لوگو
1404 يکشنبه 18 خرداد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1402/07/12 - شماره 2125
نسخه چاپی

عملکرد پایین‌تر از متوسط دانش‌آموزان ایرانی در یک آزمون جهانی

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: نقطه منفی یا ضعف کشور ما در آزمون تیمز و پرلز مربوط به شاخص‌های علمی است و در حوزه سواد خواندن، ریاضی و علوم دانش‌آموزان به تلاش بیشتری نیاز داریم. به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و نماینده ایران در مجمع عمومی انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در چهارمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد تعلیم و تربیت با موضوع بررسی وضعیت دانش‌آموزان ایرانی در مطالعات تیمز و پرلز که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به ارائه گزارش در خصوص مطالعات تیمز و پرلز پرداخت و تشریح کرد که از حیث قانونی، اسناد بالادستی ما را مکلف می‌کند که در آزمون‌های بین‌المللی شرکت کنیم. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به تناوب ۱۰۰ کشور در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند و تقریبا همه کشورهایی که برای علم و آموزش ارزش قائل هستند در این آزمون‌ها حضور دارند. وی افزود: یکی از یافته‌های خوب این آزمون‌ها، علاقه معلمان ایرانی به شغلشان است و جزء ۳ کشور اول در این شاخص هستیم. از نتایج دیگر آزمون‌های تیمز و پرلز این که دانش‌آموزان ایرانی در اعتماد به نفس و علاقه به مطالعه وضعیت خوبی دارند. محبی گفت: همچنین، ایران در عدالت جنسیتی وضعیت خوبی دارد چراکه در برخی از موارد دختران جلوتر از پسران هستند. نقطه منفی یا ضعف کشور ما مربوط به شاخص‌های علمی است که در سواد خواندن، ریاضی و علوم نیاز به تلاش بیشتر داریم. وی ادامه داد: برای بهبود عملکرد علمی کشور به برنامه مداخله‌ای نیاز داریم تا هر سال آزمون داخلی داشته باشیم و برای هر سال برنامه‌ریزی کنیم. این آزمون‌ها نشان می­دهد درصد بالایی از دانش‌آموزان سواد خواندن ضعیفی دارند در حالی که سواد خواندن پایه بسیاری از مهارت‌هاست. دکتر مسعود کبیری مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز و هماهنگ‌کننده ملی مطالعات تیمز و پرلز ایران به ارائه گزارش تفصیلی در خصوص این مطالعات پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه عملکرد دانش آموزان ایرانی پایین‌تر از مقیاس متوسط آزمون تیمز و پرلز است. آزمون تیمز روی علوم و ریاضی و آزمون پرلز روی موضوع خواندن تمرکز دارد. رتبه‌بندی کشورها در این آزمون‌ها بر اساس نمره است، رتبه نخست متعلق به کشور سنگاپور است و در دوره اخیر کشورهای منطقه عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. وی افزود: وضعیت ایران در توزیع شاخص‌ها نامتناسب است، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در حوزه یادگیری دروس علوم و ریاضی وضعیت ما مناسب نیست که در مدارس عشایر و مدارس چند پایه مشکل بیشتر است که البته در مدارس شاهد، شاهد وضعیت بهاری هستیم. مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز گفت: این عملکرد دوره‌های مختلف نشان می‌دهد که تغییراتی که ما در نظام آموزشی ایجاد کرده‌ایم به رتبه ایران صدمه زده است و کرونا نیز وضعیت علمی کشور را مانند سایر کشورها بدتر کرده است. نقطه امیدواری بررسی اخیر این است که سواد ریاضی وضعیت رو به رشد را نشان می دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ایران زمان اختصاص یافته برای آموزش در سطح پایینی قرار دارد، با این حال در ایران علاقه به مطالعه برعکس بسیاری از کشورها در حال افزایش است. وی اظهار کرد: به طور کلی برای بهبود وضعیت، باید سیاست‌گذاری‌ها مبتنی بر شواهد صورت گیرد. تقویت سواد خواندن در مناطق غیرفارسی‌زبان و تقویت پیش دبستانی در مناطق محروم باید در اولویت قرار گیرد. با اینکه ساعت آموزشی ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است اما مطالب درسی پیچیده در زمان کم ارائه می‌شود در حالی که در کشورهایی که وضعیت علمی خوبی دارند مطالب ساده‌تر در زمانی طولانی‌تر ارائه می‌شود.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • معیارهای جدید طرح ترافیک تهران
  • سرقت دکل نفتی در خوزستان
  • زندگی سالمندان بهتر از جوانان
  • عملکرد پایین‌تر از متوسط دانش‌آموزان ایرانی در یک آزمون جهانی
  • ترافیک ۱۴ کیلومتری رودبار نفس مسافران را گرفت
  • جوهره سیاست خارجی باید تامین منافع ملی باشد، نه موضوعات دیگر
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.