مسعود دانشمند در گفتوگو با ایرنا درباره همپا کشتیهای تجاری ایران گفت: همپا کشتیهای تجاری برای عبور از خلیج عدن برای محافظت در برابر دزدان دریایی با ناوهای جنگی انجام میشود و معمولاً کشورهایی که از مسیر خلیج عدن تردد زیادی دارند و در معرض خطر دستبردهای این منطقه قرار میگیرند برای گذر از این منطقه همپا ایجاد کردند. نیروی دریایی ایران هم در این منطقه چندین پایگاه دارد. دانشمند درباره هزینه همپا و اینکه این هزینه را صاحب بار میپردازد یا دولتها، گفت: طبق مصوبه سازمان ملل مبنی بر تأمین امنیت دریانوردان، هزینه این اقدامات را سازمان ملل میپردازد.
ضرورت بازاریابی
دانشمند درباره آخرین وضعیت نقل و انتقال بار بین ایران و ونزوئلا گفت: خط منظم با ونزوئلا برقرار نمیشود چراکه حجم بار دو کشور زیاد نیست و در سال 3 نوبت بار جابهجا میشود. حدوداً هر 3 یا 4 ماه یک کشتی تجاری میتواند از بندرها ایران به سمت ونزوئلا حرکت کند و صاحب کالا اگر به این کشتی نرسد باید 4 ماه منتظر کشتی بعدی بماند که تا 4 ماه آینده بازار هدف را از دست میدهد. تا زمانی که نتوانیم در مسیر ونزوئلا و در بازار آن منطقه، مقاصد دیگری را بازاریابی کنیم تا حجم تقاضا افزایش پیدا کند و تردد کشتیها به این منطقه به هرماه یک کشتی برسد، نمیتوان خط منظمی ایجاد کرد.
تهاتر کالا
دانشمند ادامه داد: موضوع این است که پولی بابت فروش کالا به ونزوئلا دریافت نمیکنیم و معاملات تهاتر هستند حال اینکه ونزوئلا کالایی برای تهاتر با ایران ندارد و تقریباً کشتیها یکسر خالی برمیگردند. البته کشت سویا در ونزوئلا مطلوب و انبوه است، این سویا باید به روغن سویا و بعد گنجاله سویا تبدیل شود و ایران خریدار گنجاله سویا است که وارد چرخه دامداری و مرغداری کند. اما موضوع این است که کارخانه انجام این فرایند وجود ندارد و سویایی که کشت میکند را به برزیل و آرژانتین میفروشد و آنها امکان روغنکشی رادارند و درنهایت گنجاله سویا را به فروش میرسانند.
سرمایهگذاری در حوزه مسکن و اتکا
دانشمند گفت: ایران میتوانست در زمینه ساخت کارخانه روغنکشی در ونزوئلا سرمایهگذاری کند اما در حوزه خانهسازی سرمایهگذاری کرد که البته از این سرمایهگذاری هم راضی نبودند. در بخش دیگر شرکت اتکا نسبت به بازگشایی فروشگاهها اقدام کردند با این هدف که کالاهای این فروشگاهها را از ایران تأمین کنند، اما وقتی قفسههای این فروشگاه خالی میشود کشتی وجود ندارد که به سرعت از ایران کالا را به فروشگاههای اتکا در ونزوئلا برساند در این مدت هم قفسهها خالی میمانند. وی با اشاره به ضرورت تغییر سیاستهای ارسال کالا به ونزوئلا گفت: کالاها باید به صورت کانتینری به ونزوئلا ارسال شود و در این صورت ارسال مرتب کالا امکانپذیر است بنابراین باید سیاست تغییر دهند اما آقایان سیاستهای لحظهای را به کار میگیرند.