لوگو
1404 شنبه 20 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1403/11/15 - شماره 2447
نسخه چاپی

مستندی درباره شغل روبه‌زوال در سینما

مستند «ساموئل خاچیکیان: یک گفت‌وگو» ساخته امید نجوان که به شکل محدود در سالن‌های گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد به شکل ناسرراست، درباره آغاز جلوه شغلی است که این روزها پایانش اکران شده.
اگر نشان کارگردانی در صنعت محدود سینمای ایران در روزگار سلطنت فنی فیلمبردارها و قدرت بی‌چون و چرای ستارگان با نام ساموئل خاچیکیان از باقی نام‌ها متمایز شد، امروز در دوران حکومت سرمایه‌گذاران پنهان و سونامی آشکار دیجیتال دیگر حرف از تمایز کارگردانی و تفاوت آخرین نام تیتراژهای فارسی با باقی نام‌ها شوخی تلخی است.
کافی است مدیران سرکوب‌کننده رسانه‌ای را دور بزنیم و در سکوت خبری آهنین پروژه‌های در حال تولید سری به جایی بزنیم که فیلم و سریال‌ها از تولید قل می‌خورد به پس تولید. در چنین صحنه‌هایی تعداد دوربین‌های موجود پشت صحنه از قهرمان‌های جلوی صحنه بیشتر است. در شلوغی انبوه دستیاران مهم‌ترین وظیفه کارگردان در اعلام جای دوربین با حضور سهمگین مونیتورهای کابلی و غیرکابلی دود هوا می‌شود.
در طبقه دوم لوکیشن گروه تدوین به سرعت برق و باد سریع‌تر از حاجی بلوکات و نسل اول سوئیچرهای جام‌جم به رفع و رجوع تصاویر مشغولند تا آنچه راهی تصحیح رنگ و کادر می‌شود، شارپ و فول باشد. در طبقه زیرین لوکیشن مباشر سرمایه‌گذار آنلاین با خیابان منوچهری در ارتباط است تا با تبدیل دستمزد ستاره‌ها به سکه طرح قدیم، آنها را برای کار جدید صاحبکارش در آب نمک بخواباند. در چنین صحنه‌ای کارگردان فقط باید حواسش باشد که حضورش پیش از نخستین کات فید نخورد.
در مستند ساخته امید نجوان با آلبومی از شگردها و رویکردهایی طرفیم که کارگردان مهاجر به ایران به‌کار می‌برد تا موقعیت قهرمان‌ها در چشم‌انداز دکورهای خسته از فرط تکرار و خیابان‌های بسته از هجوم افراد تازه باشد و «ضربت» و «دلهره» و «سرسام» جایگاهی بحث‌انگیزتر از «صد کیلو داماد» و «آقا جنی شده» پیدا کند. سال‌هاست که فردیت کارگردانان ایرانی در روایت به سرنوشت کلاغی مبدل شده که به خانه‌اش نرسید. همه اینها به کنار آخرین عکسی که از پشت صحنه یک فیلم ایرانی دیده‌اید را به‌خاطر دارید؟ جلال و جبروت کارگردانی که کادر را با انگشتانش به فیلمبردار نشان می‌داد و در میان صحنه بازیگران را به حرکت وامی‌داشت. تصویر متعلق به دورانی بود که فیلم‌ها را افرادی برای تماشای جمعیتی می‌ساختند نه تعدادی اسامی برای ارقام‌ها و رکوردها. تنها میراث تصویری ما از سینمای امروز برای آینده یادگاری‌های بیخ دیوار و روی فرش قرمز است.
منبع:‌همشهری آنلاین

خروج بهرام رادان از داوری جشنواره فیلم فجر 
بهرام رادان که پیشتر به عنوان یکی از هفت داور مسابقه سینمای ایران چهل وسومین جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود، از هیات داوران جشنواره خارج شد. در متن نامه بهرام رادان آمده است:«حضور دبیر محترم و هیات محترم داوران جشنواره چهل و سوم فیلم فجر با تقدیم سلام، نظر به برگزاری این رویداد مهم سینمایی در ماه جاری و با توجه به اهمیت فوق‌العاده امر داوری فیلم‌های سینماگران و وظیفه خطیر قضاوت این آثار، در پی صحبت‌های قبلی با دبیر محترم جشنواره جناب آقای شاهسواری مقرر بود تا در کنار شما توفیق داوری این دوره را داشته باشم، ولی به دلیل طولانی شدن سفر و عدم اطمینان از تاریخ قطعی بازگشتم به وطن، لاجرم از حضور شما بزرگواران عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم این دوره از جشنواره فیلم فجر نویدبخش سالی پربار در سینمای ایران باشد. ارادتمند بهرام رادان.»

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • «وقتی نور می‌شکند» برنده جشنواره گوتنبرگ
  • ضرورت تسریع در بازنگری سند موسیقی
  • واقعیت‌ها را انتخاب می‌کنم
  • آگاتا کریستی هنوز مخاطب را میخکوب می‌کند
  • شوخی علی معلم با مسعود کیمیایی
  • مستندی درباره شغل روبه‌زوال در سینما
  • بازیگر نامزد اسکار در مرکز حاشیه‌ها
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.