لوگو
1404 شنبه 20 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1403/11/21 - شماره 2451
نسخه چاپی

وقتی پای بالیوود به جشنواره فیلم فجر باز شد

 به‌طور طبیعی سینمای «مین استریم» بالیوود ماهیتاً نمی‌توانست سهم چشمگیری در ساختار جشنواره فجر و بخش‌های خارجی آن داشته باشد.
دلیل آن صرفاً تفاوت‌های فرهنگی، پوشش، موسیقی و رقص نبود، چرا که این عناصر امکان «کنترل» داشتند. شاکله اصلی سینمای بالیوود با هزار من سریشم به تفکر گرداندگان جشنواره قابل اتصال نبوده‌ ونیست؛ فیلم‌های مین استریم در بالیوود به قصد پسند مخاطبان ساخته می‌شوند و نه پسند صاحبان و داوران جشنواره‌هایی که می‌خواستند چرخ را دوباره اختراع کنند.
بنابراین هر سال با نام فیلم‌هایی در جشنواره برخورد داشتیم که مهجور و مهجورتر می‌شدند. این در بر همین پاشنه چرخید و هرگز «صاحبان دوره‌ای» جشنواره، نتوانستند و نخواستند وجوه درخشان آثاری مانند خراج (۲۰۰۱) با بازی و تهیه‌کنندگی عامرخان (همان امیر خان خودمان!) را دریابند که همان سال نماینده هند در اسکار بود. به‌ناچار فیلم‌های ناشناخته و «بدنه‌ای» سینمای هند در جشنواره ما جاخوش کردند. به هرحال برای ما تماشای آثاری مانند «چونان ستاره روی زمین» (۲۰۰۷) روی پرده بزرگ غنیمتی بود. یا «جودا اکبر» (۲۰۰۸) که ۲ تن از بازیگران سرشناس بالیوود را در خود داشت. اما اینها عمومیت نداشت و هر ساله تعدادی فیلم مهجور (از نظر ما طرفداران پیگیر سینمای بالیوود) در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و گاه جایزه هم برد و مانند کارگردانی خوشحال و حیرت‌زده به نام جای شانکار سازنده فیلمی به نام «شیوانا» باور نداشتند فیلم‌شان اینجا نمایش داده شود و از این بابت درپوست خودشان نمی‌گنجیدند، حتی خبرهای حاشیه‌ای مانند آمدن آمیتاب باچان (که آخرش هم نفهمیدیم صحت داشت یا به تنور داغ جشنواره‌ای مربوط می‌شد) دردی از سینمای هند در جشنواره فیلم فجر دوا نکرد. عاقبت ما ماندیم و خیل آثار مین استریم سینمای هند در فضای مزاجی یا (همان مجازی!) که «خال» به آنها نیفتاده و فیلم‌های هندی در دوره‌های مختلف که همزیستی مسالمت‌آمیز را به ما هم یاد داد. 
منبع:‌ همشهری آنلاین

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • «پیر پسر» برگزیده جشنواره فیلم‌های ایرانی نیویورک
  • واکنش مرضیه برومند به پرونده قضایی مشترکش با رضا بابک
  • ضرورت اصلاح یارانه نشر
  • فصل پرداختن به نسل «زد» در سینمای ایران
  • وقتی پای بالیوود به جشنواره فیلم فجر باز شد
  • هنرمندی که بخش مهمی از تاریخ ادبیات نمایشی ایران است
  • آغاز جشنواره تجسمی فجر در تهران
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.