کارگاه «کاربرد هوش مصنوعی در سینما» با حضور لوو کِن وئون، متخصص رسانه، دادهکاوی و هوش مصنوعی از کره جنوبی، در شیراز برگزار شد؛ نشستی که در آن فرصتها و چالشهای این فناوری تحولی در صنعت تصویر مورد بررسی قرار گرفت. حسین یزدانشناس در آغاز نشست تأکید کرد که هوش مصنوعی دیگر یک ابزار جانبی نیست؛ بلکه در تمام مراحل ساخت فیلم from پیشتولید تا پستولید و بازاریابی به بخش جداییناپذیر روند تولید تبدیل شده است.
لوو کن وئون، با سابقه بیش از دو دهه در پخش تلویزیونی، توضیح داد که چگونه تیمهای کوچک با بودجه محدود میتوانند از طریق هوش مصنوعی به استانداردهای جهانی دست یابند. او با اشاره به مستند «سول و روح» گفت طراحی خط تولید این اثر با بهرهگیری از هوش مصنوعی انجام شد و نتیجه آن حضور موفق فیلم در جشنوارههای بینالمللی بود. به گفته او، هوش مصنوعی توانست هزینهها را تا ۹۰ درصد کاهش و سرعت تولید را بهطور قابلتوجهی افزایش دهد، بدون اینکه کیفیت فدای سرعت شود.
این متخصص توضیح داد که کاربردهای هوش مصنوعی تنها محدود به ساخت جلوهها نیست؛ بلکه در تحلیل فیلمنامه، طراحی استوریبرد، تنظیمات فیلمبرداری، کنترل کیفیت، نویزگیری، تدوین و حتی ایجاد زیرنویس نقش مهمی ایفا میکند. طبق آمار ارائهشده، ۸۶ درصد تولیدکنندگان آثار تصویری در جهان اکنون از هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ بنابراین این فناوری یک روند گذرا نیست، بلکه آینده قطعی تولیدات سینمایی است.
با این حال، او هشدار داد که فرصت بزرگ هوش مصنوعی همراه با خطرهای بزرگ نیز هست. مرز میان واقعیت و جعل تصویری روزبهروز باریکتر میشود. مثال او از تصویر جعلی انفجار پنتاگون در سال ۲۰۲۳ که حتی بازار بورس را متأثر کرد نشان میدهد اخبار جعلی ساختهشده با هوش مصنوعی چگونه میتواند اعتماد عمومی را فرو بریزد. بنابراین سرعت انتشار اخبار جعلی باید کاهش یابد و سرعت راستیآزمایی افزایش پیدا کند.
کن وئون در ادامه گفت: «هوش مصنوعی نویسنده نیست». او به چالش هالیوود در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد که در نهایت منجر به توافقی شد مبنی بر اینکه هوش مصنوعی نمیتواند جایگزین فیلمنامهنویس شود. داستان باید از ذهن و تخیل انسان بیرون بیاید و نقش هوش مصنوعی باید در حد ابزار کمکی باقی بماند. او همچنین نمونههایی از خطاهای هوش مصنوعی بیان کرد؛ از جمله اتهام ساختگی رشوهخواری به یک شهردار در استرالیا که منجر به پیگیری قضایی شد. این نمونهها ضعف هوش مصنوعی در تولید «واقعیت از هیچ» را نشان میدهد و لزوم وجود نظارت و قوانین سختگیرانه را یادآور میشود.
در حوزه حقوق بازیگران، او به سه اصل انجمن بازیگران آمریکا اشاره کرد: رضایت، غرامت و نظارت. استودیوها باید برای استفاده از چهره یا صدای بازیگر مجوز داشته باشند و در صورت استفاده بدون اجازه، غرامت بپردازند. این قوانین حتی درباره سیاهیلشکرها هم صدق میکند و نباید محدود به موارد خاص باشد. لوو کن وئون با اشاره به محدودیتهای اینترنت در ایران، هوش مصنوعی آفلاین را گزینهای مهم دانست؛ زیرا دادهها را به بیرون ارسال نمیکند و تحتتأثیر قطع اینترنت قرار نمیگیرد. او گفت نوآوری در شرایط دشوار بیشتر شکوفا میشود و فیلمسازان ایرانی با وجود محدودیتها آثار ارزشمندی خلق کردهاند.