گروه اقتصاد: دو شرکت خودرو ساز بزرگ که در انحصار دولت و مدیران دولتی است در یک شوک خبری محصولات بدون کیفیت و ناایمن گران کردند. محصولات این دو شرکت خودروساز توسط پلیس بارها ارابه مرگ خوانده شده اند. خودروهای داخلی تولید شده در ایران خودرو سایپا بیشتر آمار مرگ و میر بیش از 20 هزار نفر در تصادفات جاده ای را شامل شده اند. قالیباف رئیس مجلس گفته به غیر از دلالان همه طرفها اعم از؛ مصرف کننده و خودروساز از شرایط خودرو ناراضی هستند. گفتنی است که مجموع زیان انباشته سایپا و ایرانخودرو در پایان سال گذشته به 224 هزار میلیارد تومان بوده است. وقتی اوضاع این دو خودرو ساز وخیم و زیان ده است آیا نباید کرکره آنها را پایین کشید! راه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی آزاد کردن واردات خودرو است.
شوک افزایش قیمت
بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای رقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان بزرگ ابلاغ شد.
علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو و سید جواد توسلیمهر، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هر یک در اطلاعیههای جداگانه لیست جدید قیمت محصولات خود را اعلام کردند.
ایران خودرو طی اطلاعیهای اعلام کرد که اصلاح قیمت محصولات ایرانخودرو پس از گذشت بیش از یک سال از آخرین تاریخ تعیین قیمتهای فروش این شرکت به مرحله اجرا رسید. بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای رقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان ابلاغ شد.
سایپا نیز طی اطلاعیه اعلام کرد: بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو شورای رقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان ابلاغ شد. این اصلاح قیمت از محل هزینههای تولید خودرو و مستند به اقلام هزینهای درج شده در صورتهای مالی و حسابرسی شده شرکتهای خودروساز اجرا میشود.
شایان ذکر است قیمتها، بهای کارخانه است و مالیات بر ارزش افزوده، شمارهگذاری، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و پرداختهای قانونی به مبالغ مذکور اضافه میشود.
افزایش 80 تا 30 درصدی قیمت
دبیر انجمن خودروسازان در نامهای که اخیراً رسانهای شد، درخواست نمود که با افزایش قیمت ۸۰ درصدی خودروهای داخلی موافقت شود، وزارت صمت معتقد است که این افزایش قیمت باید در حدود ۳۰ درصد باشد. این مجوز صادر شد و قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا نیز اعلام شد.
با وجود تخصیص قریب ۶ میلیارد دلار ارز به واردات قطعات خودروهای تولید داخلی، ۲ شرکت خودروساز بزرگ کشور کماکان با زیان انباشته عمدهای مواجه هستند.
زیان نجومی
بر اساس صورتهای مالی میان دورهای شرکت ایران خودرو، این مجموعه در یک بازه زمانی ۱۸۶ روزه، حدود ۱۱ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است، به عبارتی این خودروساز در هر ماه ۲ هزار میلیارد و در هر روز حدود ۶۳ میلیارد و هر ساعت ۲ میلیارد و ۶۴۳ میلیون تومان زیان دیده است. همچنین بر اساس صورتهای مالی سایپا در یک دوره ۶ ماهه بیش از ۷ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان زیان خلق کرده است.
جدال بر سر بورسی شدن خودرو
در هیچ کجای دنیا خودروها در بورس عرضه نمیشود اما دلالان بر بازار این کالا و سرمایهای بودن خودرو در ایران، عرضه مجدد خودرو در تالار بورس مدافعان زیادی دارد.
صیدی رئیس سازمان بورس از تلاشهایش برای اجرایی شدن دوباره این مسئله خبر داد. وزیر اقتصاد نیز به صورت ضمنی از این مسئله دفاع کرد، هر چند شورای رقابت با آن مخالف است و تمایل دارد به جای بورس، خود امر قیمت گذاری خودروهای داخلی را بر عهده داشته باشد.
با وجود آنکه عرضه خودرو در بورس میتواند به افزایش قیمت خودرو و در نتیجه کاهش زیان خودروسازان کمک کند، اما در نهایت تعجب؛ وزارت صمت و خودروسازان با این مسئله موافق نیستند.
مازاد عرضه برخی خودروهای خارجی
هادی سلیمانی ملکان رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو در اینباره به آفتابنیوز گفت: در حال حاضر برای خودروهای وارداتی دیگر قرعه کشی به شکل سابق وجود ندارد و هر زمان که سامانه باز میشود، افراد جدید امکان ثبت نام دارند، با توجه به واردات خودرو، در حال حاضر بسیاری از خودروهای وارداتی با مازاد عرضه مواجه شدهاند، در واقع در سامانه رسمی خودرو خارجی وجود دارد، اما مشتری ندارد، دلیل این مسئله هم این است که روال واردات خودرو اگر به صورت مستمر انجام شود، افراد دلال و اشخاصی که میخواستند لاتاری شرکت کنند، حذف میشوند و فقط مصرف کنندگان واقعی پا پیش خواهند گذاشت. وی افزود: در حال حاضر تعدادی از خودروهای وارداتی توسط شرکتها به صورت اقساطی فروخته میشوند، این یعنی در بخشی از بازار به یک تعادلی رسیدهایم، نمیگویم کل ارز به واردات تخصیص یابد، بلکه باید یک توازنی در تخصیص ارز به خودروسازان داخلی و واردات وجود داشته باشد. سال گذشته ۱۵ هزار خودرو وارد شد و تا کنون حدود ۳۰ هزار خودرو وارد شده است، معتقدم با واردات ۵۰ هزار خودرو، بازار به یک تعادل نسبی خواهد رسید.