محمد درویش، فعال محیطزیست گفت: ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون در هوای تهران در حال افزایش است زیرا مناطق اطراف تهران در حال خشک شدن است. تهران مثل یک جاروبرقی منابع آبی که سهم این سرزمین بوده است را میبلعد. این مسئله سبب شده که رطوبت سطح خاک در مناطق جنوبی تهران کاهش یابد. ما تمام تالابهای تهران را از دست دادهایم و این پهنهها که زمانی به یکدیگر متصل بودند و در ثبات اکولوژیک منطقه نقش تعیینکننده داشتند خشکشدهاند. رودخانه کرج و قم رود و جاجرود و قرهسو یک درزمانی به سمت تالابها حرکت میکردند، اما اکنون خشکشدهاند. این وضعیت درنتیجهی چندین سال بیتوجهی یا کماهمیت جلوه دادن طرحهای محیطزیستی در مدیریت شهری است. هماکنون نیز مدیریت شهری فعلی تهران با نگاهی سنتی نسبت به چالشهای هوایی تهران ضمن پشت کردن به طرحهای قبلی که تجربه جهانی را پشت سر داشت، بیشتر در حال نگاه کردن به وضعیت موجود است. درویش، درباره علت افزایش آلودگی تهران در تابستان به «انتخاب» گفت: ما چند سال است که در تابستان شاهد آلودگی و گرما هستیم. در گرما، خشک شدن اطراف تهران تشدید میشود و کانونهای فرسایش بادی شکل میگیرد. گزارش کمیته خشکسالی بیان میکند که میانگین دما هرساله افزایش مییابد و باران نیز کم شده است. ما متأثر از تغییر اقلیم هستیم که پدیده خشک شدن سطح خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی را تشدید میکند. یکزمان فاضلابها مجال رفتن به یک سری مناطق پیدا میکرد اما الآن آنها را هم میفروشند. اراضی کشاورزی که میتوانست سطح خاک را مرطوب نگه دارد از گردانِ خارجشده است. برداشت شن و ماسه از دشت شهریار افزایش پیداکرده و فعالیتهای آبی مختلف در پاکدشت ورامین و جنوب کرج متأسفانه در معرض خشکیاند و نمیتوانند خاک را مثل سابق حفاظت کنند. این عوامل باعث شده بار آلایندگی تهران افزایش یابد.
82 درصد علت انتشار گاز آلایندهها مربوط به خودروهاست
وی به نقش بنزین بیکیفیت در آلودگی تهران اشاره کرد و گفت: کیفیت سوخت خودروها به عنوان مهمترین عامل تولید آلودگی در تهران باید در نظر گرفته شود. کیفیت سوخت افت پیداکرده و موسسه استاندارد اعلام کرد نتوانستیم برای سوختهای وارداتی استانداردهای خاصی را تعریف کنیم. اینها سبب شده که آلایندههای گازی و سمی در تهران افزایش محسوس پیدا کند. آخرین مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا نشان میدهد که 82 درصد علت انتشار گاز آلاینده مربوط به خودروهاست. بنابراین احتمال اینکه افت کیفیت سوخت و کاربراتور خودروها در آلودگی تأثیر داشته باشد زیاد است.
سوء مدیریت شهر
وی در ادامه بیان کرد: موتورسیکلتها شدیدترین نوع آلایندگی صوتی و هوا را ایجاد میکنند در وضعیت هشدارآمیز امروز مؤثر است. تمام تلاشهای گذشته برای تغییر مبلمان شهری از خور دو محوری عملکرد تفننی معرفیشده و به تمام آنها پشت کرده است. مدیریت شهری جدید تهران به تمام تجربههای جهانی بیتوجه است. تمام تلاشها برای استفاده مردم از شبکه عمومی حملونقل متوقفشده و آمارها نشان داده است که تعداد روزهای سالم و پاک در طول 5 سال اخیر با یک شیب نگرانکننده در حال کاهش است. از آن زمان که قانون هوای پاک تصویب شد و 16 دستگاه باید گزارش میدادند، طبق گزارش فراکسیون محیطزیست تمام 16 دستگاه به تعهدات خود عمل نکردهاند. بدترین عملکرد را در این بین سازمان حفاظت از محیطزیست داشته است.