این هواپیما که در ایالات متحده شناسایی شده، نخستین هواپیمایی است که طبق نظر دادگاه از سوی حکومت نظامی آرژانتین برای پرت کردن زندانیان سیاسی از آسمان استفاده میشد، یکی از خونسردترین جنایتهای دوره دیکتاتوری.یک پرواز عادی از شهر فلوریدای ایالات متحده به بوئنوس آیرس در آرژانتین حدود ۱۰ ساعت طول میکشد؛ اما فرود یک فروند هواپیما با موتور توربوپراپ در روز شنبه در این کشور عادی نبود. این هواپیما ۲۰ روز در راه بود و بسیاری از آرژانتینیها مشتاقانه با نرمافزارهای ردیابی، مسیر آن را پیگیری میکردند تا به مقصد برسد.بازگرداندن این هواپیمای قدیمی ساده نبود. پس از اینکه موتور آن مدت کوتاهی پس از برخاستن از جزیره خراب شد، به مدت دو هفته در جامائیکا زمینگیر شد. همچنین چند روزی هم در بولیوی بهدلیل آب و هوای نامناسب گیر کرد.این هواپیمای مدل «شرت اسکایون اسسی.۷»، هیچ بار مهم یا مسافر ویژهای را حمل نمیکرد اما برای آرژانتینیها یادآور تاریخ بیرحمانه دیکتاتوری نظامی در سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ میلادی بود.این هواپیما که در ایالات متحده شناسایی شده، نخستین هواپیمایی است که طبق نظر دادگاه از سوی حکومت نظامی آرژانتین برای پرت کردن زندانیان سیاسی از آسمان استفاده میشد، یکی از خونسردترین جنایتهای دوره خونین دیکتاتوری.دولت آرژانتین این هواپیما را به موزه حافظه که مربوط به بدنامترین بازداشتگاه مخفی حکومت نظامی است، اضافه خواهد کرد.این هواپیما با نام «اِسما» (ESMA) شناخته میشود و طبق اسناد و مدارک ثابت شده، بسیاری از بازداشت شدگان را در «پرواز مرگ» زنده به اقیانوس یا رودخانه پرتاب میکرد.یکی از قربانیان مرتبط با هواپیمای بازگشتی، آزوسنا ویلافلور بود که ابتدا نستور پسرش ناپدید شد و احتمالا در اوایل دوران دیکتاتوری به قتل رسیده بود. او پس از ناپدید شدن پسرش، گروه مادران پلازادومایو را برای دادخواهی و درخواست اطلاعات درباره کودکان ناپدید شده تاسیس کرد اما خود او به دلیل این اقدام بازداشت و کشته شد.بازگشت هواپیما از سوی جیانکارلو سرادو، عکاس ایتالیایی که سالها در جستوجوی هواپیماهای «پرواز مرگ» بود ممکن شد.سرادو در گفتوگویی افزود: «هواپیماها باید پیدا میشدند زیرا مانند اتاقهای گاز دوران نازیها، یک مدرک مهم محسوب میشوند.»حکومت آرژانتین مرگبارترین دیکتاتوری نظامی بود که در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی بر بخش زیادی از آمریکای لاتین حکومت میکرد. افراد مظنون به مخالفت با حکومت، بازداشت و شکنجه و کشته میشدند. گروههای حقوق بشر تخمین میزنند که ۳۰۰ هزار نفر کشته شدند که بسیاری از آنها بدون هیچ اثری ناپدید شدهاند.برخی از آنها در «پروازهای مرگ» ناپدید شدهاند. در دادگاههای بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بازماندگان شهادت دادهاند که این پروازها بهصورت هفتگی انجام میشد. از پنج هواپیمای «اسکایون» که در پروازهای مرگ مورد استفاده قرار میگرفتند، دو فروند در جنگ سال ۱۹۸۲ با بریتانیا بر سر جزایر فالکلند نابود شدند. سه فروند دیگر نیز در سالهای ۱۹۹۴ به یک شرکت مستقر در لوکزامبورگ فروخته شد. سپس یکی از این هواپیماها به شرکت «ایرلینک» فروخته شد که از آن برای ارائه خدمات پست خصوصی به ماهاما از فلوریدا استفاده میکرد.تا کنون ۲۹۶ دادگاه بهدلیل جنایت علیه بشریت در دوران دیکتاتوری علیه افراد دخیل در آرژانتین برگزار شده است. به گفته دفتر دادستانی هزار و ۱۱۵ نفر در این دادگاهها محکوم شدهاند.به گفته کنشگران، نمایش این هواپیما به آرژانتینیها کمک میکند تا واقعیت دیکتاتوری را درک کنند.لوین میگوید: «این موضوع بسیار مهم است زیرا نسلهای جدید در دموکراسی متولد شده و زندگی کردهاند و از وحشت آنها خبر ندارند.»