15 جایگاه پرترافیک بنزین
جواد اوجی وزیر نفت روز پنجشنبه در جریان بازدید معاون اول رئیسجمهوری از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اینکه امسال تاکنون ۱۷ میلیارد لیتر بنزین بیشتری نسبت به پارسال در کشور توزیعشده است، افزود: پارسال میانگین مصرف بنزین در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بود اما با افزایش تردد در کشور به میانگین روزانه ۱۱۹ تا ۱۲۰ میلیون لیتر رسیدیم. وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در کشور ۱۳ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: کل چهار هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه بنزین کشور فعال است. برای کاهش ترافیک در جایگاههای عرضه سوخت، محدودیت کارتهای هوشمند سوخت را کاهش دادیم. اوجی بابیان اینکه بحث افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت و مجلس نیست، گفت: امسال تاکنون نسبت به پارسال ۶ تا ۷ درصد افزایش حجم تردد داشتهایم و مصرف روزانه بهطور میانگین ۱۷ تا ۲۰ میلیون لیتر بیشتر از دوره مشابه پارسال بوده است. وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه امسال استفاده از کارت سوخت شخصی تا پایان شهریورماه باید اجرایی شود، افزود: با این حال همه جایگاههای عرضه سوخت بهاندازه کافی کارت سوخت در اختیاردارند. وزیر نفت افزود: شمار جایگاههای پرترافیک حدود ۱۵ باب بوده که در مقایسه با مجموع چهار هزار و ۴۰۰ جایگاه در کشور ناچیز است. اوجی با اشاره به اینکه بیشتر جایگاههای عرضه سوخت کشور فعال هستند، ادامه داد: در هشت استان تعمیرات سامانه داشتهایم و در دیگر استانها نیز گروههای تعمیراتی اعزامشدهاند. اوجی بابیان اینکه ۱۵ تا ۱۷ جایگاه سوخت پرترافیک است، افزود: محدودیتها برای استفاده از کارت سوخت شخصی در این جایگاهها را تا عادی شدن روال کاهش میدهیم. وی بابیان اینکه سالانه یکمیلیون و ۸۰۰ هزار خودرو به ناوگان حملونقل کشور اضافه میشود درحالیکه خودروهای فرسوده از دور خارج نمیشوند، گفت: این موضوع نیز افزایش مصرف بنزین را به دنبال دارد. وی افزود: در هر بار سوختگیری میتوان ۶۰ لیتر بنزین دریافت کرد، در سفرهای مربوط به ایام اربعین هم محدودیتی وجود ندارد و جایگاههای عرضه سوخت سیار هم پیشبینیشده است.
مصرف سوخت زیاد در خودروهای غیراستاندارد
طبق اعلام شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی متوسط مصرف سوخت خودروها در داخل، نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است درحالیکه خودروهای ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، اما در حال حاضر خودروهای ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.
عباس علیآبادی، وزیر صمت در گفتوگو با شفقنا در خصوص چرایی عدم کیفیت برخی از خودروهای داخلی، گفت: برخی از خودروهای داخلی نهتنها سه برابر بلکه به دلیل خرابی خودرو شاید 5 برابر استاندارد جهانی مصرف سوخت داشته باشند، اما خودروهایی که امروز تولید میشود مطابق با استانداردهای روز دنیاست و سعی میشود ماشینهایی که امروز تولید میشوند یا از این پس تولید خواهند شد، مطابق با استانداردهای بینالمللی باشند. وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که استاندارد باکیفیت متفاوت است، ممکن است یک خودرویی استاندارد گرفته باشد، اما به دلیل اینکه دچار خرابی و نقص شده یا سازنده دقت لازم را در رعایت استاندارد نکرده، این خودرو از کیفیت لازم برخوردار نباشد. بزرگترین سرمایهگذاری که انجامشده، رسیدن به اهداف کیفی متناسب با استانداردهای روز دنیاست. علیآبادی گفت: ما استانداردها را دنبال و به خودروسازان ابلاغ کردیم. این استانداردها مطابق با استانداردها در دنیاست، ولی ممکن است که در این روند تخلفی صورت بگیرد که باید رسیدگی شود یا ممکن است که خودرویی خراب باشد که باید در جهت رفع خرابی یا نقص این خودرو حرکت کرد. وی درباره اینکه به چه صورت میتوان برخی از خودروسازان را به سمت اصلاح کیفیت خودروها سوق داد، گفت: در دنیا کمپانیهای بسیار بزرگ به دلیل اینکه استانداردی را در ساخت خودرو رعایت نکردند، جریمه میشوند.
عوامل شکلگیری صف در پمپبنزینهاست
رئیس صنف جایگاه داران کشور گفت: اخیراً سیاستگذاران تصمیم به اجرای محدودیت در سقف سوختگیری گرفتند و برای کارت شخصی و کارت آزاد جایگاه محدودیتها اعمالشده که به فراخور استانها و میزان مصرف به ۱۵، ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر در هر بار سوختگیری تقسیم میشود. اسدالله قلی زاده در گفتوگو با ایلنا، درباره ایجاد صفهای طولانی در جایگاههای عرضه سوخت اظهار داشت: افزایش مصرف بنزین، خودروهای پرمصرف، مصوبه مجلس در مورد الزام به استفاده از کارت سوخت شخصی و خرابی کارت خوانهای سامانه سوخت عوامل مهم شکلگیری صفهای بیشتر در مقابل پمپبنزینهاست. وی گفت: سال ۱۴۰۲ سال پر چالشی برای مصرف سوخت کشور است و در حال جابهجایی رکوردهای مصرف کشور در صد سال اخیر هستیم، به طوری که بین کشورهای جهان حداقل دهمین مصرفکننده بنزین شدهایم. وی بابیان اینکه خودروهای ما مصرف بیش از استاندارد دارند و این معضل بزرگی است، تصریح کرد: هرچند جایگاه داران نقشی در این تصمیمات نداشتهاند و از اجرای طرح متضرر هم میشوند، ولی تلقی ما این هست که با دو رویکرد ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و ماندگاری بیشتر سوخت به جای باک در مخازن جایگاهها جهت پشتیبانی بهتر در ارسال فراورده به پمپبنزینها اتخاذشده است، در هر حال ما در حال بررسی این محدودیت هستیم و هماکنون بیشترین انتقادات را نیز از استانهای مرزی داریم، چراکه محدودیتها در این مناطق بیشتر از سایر نقاط کشور مردم را آزار میدهد. قلی زاده تأکید کرد: طبیعتاً اجرای طرحهای حوزه سوخت موجب عدمالنفع برای جایگاهها و افزایش میزان پاسخگویی آنها به مردم میشود که آزاردهنده است، هماکنون جایگاه داران که تحت فشارهای مالی ناشی از عدم دریافت حقالعمل ۱۴۰۲ هستند همچنان برای سوخترسانی مطلوب تلاش میکنند و در این شرایط همدلی مردم، پرسنل جایگاهها و حمایتهای دولت میتواند مشکلات را کمتر کند. وی در ادامه به موضوع خرابی برخی کارت خوانها اشاره کرد و گفت: خرابی کارت خوانهای سوخت نیز معضل بزرگی است که صفها را مقابل جایگاهها افزایش داده است و مشخص نیست که چرا مسئولان در این خصوص تدبیری نمیکنند.