را پذیرفتم. 

  نظر شما درباره ساخت آثار تاریخی از این قبیل چیست؟
کارهای تاریخی چون داستان هایی از تاریخ را روایت می‌کنند که می‌توانند فرازمانی باشند همواره برای مردم جذابیت دارند ولی باید با گره افکنی های به‌جا و تعلیق های درست و اصولی، کاری کرد که این روایات تاریخی در زبان تصویر، خوش بنشیند. داستان سریال رحیل، در دوره ای از تاریخ روایت شد که دوره گذار بود و انگاری حلقه مفقوده بین قاجار و پهلوی را در دستورکار روایت داشت و جنس کار طوری بود که هم برخی شخصیت های واقعی را وارد درام کرده بود و در عین حال یک سری شخصیت های داستانی را در کار داشتیم که بشود حول آنها ماجراهای جذاب ساخت. 

  منابع ادبی این سریال چه کتاب‌هایی بوده‌اند؟
از آنجا که میدانم فرهاد نقدعلی نویسنده سریال، کتاب‌های حسین مکی درباره تاریخ آن زمان و همچنین کتبی مثل  «تاریخ احزاب سیاسی ایران» ملک‌الشعرای بهار و رمان‌هایی همچون  «تهران مخوف» مشفق کاظمی را به عنوان مراجعی برای آشنایی بیشتر با دوران وقوع حوادث، استفاده کرده بود و البته در این میان لحن روایی خاص خود را هم در سریال داشته.

  چه آثاری از شما خاطره‌ساز بوده و در ذهن تمامی مردم نقش بسته است؟
مردم و مخاطبان خیلی به نقش هانی بن عروه در سریال مختارنامه ساخته داوود میرباقری، لطف داشتند ولی کاراکترم در فیلم برف روي شیروانی داغ به کارگردانی محمدهادی کریمی از آن نقش‌هایی بود که چه در جشنواره فجر و چه حین اکران و چه در بازپخش های مختلف از شبکه خانگی و...، مورد توجه مردم بود و خودم هم پرداخت داستانی آن را بسیار دوست داشتم. نقش‌هایم در ماهی‌ها عاشق می‌شوند علی رفیعی، هتل کارتن سیروس الوند و علفزار کاظم دانشی نیز با اینکه کوتاه بودند، مورد اقبال قرار گرفتند. 

  توجه به منابع ادبی در صنعت سینما چقدر حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد؟
یکی از امتیازات کارگردانان مولف سینمای ایران، تسلط ادبی بالایشان بوده است و مثلا افرادی همچون داوود میرباقری و علی حاتمی بسیار زیاد کتابخوان و اهل مطالعه بوده اند و همین مطالعات نیز به آنها کمک کرده که بتوانند آثاری پر از داستان‌های جذاب و قابل باور خلق کند. در عین حال کارگردانانی نظیر علی رفیعی و محمدهادی کریمی را نیز همین قدر متمرکز بر ادبیات به عنوان زیربنای هنرهای نمایشی دیدم. در جوانترها نیز هرگاه با فیلمسازان جوان همکاری داشته‌ام سعی کرده‌ام آن‌ها را دعوت کنم به مطالعه و توجه به ادبیات.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • وزیر فرهنگ عنوان کرد: لزوم ارایه راهکار جدید در حوزه اقتصاد نشر
  • درباره فیلم ناپلئون
  • پخش فیلم های داریوش مهرجویی در رادیو و تلویزیون
  • فرخ نعمتی : مطالعه کتاب راه نجات فیلم‌سازی است
  • فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.