طرح ساخت پل تنگه مسینا، برای اتصال سرزمین اصلی ایتالیا به جزیره سیسیل و تبدیل شدن آن به عنوان طولانیترین پل معلق جهان اواخر ماه ژانویه امسال توسط دولت ایتالیا تایید شد. نزدیک به ۱۱ میلیارد یورویی برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شده است.مهندسان ایتالیایی چندین دهه است که بر روی طراحیهای پل تنگه مسینا مشغول به کار هستند. طراحی این پل یک چالش بزرگ بود، چرا که این تنگه در مسیر تندبادهای ۲۷۰ کیلومتری بر ساعت قرار دارد و با امواج به شدت خروشان و زمین لرزههای ناشی از گسل صفحات تکتونیکی اوراسیا و آفریقا در دریای مدیترانه مواجه است.اما پس از تکمیل ساخت آن، به طولانیترین پل معلق جهان با فاصله دهنه ۳.۲ کیلومتر تبدیل خواهد شد که بدین ترتیب نزدیک به ۵۰ درصد طولانیتر از رکورددار کنونی یعنی پل چاناققلعه در ترکیه است.در حال حاضر طولانیترین پل معلق جهان در ترکیه است. پل موسوم به «چاناققلعه ۱۹۱۵» که هم اکنون به عنوان طولانیترین پل معلق جهان شناخته میشود، دو سوی تنگه داردانل را به یکدیگر متصل میکند و نشان دهنده یک دستاورد زیرساختی مهم برای ترکیه است.این پل مواصلاتی، قاره اروپا و آسیا را در داخل ترکیه به هم متصل میکند و جابهجایی سریع را ممکن ساخته است، بطوریکه دیگر نیاز نیست همچون گذشته با لنج و کشتی به آنطرف رفت که به خودی خود معمولاً حدود یک ساعت و نیم طول میکشد.عرض تنگه داردانل ۳۵۷۳ متر است و بزرگترین دهنه بین دو ستون پل چاناققلعه به تنهایی معادل ۲۰۲۳ متر است و بدین سان است که هم اکنون لقب بزرگترین پل معلق جهان را به خود اختصاص داده است.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مراسم افتتاحیه این پل با بالیدن به کشورش گفت: «ترکیه از ژاپن که طولانیترین پل جهان را از نظر فاصله طولی بین دهنه میانی را دارد پیشی گرفته و مقام اول را به خود اختصاص داده است.»این پل توسط شرکتهای ترکیهای و کرهجنوبی و همراستا با تقویت روابط بین این دو کشور با هزینهای بالغ بر ۲.۰۶ میلیارد پوند و به مدت ۵ سال ساخته شد. به غیر از استانبول، اکنون این تنها بزرگراهی در ترکیه است که اروپا و آسیا را به یکدیگر متصل میکند و کل این مسافت را میشود در عرض ۶ دقیقه طی کرد.این پل شهر گلیبولو را در سمت اروپایی و شهر لاپسکی را در سمت آسیایی ترکیه به هم یکدیگر متصل میکند. نام آن - پل چاناققلعه ۱۹۱۵ - به افتخار پیروزی بزرگ دریایی امپراتوری عثمانی بر نیروهای بریتانیایی در طول جنگ جهانی اول انتخاب شده است. در آن زمان، بریتانیاییها سعی داشتند تا کنترل این تنگه را به دست بگیرند.پلهای معلق از طریق کابلهای متصل به دو تیرک اصلی استوار و پابرجا میمانند.پروفسور بتی از دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده در مورد ساخت پل معلق تنگه مسینا توضیح داد: «وقتی ماشینی دارید که از روی پل عبور می کند، عرشه بار خود را از طریق آویز به کابل اصلی منتقل می کند. و کابل اصلی بار خود را به تیرکها و لنگرها تقسیم میکند.»