آیین رونمایی از جدیدترین رویدادهای موزه سینمای ایران عصر یکشنبه ۲۵ شهریور ماه در موزه سینما برگزار شد.
رییس سازمان سینمایی در این مراسم عنوان کرد: سینما بعد از انقلاب اسلامی با همه فراز و فرودها همچنان، شاخص ترین جلوه فرهنگی کشور است و در سه ساله اخیر هم، برغم رخدادهای بی سابقه، در مسیر توسعه قرار دارد. محمد خزاعی خاطرنشان کرد: از دوران کرونا، فضای عمومی فرهنگ و هنر دچار رکود، سردی و یاس شده بود؛ اما خوشبختانه، با همراهی قاطبه فعالان سینمایی و بزرگان این عرصه به نقطه مطلوب و رضایت بخشی رسیده که می توانیم امروز، از ایده ال ها و ارمان های حوزه فرهنگ حرف بزنیم و زمینه برای بحث های جدی تر فرهنگی و سینما فراهم شده است.
تغییر رویکرد موزه سینما
در ارتباط با مخاطبان
مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت: مراسم امروز حاصل تغییر رویکرد موزه سینما است. در طول سالهای گذشته زحمات زیادی در موزه سینما کشیده شده و این ساختمان قاجاری زیبا همواره پذیرای آثار سینماگران بوده است.
وی با بیان اینکه کار موزه این است که اتصالی میان نسل قدیم و جدید ایجاد کند، ادامه داد: نسل جدید درگاه ادراکی متفاوتی با موزه سینما داشت درنتیجه ما نیاز داشتیم که با مخاطب جدید ارتباط برقرار کنیم. نکته مهم این است کسانی که وارد موزه سینما میشوند باید جذب آن شوند زیرا آثار و جوایز مفاخر سینمای ایران در این مجموعه فرهنگی نگهداری میشود و ما در رویکرد جدید موزه میخواهیم ارتباطمان را با مخاطبان عمیقتر کنیم. مخاطب اصلی موزه کودکان هستند به همین دلیل ما در برخی از بخشهایمان وسایلی قرار دادیم که به اندازه قد کودکان است. وی درباره تقویم جامع سینمای ایران نیز بیان داشت: کار ما بزرگداشت مهمترین داشته سینمای ایران یعنی افراد آن است. کاری که ما در تقویم سینمایی انجام دادیم این است که زادروز ، درگذشت، جوایز، آثار و ... هنرمندان را اعلام میکنیم و همچنین افراد میتوانند وارد بیوگرافی و معرفی آثار افراد شوند. ما اکنون اطلاعات نزدیک به ۳ هزار نفر را در این تقویم سینمایی ثبت کردیم. همچنین امیدواریم شبکه اجتماعی مخصوص سینماگران نیز ایجاد شود تا ارتباط خانواده سینما از این طریق حفظ شود.
سینمای ایران افتخارآمیز است
علی نصیریان استاد پیشکسوت سینما نیز در ادامه مراسم گفت: میخواهم از اتفاقی که در دهه ۴۰ در حوزههای مختلف فرهنگ و هنر رخ داد، صحبت کنم. در زمینه سینما در آن دهه حرکتهای خیلی خوبی شروع شد. ما در آن زمان سینما داشتیم اما سینما مناسب فرهنگ ایران نبود و این نوع سینما با آدمهایی مانند غفاری، کیمیایی و زندهیاد مهرجویی شروع شد. این افراد با فرهنگ غرب و فرهنگ ایران به خوبی آشنا بودند و آثار جذابی ساختند.
وی ادامه داد : بنیاد کار ما بر متن یعنی فیلمنامه استوار است و این مساله از نمایشنامه منبعث میشود که متاسفانه ما پیشتر در ایران نمایشنامهنویسی نداشتیم. در آن زمان تئاتر سنتی داشتیم که ساختار دراماتیک نداشت و با آن چیزی که در دنیا به عنوان تئاتر مدرن میشناختند، متفاوت بود. درواقع بنیاد سینمای ایران از جریان نمایشنامهنویسی در دهه ۴۰ آغاز شد و این جریان روی فیلمنامههای سینمای ایران تاثیر زیادی گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: درست است که تئاتر و سینما دنیای متفاوتی دارند اما موضوع، شخصیتپردازی، جدل در نمایش و... ازجمله موارد مشترک است. مثلا نمایشنامه مرگ یزدگرد بهرام بیضایی در همه سطوح زیباست و یک اثر شاهکار است. ما در آن زمان اصلا کلاس نمایشنامهنویسی و کتاب تئاتر و نمایشنامهنویسی نداشتیم. آدمهایی هم که در سینما فعالیت داشتند افرادی تحصیلکرده بودند مانند ابراهیم گلستان، داریوش مهرجویی و... .
این بازیگر پیشکسوت بیان داشت: ما فیلم گاو را به صورت یک تله تئاتر در تلویزیون آن دوره نمایش دادیم اما آقای مهرجویی و غلامحسن ساعدی برای این فیلم سناریو نوشتند. من خیلی چیزها از آقای مهرجویی یاد گرفتم ازجمله اینکه جلوی دوربین باید چهکارهایی بکنم. علی نصیریان با اشاره به دستاوردهای سینمای ایران پس از انقلاب گفت: سینمای جدید پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرد و نیروهای بااستعداد جوان در بازیگری، کارگردانی و فیلمنامهنویسی پای کار آمدند. من آخرین نفری هستم که از آن دوره ماندهام و اکنون هم دیگر توان کار ندارم اما کار جوانان امروزی را که تماشا میکنم، لذت میبرم. وی ادامه داد: من نمایش سیصد را در کاخ سعدآباد تماشا کردم و از ایفای نقش فردوسی توسط نوید محمدزاده شگفتزده شدم و همه میدانیم کارگردانی مانند اصغر فرهادی اسکار دریافت کرد و این افتخار کمی برای سینمای ما نیست. همچنین بازیگران زن بسیار خوبی پس از انقلاب رشد کردند. سینمای ما پس از انقلاب سینمای سربلندی است.
عشق در سینما فراموش نمیشود
داریوش فرهنگ بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما گفت: پیش از هرچیزی خواهش میکنم که یک دقیقه به احترام همکاران درگذشته سینما بایستیم و یادشان را گرامی بداریم.
وی در ادامه با بیان اینکه باید قدردان بزرگان سینما باشیم گفت: علی نصیریان خودشان یک موزه سیار سینما است که ما در سرتاسر کشور میتوانیم از این گنجینه بهره ببریم. ما درس اخلاق، نظم و بالاتر از همه عشق و مهربانی را از ایشان آموختیم. خیلی چیزها در این سینما فراموش میشود اما عشق هرگز فراموش نمیشود. آقای نصیریان روش و منش خاص خودش را دارد. به ما آموختند که این حرفه بازنشستگی ندارد و سن و سال نمیشناسد.
فرهنگ افزود: نمیتوان در این کشور از بازیگری صحبت کرد و یاد عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی نیافتاد. من این شانس را داشتم که با همه این ۵ عزیز کار کنم. اگر این استادان نبودند این جاده ناهموار سینما و تئاتر را چه کسی هموار میکرد.
فرهنگ در پایان صحبت های خود از شرایط فرهنگی ، ممنوع الکارها و فیلم های توقیفی گله کرد.
علیرضا زریندست دیگر سخنران این مراسم نیز گفت: حافظه آقای نصیریان را ستایش میکنم. من که سن کمتری از ایشان دارم اکنون حافظهام در خیلی مسائل یاری نمیکند. با آقای فرهنگ فیلم طلسم را کار کردیم که یکی از معدود کارهایی است که من برخی دیالوگهای آن را هنوز به یاد دارم. ما با آقای فرهنگ در یک هارمونی بینظیر در این فیلم به یک نقطه مشترک رسیدیم و اثر باارزش و درخشانی را برای سینمای ایران به وجود آوردیم.از موزه سینما به خصوص اقای اسماعیلی برای این مراسم و تدارک تقویم جامع سینما و همچنین پلتفورم تخصصی سینما تشکر می کنم.
در ادامه از فریدون جیرانی، داریوش مودبیان، مجید اسماعیلی دعوت شد تا از تقویم جامعه سینمای ایران رونمایی کنند.
سپس فریدون جیرانی گفت: آقای نصیریان به خوبی نسل دوم فیلمسازی را معرفی کردند که از دل زبان جدید تئاتر متولد شد. پیش از نسل دوم، نسل اول سینما آمد که از دل کانون پرورش فکری، از دل تماشاخانه تهران و از دل تکنسینهای سینما متولد شد و سینما را زنده نگه داشتند. نسل اول سینما بازیگران مهمی داشت مانند فردین، ناصر ملک مطیعی و... . بنده یاد نسل اول فیلمسازی در ایران را گرامی میدارم زیرا نسل بسیار مهمی بودند البته خوشبختانه امشب در جنع ما اقای همایون حضور دارد که جای خوشحالی است.