مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایلنا درخصوص برخی تصمیمگیریهای اخیر در حوزه بنزین که منجر به بروز سردرگمی یا نگرانی برای مردم شده و البته طرح پیدرپی شایعات گرانی بنزین با توجه به ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، گفت: در بحث بنزین با دو صورت مساله مواجه هستیم، نخستین مساله این است که مردم برای سوختگیری در جایگاههای عرضه سوخت از کارتهای شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارتهای سوخت را اجاره میدهند یا میفروشند و اینها به لب مرز رفته و زمینهساز قاچاق سوخت میشود.
وی ادامه داد: این تکلیف بودجه ۱۴۰۲ بود که با پیشنهاد یکی از همکاران که شناخت دقیقی هم از حوزه پالایش و پخش داشت مطرح شد و حرف دقیقی هم است که وزارت نفت برود و بررسی و تدبیر کند که کارتهای شخصی استفاده شود. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزارت نفت برای اجرای این مصوبه در نخستین گام کارتهای جایگاهها را محدود کرد که بهنظر من کار درستی نبود یا حداقل یک کار جامعی نبود چون معلوم بود که تا یک حدی میشود این را دنبال کرد و همین ازدحامها قابل پیشبینی بود که من هم به مسئولین وزارت نفت گفته بودم که ممکن است این اتفاق بیفتد و خب عقبنشینی هم کردند و این در عمل نشان داد که تصمیم درستی نبود.شریعتی در ادامه با اشاره به ورود به روند ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، عنوان کرد: مساله دوم این است که از امسال تولید بنزین ما منفی شده است. به جهت اینکه در سالهای گذشته دولتهای قبل خیلی روی پالایشگاهسازی کار نکردند و پیشبینی افزایش تولید نداشتیم، از آن طرف مصرف افزایش پیدا کرده، با برطرف شدن کرونا به یکباره یک جهش هم ایجاد شد، خودروهای فرسوده را هم از رده مصرف خارج نکردیم و مصرف خودروهای داخلی هم که بالاست که مقصر این مساله واقعا مردم نیستند.وی ادامه داد: همه اینها باعث شد که تراز تولید و مصرف بنزین منفی شود و ما الان نیاز به واردات پیدا کنیم، در واقع اگر برای این مساله تدبیر نکنیم، طی ۳-۴ سال آینده ممکن است به محدوده ۵-۶ میلیارد دلار واردات بنزین در سال هم برسیم و حتی مجبور شویم نفت بدهیم و بنزین بگیریم.