برای نخستین بار در کشور و در کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی فولاد مبارکه، عملیات ساخت ریلهای سگمنت ماشین ریختهگری مداوم شماره 5 با موفقیت انجام شد.
محمود صداقت نسب، مدیر تعمیرگاه مرکزی در گفتگو با خبرنگار فولاد گفت: برای نخستین بار در کشور و در کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی فولاد مبارکه، عملیات ساخت ریلهای سگمنت ماشین ریختهگری مداوم شماره 5 با موفقیت انجام شد و در ادامه افزود: اجرای این پروژه به دلیل نیاز به هماهنگی دقیق کارگاههای مختلف تعمیرگاه مرکزی ازنظر توالی، صحت و دقت عملیات، حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر اینکه ساخت و تعمیر تجهیزات کلیدی نواحی تولیدی در تعمیرگاه مرکزی نقش مهمی در حفظ و افزایش ظرفیت خطوط تولیدی فولاد مبارکه دارد، اضافه کرد: در همین راستا تعمیرگاه مرکزی در راستای رسالت سازمانی خود برنامهریزی برای پاسخگویی حداکثری و پشتیبانی مستمر و باکیفیت از خطوط تولید را همواره در دستور کار خود قرار داده است.
مدیر تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با دستیابی به دانش فنی ساخت این ریلها و نهادینه شدن آن در فولاد مبارکه، ازاینپس، سایر واحدهای ریختهگری کشور که از این فنّاوری در فرایند تولید خود استفاده میکنند، میتوانند بدون نیاز به واردات یا حضور کارشناسان خارجی، نیازهای احتمالی خود را در داخل کشور تأمین کنند. در همین زمینه برخی از رؤسا، سرپرستان و تکنسینهای این مدیریت درباره چگونگی و اهمیت اجرای این پروژه اظهارنظر کردند.
بهزاد مؤمنی، رئیس کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی گفت: سالانه بالغبر 2 میلیون تن انواع مذاب توسط ماشین شماره 5 فولاد مبارکه ریختهگری میشود. اهمیت این موضوع وقتی دوچندان میشود که بسیاری از فولادهای خاص که در کارخانههای مختلف کشور کاربرد دارند توسط این ماشین در فولاد مبارکه ریختهگری میشوند. ساخت این تجهیزات مهم، با تلاش و برنامهریزی دقیق و با تکیهبر توان، تجربه و تخصص نیروهای فنی و اجرایی کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی و شرکت سازه پیشگام مدیسه بهعنوان پیمانکار راهبری و با مشارکت کارگاه ساخت و قسمت برنامهریزی تعمیرگاه مرکزی انجام شد.
معاد سلطانی، سرپرست برنامهریزی، نقشهکشی و آمادهسازی گفت: مراحل اجرای این پروژه شامل نقشهکشی و تهیه نقشههای کارگاهی، تأمین و آمادهسازی متریال، فرایند ساخت، عملیات حرارتی، آزمودنهای غیر مخرب و ماشینکاری بود و هر مرحله با حساسیت بالا و تحت نظارت دقیق انجام شد. برنامهریزی منظم در زمانبندی و مدیریت منابع موجب شد در کنار تضمین کیفیت، سرعت عمل نیز به بهترین شکل محقق شود. در راستای این پروژه بیش از 70 عدد ریل در قالب 40 درخواست در کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی ساخته شد.
مسیب صفیان، سرپرست کارگاه اسکلت فلز گفت: با توجه بهدقت بالای موردنیاز برای ساخت این تجهیزات، ماشینکاری آن نیاز بهدقت بالا و تجهیزات ماشینکاری سنگین خاص داشت. خوشبختانه با توجه به تجهیزات در اختیار کارگاه ساخت مانند فرزهای دروازهای، ساخت این تجهیزات انجام شد و مراحل کنترل کیفی بهمنظور اطمینان از مطابقت قطعات ساختهشده با نقشه با موفقیت صورت پذیرفت.
امیر رئیسی تکنسین برنامهریز کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی گفت: ساخت این تجهیز علاوه بر دانش فنی و مهارت نیازمند یک برنامهریز منظم و هماهنگ در تمامی مراحل بوده است. با توجه به ظرفیت محدود کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی و نیاز به پاسخگویی به درخواست کارهای اضطراری تمامی، برنامهریزی برای استفاده حداکثری از منابع برای اتمام بهموقع این تجهیز با بالاترین کیفیت در دستور کار قرار گرفت.
استفاده از پساب به جای آب شرب
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه استفاده از پساب، راهکاری هوشمندانه برای مدیریت منابع آبی و حمایت از توسعه پایدار صنایع است، گفت: پروژه انتقال پساب از تصفیهخانه تبریز به صنایع بزرگ استان بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و بهزودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
طاهر روحی در جلسه بررسی مشکلات تأمین آب مورد نیاز شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاه تبریز که با محوریت استفاده از پساب برگزار شد، اظهار کرد: با بهرهبرداری از این طرح، بخش قابل توجهی از نیاز آبی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز از طریق پساب تأمین میشود؛ اقدامی که علاوه بر کاهش فشار بر منابع آب شرب، الگویی موفق برای سایر صنایع نیز خواهد بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی در روز یکشنبه ۲۳ شهریور، در این جلسه، علاوه بر بررسی وضعیت موجود، راهکارهای تأمین مالی و انجام اورهال تصفیهخانه تبریز برای ارتقای کیفیت پساب مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد حداکثر طی ۱۵ روز آینده اقدامات اجرایی آن به سرانجام برسد.