پرداخت 300 همت یارانه ماهانه
محمد علیمهری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: استان تهران هم مثل سایر استانها اصلاح قیمتی را در حوزه نان داشته است. اگر به نانواییها به عنوان یک واحد صنفی، نگاه اقتصادی داشته باشیم، ضرورت این اصلاح قیمت را در مییابیم، چرا که آخرین اصلاح قیمت در حوزه نان، شهریور ۱۴۰۰ بوده و از آن سه سال میگذرد و با توجه به تورم، طی این مدت برای کاهش فشار به نانوایان به صورت مداوم کمک هزینه ۴۰ درصد به صورت روزانه به همه نانواها پرداخت و متوقف هم نشده است.
با بیان اینکه آرد و نان از دو جهت مهم است افزود: نان قوت غالب مردم است و بیشترین مصرف در را در سبد خرید مردم به خود اختصاص داده و از طرفی هم یارانهای که دولت در این حوزه پرداخت میکند، خرید تضمینی گندم را داریم که بیش از ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شده و قیمت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود و ما این گندم را ۶۶۵ تومان و ۹۰۰ تومان در اختیار نانوا قرار میدهیم. تا کنون نزدیک به ۱۲ میلیون تن خریداری شده، یعنی دولت بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه یارانه پرداخت میکند که قوت غالب مردم حفظ شود. معاون استاندار تهران با بیان اینکه در استان تهران حدود ۱۰ هزار واحد نانوایی دارد که اصلاح قیمت برای دستگاههای کارتخوان اعمال شده و تعداد کمی هم که مشکل داشتند ایراد در نرمافزار و خاموش و روشن کردن دستگاه بوده و در شهرستانهای استان نیز با کمی اختلاف اعمال شده و امیدوار هستیم نان با کیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد.
اضافه شدن یک میلیون نفر اتباع به استان تهران
علیمهری بیان کرد: از سال ۱۴۰۱ تا کنون سهمیه آرد استان تهران تغییری نداشته، یعنی اضافه نشده، طی این دو سال فقط بیش از یک میلیون اتباع به استان تهران اضافه و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر هم مهاجرت به استان تهران داشته ایم، یعنی سالی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر به استان تهران اضافه و هیچ گندم جدیدی تخصیص پیدا کرده و با «نانینو» از صرفهجوییهایی که از تخلفات این نانواها و آردفروشیهایی که در حوزه قاچاق آرد داشتند، توانستهایم بیش از ۳۰۰ نانوایی جدید در استان تهران تأسیس کنیم، بدون این که هیچ آرد جدیدی بگیریم. وی گفت: کل یارانه که هر ماه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای مردم واریز میشود چیزی حدود ۳۰۰ همت است یعنی ما اندازه همان، فقط در حوزه آرد و نان هزینه میشود که این هزینه سنگینی است و میشود بهتر مدیریت کرد که بهتر به دست مردم برسد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی:
۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم
اسعدی سامانی درباره میزان ناترازی ناوگان هوایی گفت: بر اساس یک کار پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس، ما حدود ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم. بین وضعیت فعلی ما تا آن رقم فاصله زیادی وجود دارد. طبق آمارها ۳۲۱ فروند هواپیما مسافربری داریم که ۵۰ درصد آنها به علت سیاستگذاری نادرست و تحریمها، زمین گیر هستند. بخش عمده این مشکل هم به اعمال قیمتگذاری دستوری دز سنوات قبل بازمی گردد
افزایش هزینه مسافران خارجی
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، درباره اخذ ۱۰ یورو از مسافران خارجی به «انتخاب» گفت: براساس قانون برنامه هفتم توسعه در ماده ۵۷ بند ت گفته شده به منظور تأمین منابع مالی طرحهای توسعه و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاههای بینالمللی از مسافران خارجی ۱۰ یورو بر روی بلیت اخذ و به حساب مربوطه در خزانه داری کل کشور واریز نمایند و مقاصد زیارتی از این حکم مستثنی هستند. با توجه به ابلاغ این قانون از مجلس به دولت، سازمان هواپیمایی شرکتهای هواپیمائی را موظف کرده از تاریخ ۱۱ شهریور از مسافران پروازهای خارجی ۱۰ یورو وصول کنند. مسافرین زیر ۲ سال و پروازهای زیارتی مثل نجف و دمشق از این قانون مستثنی هستند. نرخ محاسبه یورو هر هفته ازسوی سازمان هواپیمائی کشوری تعیین میشود که این هفته با نرخ ۵۰ هزار و ۴۴۰ تومان محاسبه میشود. این موضوع هزینه مسافرت خارجی را افزایش میدهد. زیرا مسافرین یک عوارض خروج هم پرداخت میکنند، اما شرکتهای هواپیمائی مکلف به دریافت این هزینه هستند. امیدواریم آنچه در قانون پیشبینی شده، این عوارضی که وصول میشود برای ارتقا سطح خدمات فرودگاهی و توسعه آنها مورد استفاده قرار بگیرد. اگر در جهت توسعه فرودگاه و بهبود وضعیت آنها باشد، این قانون میتواند اثر مثبتی در دراز مدت داشته باشد. باید هزینهای برای توسعه فرودگاه داشته باشیم. راهکار مجلس هم اخذ همین ۱۰ یورو برای توسعه فرودگاهها بوده است. البته فرودگاهها تلاش دارند خدمات قابل قبول را ارائه کنند، اما محدودیتها زیاد است. امیدواریم با اجرا قانون برنامه هفتم توسعه، شرکتهای هواپیمایی بتوانند سرمایهگذاری خوبی داشته باشند. دولت با توجه به چالشهای اقتصادیاش، به نظرمیرسد توان سرمایهگذاری در افزایش ناوگان را ندارد. اگر قوانین موجود یعنی برنامههای پنجم وهفتم توسعه بدرستی اجرا شود و با تامین تسهیلات مناسب بخش خصوصی تا حدودی زیادی میتواند به رفع ناترازی در این رابطه کمک کند واکنون هم در تلاش برای واردات هواپیماست و با رفع تحریمها، امیدواریم فرصت خوبی برای افزایش ناوگان شکل پگیرد.