احداث پالایشگاه ستاره خلیجفارس در سال ۱۳۸۵ کلید خورد. فازاول این پالایشگاه در اردیبهشت ۱۳۹۶ به بهرهبرداری رسید و تولید بنزین در کشور را افزایش داد. با تکمیل فازهای دوم و سوم در سالهای بعد، ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه به حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ رسید. بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس باعث شد کشور به صادرکننده بالقوه بنزین تبدیل شود. اما این دستاورد به دلیل سوء مدیریت، عدم برنامهریزی و تصمیمگیری غیر شفاف، از دست رفت و ایران بار دیگر به واردکننده بنزین تبدیل شد. اکنون نا ترازی انرژی خسارت زیادی به صنایع وارد کرده است.
از دست دادن فاز پارس جنوبی
دبیر کل فدراسیون صنعت نفت ایران گفت: در حال حاضر صنایع اصلی مثل فولاد و پتروشیمی به دلیل قطع گاز و برق متضرر نا ترازی هستند، خصوصاً از نیمه مهر با قطع گاز صنایع پتروشیمی ضرر واردشده که توسط کمیسیون صنعت تا ۱۸۰ همت پیشبینی میشود. اگر اعداد سال گذشته را هم رفرنس قرار دهیم خسارت به پتروشیمی بابت کمبود خوراک گاز نزدیک یک میلیارد دلار بوده که عدد بزرگی است.
عرفان افاضلی درباره تشدید نا ترازی در بخشهای مختلف انرژی ازجمله برق، گاز و سوخت به ایلنا گفت: مسئله کسری فصلی انرژی در پیک مصرف و اوج زمستان به این دلیل است که سرمایهگذاری انجام ندادیم. عدم سرمایهگذاری در میدانها گازی برای حفظ تولید گاز و جلوگیری از افت فشار باعث شده تا طبق پیشبینیها از ۲ سال آینده بهاندازه یکفاز پارس جنوبی را از دست دهیم.
وی بابیان اینکه ما باید در کوتاهمدت به توسعه تجدیدپذیرها فکر کنیم، خاطرنشان کرد: توسعه تجدیدپذیرها میتواند از خود مردم بر بام منازل و واحدهای صنعتی شروع شود و با در اختیار گرفتن مشوقهای لازم در کوتاهمدت میتوانیم نا ترازی برق جبران کنیم.
لزوم بازنگری در تعرفه برق
وی راهکارهای میانمدت و بلندمدت برای رفع نا ترازی را بازنگری در تعرفه برق و ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری در توسعه نیروگاههای فعلی، ساخت نیروگاههای جدید و تبدیل نیروگاهها به سیکل ترکیبی در راستای افزایش راندمان و جلوگیری از اتلاف انرژی عنوان کرد.
افاضلی به موضوع نا ترازی در حوزه سوخت بخصوص بنزین و گازوئیل نیز اشاره و اظهار داشت: این به خودروهای فرسوده و خصوصاً ناوگان باری، حملونقل عمومی و تجاری برمیگردد، در این راستا لازم است مشوقهای لازم در اختیار مردم و سرمایهگذاران قرار گیرد تا برای نوسازی ناوگان سرمایهگذاری شده و از اتلاف سوخت جلوگیری شود، ضمن اینکه اگر در نیروگاهها بهسازی لازم را انجام دهیم تا بخشی از نا ترازی فراورده رفع شود.
امکان صرفهجویی سالانه ۱۴ میلیارد دلار
وی گفت: با نوسازی ناوگان حملونقل و فراهم کردن زیرساخت از طریق خودروهای کممصرف و برقی کردن خودروها سالانه ۱۴ میلیارد دلار امکان صرفهجویی فراهم است که در کوتاهمدت قابل انجام است. باید به سمت راهحل غیر قیمتی برویم، زیرا در حال حاضر تورم بالاست. اگر دولت تصمیم دارد برای تغییر قیمت بنزین اقدام کند ابزار مناسب آن خودروها و تعویض ناوگان فرسوده است. سیاستگذاریها به این سمت برود که مردم برای استفاده از وسایل گرمایشی و خودروهای مناسب حق انتخاب داشته باشند. اکنون ناچاریم باوجود ۱۰ پالایشگاه در کشور بنزین را وارد کنیم. دولت راهحلی ندارد مگر اینکه از تمام توانبخش خصوصی و مردم استفاده کند و در یک حرکت ملی و بزرگ برای این مشکل که هم بر صنعت و مردم و هم در میانمدت بر امنیت اجتماعی سایه افکنده چارهاندیشی کند.