کارگردان فیلم «مصلحت» با اشاره به سختیهای ساخت فیلم سیاسی و اعمال نظرهای بیرون از حیطه وزارت ارشاد ابراز تمایل کرد که از وقایع سال گذشته کشور فیلم بسازد اما درعین حال معتقد است به دلیل پیچیدگی این جریان، باید کمی زمان بگذرد تا بعد، از یک منظر درست و با نگاهی فراگیر فیلمی ساخته شود که برای خنک شدن دل نباشد بلکه ماندگار بماند.
این روزها فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی پس از سه سال کش و قوس برسر گرفتن پروانه نمایش روی پرده سینماها رفته تا در میان انبوه فیلمهای کمدی، فیلمی با موضوعی سیاسی هم در حال اکران باشد. حسین دارابی در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به اینکه با توجه به تجربیاتی که برای اکران «مصلحت» پشت سر گذاشته شرایط را برای ساخت فیلم سیاسی چقدر مهیا میداند؟ بیان کرد: واقعیت این است که شرایط اصلاً مهیا نیست. من بابت بسیاری از اتفاقهای پیشآمده برای فیلم منتقد و دلخورم چون به نظر میرسد بخشی از مشکلات به رشد نکردن فضای فرهنگ در ارگانهای خارج از حوزه فرهنگ و هنر برمیگردد. در بسیاری از دستگاهها و نهادهای غیرهنری زبان سینما درک نمیشود و با وجود آنکه تعدادی کارشناس هم حضور دارند و اتفاقا نگاهی مغرضانه هم ندارند اما به دلیل آشنا نبودن با فضای فرهنگ و سینما معمولا در مسیری میافتیم که پر از سوءبرداشت است. این کارگردان افزود: من سال ۱۳۹۸ فیلمنامه «مصلحت» را شروع کردم و الان که ۱۴۰۲ است تازه به اکران رسیدهایم. یک فیلم هم تا وقتی اکران نشود و بازخورد مخاطبانش را نگیرد تقریبا کارکردی برای سازندهاش ندارد یعنی حتی اگر فیلم در جشنوارهای جایزه بگیرد و بعد در قفس بماند، بدون بازخورد نظر مخاطب فایدهای نخواهد داشت. البته پیش از «مصلحت» سراغ دو فیلم دیگر با تم سیاسی رفته بودم ولی در مرحله پیشتولید به بن بست خوردند. اینکه این مسیر را باز هم ادامه میدهم بهخاطر دغدغهها و انگیزههایی است که دارم و اینکه فکر میکنم این حرفها باید گفته شوند. کار ما این است که درباره بعضی موضوعات حرف بزنیم به همین دلیل هزینه آن را هم میپردازیم هرچند به لحاظ مالی شرایط برای من هم سخت میشود. دارابی اضافه کرد: در این مدت اولویت برایم این بود که «مصلحت» به سرانجام برسد و باید برای توجیه آن تلاش میکردم. در این سه سال با بالاترین مراکزی که فکر کنید، صحبت کردیم تا ثابت کنیم «مصلحت» فیلم اشتباهی نیست و خیلی از نشانههایی که درباره آن میگویند غلط است. برخی از این نشانهگذاریها را توانستیم در نگاه بعضی افراد اصلاح کنیم اما برخی کماکان بر باور خود پایبند هستند.
برایم قصه گفتن موضوعیت دارد
او با تایید این مسئله که وقتی فیلمی را با مشارکت و حمایت یک ارگان خاص میسازد به طور پیشفرض برداشتی را به مخاطب القا میکند، گفت: برای من سینما و قصه گفتن موضوعیت دارد ولی متاسفانه خیلی وقتها ابتدا باید کلی تلاش کنم تا خود را اثبات کنم و بخواهم اول فیلم را ببینند، بعد به خاطر سرمایهگذار یا صاحب اثر آن را قضاوت کنند چون گاهی دیگران فکر میکنند ما فقط میخواهیم یک بیانیه سیاسی بدهیم و تمام؛ در حالی که واقعیت این است که برخی فیلمسازان این فضا را خراب کردند و الان همه ما را با همان چشم نگاه میکنند. درباره «مصلحت» قبول دارم که الان بیش از آنکه خودش مورد نقد قرار گیرد، به دلیل نام سرمایهگذارانش قضاوت میشود در صورتی که حوزه هنری سابقهای طولانی در ساخت فیلمهای اجتماعی دارد ولی به هر حال همین که نامی از سازمانهایی مثل اوج یا حوزه هنری در فیلمی درج میشود، همه به سرعت درباره آن قضاوت میکنند و این کار را برای ما خیلی سخت میکند.
«مصلحت» یک تریلر است
او یاداور شد: من عاشق ژانر تریلر هستم و «مصلحت» را هم در همین گونه میبینم. البته ادعایی ندارم و فقط تلاش کردم «مصلحت» را در این ژانر بسازم اما نگاه سیاسی از طرف مردم و نیز از طرف حاکمیت کار را بسیار سخت میکند. دارابی در پایان ضمن اشاره به اینکه درگیر سوژهای جدید است و قصد ساخت آن را دارد، در پاسخ به اینکه آیا علاقهمند نبوده سراغ روایتی از ماجراهای سال گذشته کشور برود؟ گفت: چرا که نه، حتما دوست دارم چون من هم در آن ایام حالم بد بود و برای خودم تحلیل و نگاهی نسبت به وقایع دارم اما جریان آنقدر پیچیده است که نمیدانم چطور باید وارد آن شد. البته فکر میکنم باید کمی زمان بگذرد تا هیجانات فروکش کند و بعد، از یک منظر درست ماجرا را باز کنیم تا فقط این طور نباشد که فیلمی بسازیم تا دلمان خنک شود بلکه باید اثری ماندگار با نگاهی فراگیر بسازیم.