زندگی کودکان امروزی هنگام استفاده از گوشیهای هوشمند و رسانههای اجتماعی تا اسباببازیهای مبتنی بر تلویزیون و تبلت،کاملا غرق فناوری شده است. در دنیای امروزی کودکان و نوجوانان به هرحال از رایانه استفاده خواهند کرد اما استفاده بیش از حد از فناوری میتواند اثرات مضری بر سلامت جسم و روان آنها داشته باشد. آسیبهای ویرانگر اجتماعی فضای مجازی بر زندگی کودکان به حدی است که تا بزرگسالی با آنها همراه بوده و تبعات بسیاری در پی دارد. محمدمهدی سید ناصری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بینالملل کودکان در این خصوص یادداشتی در اختیار ایرنا قرار داده که در ادامه بخشی از آن را می خوانید:
آسیب ها
در فضای مجازی که امروزه از هر سه کاربر فعال، یک نفر کودک است، مهمترین تاثیرات منفی آن بر کودکان عبارتند از:
- خشونت از طریق بازیهای رایانهای که روح و روان کودک را تهدید میکند.
- فحشا و فساد که به نوبهی خود بی و بندوباری، پورنوگرافی و هرزهنگاری را در کودک افزایش میدهد.
- استفاده از مواد مخدر و روان گردانها و اعتیاد به فضای سایبری در اثر استفاده بیش از حد کودکان و نوجوانان.
- کلاهبرداری در اثر اعتماد بیپایه به کاربران فضای مجازی، بهویژه توسط کودکان.
- ایجاد بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان، گوشهگیری و انزوا و بروز افسردگی در کودکان و نوجوانان و رفتارهای عصبی و غیرمتعادل.
- عدم تمایل و یا کم رغبتی به انجام واجبات و حضور در مجامع علمی و مذهبی، مشغول شدن و استفاده زیاد از تلفن همراه برای بازی و یا دیدن کلیپ و موسیقی، اعتیاد به تلفن همراه، بیخوابی و کاهش مطالعات درسی و غیردرسی و بروز افت تحصیلی، انتخاب لباس و آرایش ظاهری به سبکهای نامأنوس و ناهنجار و گرایش به سیگار، موادمخدر و کاهش انگیزه برای کار و تلاش نقض شدیدحریم شخصی آنها به واسطهی دسترسی به فیلترشکنها در سایه ی عدم نظارت نهاد خانواده از دیگرآسیب های کار با اینترنت و رایانه است. این فنآوری بر کلیه اقشارسِنّی جامعه اثرمستقیم و غیرمستقیم دارد، اما به نظر میرسد کودکان با توجه به ویژگیهای خود مهمترین و بیشترین قربانی مضرات این پدیده هستند. چراکه از تواناییهای لازم برای بهرهمندی مثبت از این تکنولوژی، برخوردارنیستند. از جمله ویژگیهای چالش برانگیز تربیت در فضای مجازی میتوان به خاستگاه غربی داشتن آن، نامحدود بودن و غیرقابل کنترل بودن، تضاد فرهنگها در فضای مجازی، در خطر بودن حریم شخصی کاربران، تشخیص ناپذیری هویت، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، سرمایهگذاری دشمن در جبههی فضای مجازی و جنگ نرم، آثار سوء فضای مجازی بر اخلاق کاربران و... اشاره نمود.
نقش خانواده
فرهنگسازی استفادهی بهینه و درست از امکانات فضای مجازی، آشنا کردن متولیان تربیت با خطرات فضای مجازی، تولید و توسعهی تولیدات فرهنگی متناسب با دین در فضای مجازی، نظارت و همراهی با فرزندان در استفاده از فضای مجازی، جایگزینی فرهنگی، تقویت عقاید، بصیرت بخشی و آگاهی دادن به کاربران و.. از جمله راهکارهایی است که بررسی آیات قرآن کریم و سیرهی رضوی ما را بدان رهنمون میکند. خانواده به عنوان یکی از مهمترین و اساسیترین نهادها در ایجاد یا کنترل وابستگی کودکان و نوجوانان نسل زِد و آلفا به فضای مجازی مورد توجه است. لذا نهادینه کردن برخی از جنبههای رفتار اجتماعی در دوران کودکی نیازمند همکاری و همراهی خانوادهها است. آنان باید با تشخیص بازیهای مفید و مناسب سن و جنس کودکان و شناخت نسبت به مسائل تربیتی و آگاهی نسبت به انواع بازیهای رایانهای، همواره سواد و اطلاعات دیجیتالی خود را به روز نگهدارند تا بتوانند پاسخگوی پرسشها و نیازهای فرزندان در این عرصه باشند. در این راه نقش فرهنگسازی و اطلاعرسانی مناسب برای خانوادهها نیز بسیار حائز اهمیت است و میبایست در دستور کار مراکز فرهنگی و متولیان امر قرار گیرد. تکنولوژی بیشتر از اینکه ذاتاً فناورانه باشد، ماهیتی اخلاقی، فرهنگی و انسانی و اجتماعی دارد و انسان به واسطهی هیپنوتیزم عصر تکنولوژی از فروغی که جوهرهی وجودی اوست، دور شده است. البته تکنولوژی به خودی خود مخرب نیست و نحوهی استفاده از آن است که بسیار مهم است و عدم توجه به اخلاق در مواجه با تکنولوژی در عصر حاضر سبب خلق پلتفرمها و خدماتی از فناوریهای هوش مصنوعی شده است که خارج از اراده و کنترل بشر است و در آیندهای نه چندان دور و با ادامهی این روند شاهد شکلگیری نظم نوینی در اجتماع بشری خواهیم بود که در روش مواجهه با جامعه و قانون اثرگذارخواهد بود.