رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: برخی کتابها نیازمند اصلاح و ارتقا هستند بهطور مثال برخی عبارتها در کتابهای ریاضی ما با عبارات مفهوم و قابلفهم فاصله دارد اما اینطور نیست که وضعیت نابسامان باشد.
حجتالاسلام علی لطیفی در گفتوگو با ایرنا درباره انتقادات درباره کافی نبودن کتاب درسی بهتنهایی برای رفع ابهامات دانشآموزان در دوره متوسطه دوم و روی آوردن دانشآموزان به کتابهای کمک آموزشی برای پذیرش در کنکور اظهار کرد: ضرورت، اساس و هویت کنکور به این صورت است که سوا لاتی را طراحی کند که درصد اندک دانشآموزان قوی را از یکدیگر تفکیک کند بنابراین طراحان در سازمان سنجش به طرح سوا لاتی روی میآورند که بسیاری از آن در کتاب درسی نیست.
بنا نیست که به سمت طراحی سؤالات در کنکور حرکت کنیم، یعنی مشکل کتاب درسی و کنکور این است که کنکور یک هدف و کتاب درسی هدفی دیگر دارد از این منظر دانشآموزان حق دارند اما راهحل این نیست که نکات کنکوری را در کتاب درسی توضیح دهیم، راهکار مناسب این است که کمکم مسیر کنکور از مسیر آموزش عمومی جدا شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشآموز دوره متوسطه اول با مطالعه کتاب درسی بهتنهایی، میتواند پاسخگوی مفاهیم باشد یا خیر، گفت: اگر آزمون هماهنگ سراسر نهایی آموزش و پرورش تداوم یابد، میتواند سؤالات واقعی را ارائه دهد. لطیفی ادامه داد: ۸۰ درصد محتوای کتابهای درسی برای دانشآموز کفایت میکند و دانشآموزان نیازمند کتابهای کمک آموزشی نیستند، البته کتابهای کمک آموزشی میتواند به دانشآموز کمک کند که فعالیتها و تمرینها و تکالیف تکمیلی را بهتر دانشآموزان بیاموزند اما خود کتاب کافی است.