علی لقمانی میگوید: در حال حاضر فضای دیجیتال به جایی نرسیده که بتوانیم بگوییم از تصاویر آنالوگ عبور میکند و تصویر دیجیتال هنوز حس و حالی را که تصویر آنالوگ سینمایی داشت، نتوانسته پوشش دهد اما شاید در ۱۰ سال آینده این اتفاق بیفتد.
کارگاه فیلمبرداری «چگونه تصاویر بهتری خلق کنیم» با حضورعلی لقمانی مدیر فیلمبرداری ۱۹ شهریورماه در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
لقمانی با اشاره به نقطه مشترک میان فیلمبردار و کارگردان یک اثر سینمایی گفت: موارد مشابه زیادی بین کارگردان و فیلمبردار وجود دارد که هر دو باید به آن واقف باشند. برای رسیدن به فضای درست بصری فیلم نیاز است که کارگردان به قواعد فنی زبان سینما آشنا باشد زیرا اگر آشنا نباشد ممکن است یک اثر بصری تولید کرده باشد اما آن اثر، سینمایی نیست؛ سینما دستور زبان خاص خودش را دارد که آن را از سایر هنرها تفکیک میکند.
وی که مدیر فیلمبرداری «جزیره رنگین» ساخته زنده یاد خسرو سینایی نیز بوده، ادامه داد: آنچه مسلم است مخاطب در صحنه فیلمبرداری حضور ندارد و متخصص فیلمبرداری هم نیست به همین دلیل هر کدام از تصاویر گرفته شده را میپذیرد. در واقع با انتخاب لنز مورد نظر به تماشاگر تحمیل میکنیم که سوژه در چه فاصلهای قرار دارد و مخاطب هم مجبور است بپذیرد. اگر به عنوان فیلمبردار نسبت به لنزها و زیباییشناسی آنها شناخت داشته باشیم میتوانیم در جغرافیای صحنه دخل و تصرف کنیم.
لقمانی با اشاره به مولف بودن در یک اثر سینمایی گفت: زمانی میتوانید فیلمساز مولف باشید که معماری فیلم را بدانید و فیلم معمار خاص خود را داشته باشد و تبدیل به اثر سینمایی شده باشد و باید بدانید که اختیار چینش پلانهای یک کارگردان مولف در دست تدوینگر او نیست. گاهی گفته میشود کارگردان مولف میتواند در همه موارد دخالت کند در صورتی که تنها میتواند نظر خود را ارائه بدهد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت فیلمبرداری دیجیتال و آنالوگ در سالهای اخیر توضیح داد: اگر از ابتدا با فضای مجازی و الکترونیک آشنا بودیم شاید برای ما فرقی نمیکرد اما برای کسی که تجربه فیلمبرداری با سیستم آنالوگ را داشته کمی سخت است. تصور میکنم در حال حاضر فضای دیجیتال به جایی نرسیده که بتوانیم بگوییم از تصاویر آنالوگ عبور میکند. هنوز تصویر دیجیتال حس و حالی که تصویر آنالوگ سینمایی داشته را نتوانسته پوشش دهد اما شاید در ۱۰ سال آینده این اتفاق بیفتد.
لقمانی با بیان اینکه نوع کارکرد نیز مهم است، یادآور شد: کار با سیستم آنالوگ همراه خود تمرکز و دقت میآورد زیرا برای آن هزینه میشود و مانند سیستم دیجیتال نیست که هر زمان بخواهیم تصاویر ثبت شده را پاک کنیم. این موضوع ناخداگاه روی تمرکز و توجه ما تاثیر میگذارد و بعد از اتمام کار با خود می گوییم کاش دقت بیشتری کرده بودیم.
وی در پایان بیان داشت: یکی از تفاوتهایی که فیلمبرداری دیجیتال ایجاد کرده حضور بازیگرانی از دو نسل مختلف است. بازیگرانی که با سیستم آنالوگ تربیت شدهاند به دلیل نوع ساخت فیلم و محدودیت برداشت، دیالوگهای خود را کاملا حفظ میکردند و وقتی میبینند برخی بازیگران مقابل آنها دیالوگهای خود را حفظ نمیکنند اذیت میشوند و این سوء تفاهم را ایجاد میکند که بازیگران قدیمی بداخلاق هستند.