رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به عدم آمادگی فرهنگ مصرف آب در ایران، ، پیام «آب هست» را نادرست عنوان کرد و عاملی برای تداوم رفتار مصرف نادرست دانست. احد وظیفه در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب بر لزوم ورود جدی رسانهها، نهادهای اجرایی و خود مردم به این موضوع تأکید و اظهار کرد: متأسفانه آنچه در جامعه شاهد هستیم، بیانگر غفلت گسترده نسبت به وضعیت آب است. فرهنگ عمومی مصرف آب همچنان متعلق به دهههای گذشته است؛ این نگاه، مصرفی، ریشهدار و مقاوم در برابر تغییر است. وظیفه با بیان اینکه الگوهای مصرفی فعلی بهویژه در طبقه متوسط، نادرست و غیرمنطبق با شرایط فعلی است، گفت: سواد اجتماعی و درک عمومی از وضعیت آب با واقعیتهای امروز فاصله زیادی دارد. این وضعیت فقط با کار فرهنگی و اقناع عمومی قابل اصلاح است، نه با اجبار یا برخوردهای پلیسی. در دورهای از خشکسالی شدید در آفریقای جنوبی، شهرداریها تابلوهایی نصب کرده بودند که شمارش معکوس تا پایان ذخایر آبی شهر را نشان میداد. این اقدام باعث شد مردم به شکل معناداری در مصرف آب صرفهجویی کنند و بحران تا حدودی کنترل شود. متاسفانه در کشور ما رفتار عمومی هنوز متناسب با شرایط بحرانی نیست. استانهای تهران و سمنان امسال کمتر از ۵۰ درصد بارشهای معمول را دریافت کردهاند. اکنون وضعیت از مرحله هشدار عبور کرده است و وارد وضعیت بحرانی شدهایم.