رأی اولین بار و همزمان با تولید
بونکرهای کوره بلند ۳ ذوبآهن اصفهان با موفقیت بازسازی شدند
علیرضا هژبری: بونکرهای کوره بلند شماره ۳ ذوبآهن اصفهان برای اولین بار، بعد از ۱۴ سال و در حین فرایند تولید این کوره، طی چهارده روز و با روش طراحی سهبعدی و در ادامه ورق گذاری موضعی، با موفقیت بازسازی شدند. انجام همزمان این تعمیرات و حفظ تولید در این کوره بلند، حاکی از توان بالا، تجربه و اندیشه پویای پرسنل تلاشگر ذوبآهن اصفهان است. در خصوص کم و کیف این تعمیرات با تنی چند از تلاشگران بخش کوره بلند شرکت گفتگو نمودیم که در ادامه میخوانید. محسن عسکری معاون تجهیزات مکانیک بخش کوره بلند گفت: دو بونکر کک توزین کوره بلند ۳ دارای حجم ۲۵ متر کعب میباشند که روی نوار نقاله CC۳ قرار میگیرند و وظیفه وزن کردن کک و شارژ آن بر روی لنت نور نقاله مذکور و ارسال به دهانه کوره بلند شماره ۳ را بر عهدهدارند.
وی افزود: با توجه به وسعت کاربر روی بونکرهای کک و حجم فعالیت بازسازی آنها و همچنین لزوم استمرار تولید، تعمیرات این دو بونکر پس از هماهنگی و برگزاری جلسات متعدد با گروههای اجرایی و بهرهبردار و همچنین تهیه دستورالعملهای اجرایی و ایمنی، برای اولین بار در حین تولید کوره انجام گرفت. بدین صورت که در طول مدت این تعمیرات، شارژ کک به روی لنت نوار نقاله CC۳ توسط بونکر شماره یک به صورت کنترل شده و تحت مراقبت انجام میگردید.
معاون تجهیزات مکانیک بخش کوره بلند تصریح کرد: این تعمیرات طی گرافهای زمانبندی ۸ و ۱۶ ساعته با روش ورق گذاری موضعی با موفقیت انجام گرفت.
عسکری در خصوص این تعمیرات خاطرنشان کرد: ابتدا طی یک توقف ۱۲ ساعته همزمان با گراف ماهیانه جکهای هیدرولیک، بازوهای توزین و دریچه تخلیه بونکر شماره دو مونتاژ گردید و با نصب میز کار زیر این بونکر ارتباط بین آن با نوار نقاله CC۳ قطع شد و شرایط شروع این تعمیرات فراهم گردید.
وی در پایان از همکاران بخش کوره بلند و همچنین مدیریتهای نت مکانیک (گروه ساخت و بازرسی)، نت راه ساختمان، امور فنی و برنامهریزی تولید، ماشینآلات و خودروهای سنگین و ایمنی فنی که در انجام این تعمیرات همکاری بسیار خوبی داشتند، تشکر و قدردانی نمود.
عبد... بهرامی شاغل در طراحی دفتر فنی کوره بلند نیز در ادامه گفت: عملیات طراحی بونکرهای کک کوره بلند شماره ۳ شامل طراحیهای بدنه بونکر جدید و چیدمان صفحات ضد سایش داخل بونکر هست که درگذشته از طریق جوشکاری متصل میشدند اما در طرح جدید برای اتصال آنها از پیچ و مهره استفادهشده است.
وی افزود: به منظور کاهش خطای طراحی، ابتدا مدلهای سهبعدی تهیه و سپس نقشههای مونتاژی و ساخت جهت ارسال به کارگاههای ساخت مهندسی نت مکانیک آماده و ارسال گردید.
این تلاشگر ذوبآهنی گفت: طرح جدید صفحات ضد سایش جهت تسریع در تعویض صفحات، کاهش زمان توقفات و همچنین سهولت در تعویض، طراحی گردید.
ابوالفضل شمسایی مهندس ارشد تجهیزات مکانیک تأمین مواد کوره بلند نیز اضافه کرد: با توجه به اینکه تعمیرات در حین تولید کوره بلند شماره ۳ انجام گرفت، نیاز بود ایمنسازی در دو قسمت بالا و پایین بونکر انجام گیرد.