ترک تحصیل 46 درصد دختران در سیستان و بلوچستان به دلیل نبود دبیرستان
دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، استاد دانشگاه و مدیر عامل بنیاد هاسب، در نشست «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم» که با حضور رئیسجمهور در چابهار برگزار شد، بابیان اینکه به دلیل ارتباطات و نزدیکی کاری که با دکتر پزشکیان داشتهام، شهادت میدهم که دغدغههای عدالت خواهانه ایشان، همیشگی و جامع است، خاطرنشان کرد: تحقق عدالت اجتماعی از یک مفهوم، تا زمانی که بخواهد اجرا شود، در قالب شاخص های توسعه قابلبررسی است. باید نابرابریهای در شاخصها را کاهش دهیم و شاخصها را به سمت همگن شدن و کاهش نابرابریها حرکت دهیم. یکی از شاخصهای مهم، سرانه آموزشی است. میانگین سرانه آموزشی در کشور 5.8 مترمربع است، این رقم در سیستان و بلوچستان 3.6 مترمربع است که با میانگین کشوری که آنهم وضع ایده آلی نیست، فاصله دارد. درواقع حدود ۲.۲ مترمربع با میانگین کشوری فاصلهداریم.
وی افزود: اگر این رقم را در 840 دانشآموز این استان ضرب کنیم، بالغبر 2 میلیون متر بنا میشود که باقیمتهای امروز 40 هزار میلیارد تومان هزینه را شامل میشود. درواقع ما نیاز به تزریق 40 هزار میلیارد تومان تزریق اعتبارداریم تا به میانگین کشوری نزدیک شویم. تقریباً همه امکاناتی که دولت، خیرین، بنیادها و نهادی مختلف بهطور سالانه رویهم میگذارند، حدود هزار میلیارد تومان است. یعنی با وضع موجود، 40 سال دیگر میتوانیم به میانگین کشوری برسیم. این در حالی است که 60 هزار دانشآموز نسبت به سال گذشته اضافه ثبتنام کردند. اگر میانگین هر کلاس را 30 دانشآموز در نظر بگیریم، 2 هزار کلاس برای پوشش این جمعیت اضافهای که اکنون به دلیل هرم جمعیتی اضافهشده نیاز داریم.
واعظ مهدوی بابیان اینکه کل تعداد ردههایی که در ابتدای مهر توسط خدمات ارزشمند اداره نوسازی، خیرین و بنیادهای مختلف جمع شده ، 800 کلاس را تحویل دادهایم و تا انتهای سال هم میتوانیم 700 کلاس دیگر تحویل دهیم، گفت: بر این اساس، 500 کلاس از جمعیت افزایشیابنده عقب هستیم. یعنی نهتنها شاخص به سمت میانگین بهبود پیدا نمیکند، بلکه افت هم میکند. اکنون در سیستان و بلوچستان، تقریباً 46درصد دختران به دلیل نبود دبیرستان، در پایان دبستان ترک تحصیل میکنند. یکی از ضرورتهایی که وجود دارد، مدارس شبانهروزی است، ما برای 92 مدرسه شبانهروزی جایابی کردهایم که این 92 مدرسه، شامل حدود 51 مدرسه شبانهروزی دخترانه و 41 مدرسه شبانهروزی پسرانه است تا دانش آموزان در مناطقی که با مدرسه فاصلهدارند، بتوانند در مدارس شبانهروزی اقامت کنند و درس بخوانند.
وی یادآور شد: بهطور متوسط، باقیمتهای موجود امروز، هر مدرسه حدود 20 هزار میلیارد تومان هزینه را شامل میشود. یعنی ما فقط 2 هزار میلیارد تومان برای تکمیل مدارس شبانهروزیمان لازم داریم. بنابراین این کار، احتیاج به همکاری همه نمادها و مجموعهها دارد و ما راهحلهایی را هم بر اساس تجاربمان پیشبینی کردهایم و میتوانیم این پیشبینیها را ارائه کنیم.
واعظ مهدوی بابیان اینکه اولین مدرسهای که ساختیم، باقیمت 40 میلیون تومان ساخته شد اما اکنون برای ساخت همان مدرسه به 2 میلیارد تومان نیاز داریم، اضافه کرد: برآوردهای موجود نشان میدهد بخش مهمی از هزینههای دولت، خیرین و سایرین صرف این افزایش قیمتها میشود. در فاصله سال های 90 تا 1400 بالغ 150 میلیارد دلار، بار مالی دولت در اثر افزایش هزینه طرحهای عمرانی بوده است. خیرین هم با این موضوع گرفتار هستند و بااینحال برای انجام وظایفمان تلاش میکنیم.
واعظ مهدوی به حضور فعال مجموعههای خیرین که برخی از آنها حدود 150 مدرسه ساختهاند، اشاره کرد و با تأکید بااینکه رساندن شاخصهای توسعه استان سیستان و بلوچستان به میانگین کشوری، احتیاج به توجه ویژهای دارد، گفت: رفع این مصالح نیاز به اجرای آن طرحی دارد که آقای رئیسجمهور هم قبلاً گفته بود که ما هر چه داریم، ابتدا برای مناطق محروم اختصاص میدهیم. اگر این استراتژی محقق شود، در حوزههای مختلف، مانند بهداشت و سلامت میتوانیم اقدامات مهمی را پیش ببریم. (جماران)