نمایشگاه «مروری بر آثار مارکو گریگوریان» در سه گالری موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد.
دیروز مراسم افتتاحیه نمایشگاه «مروری بر مارکو گریگوریان» دو روز پیش از سالروز تولد (۱۴ آذرماه) برگزار شد. این رویداد در گالریهای هفت، هشت و ۹ موزه هنرهای معاصر برپا شده است.
افرادی چون غلامحسین نامی، محمدرضا فیروزهای، مهدی حسینی و قاضی مراد از جمله حاضران در این مراسم بودند.
همچنین هادی حیدری، سهراب هادی، علی خسروی، عباس مشهدیزاده، بهزاد حاتم، شایان شعبان، سیامک دل زنده، ایرج اسکندری، آرمان استپانیان و ساناز آریانفر نیز از جمله حاضران بودند. میشل اللهوردیان ـ نمایشگاهگردان این نمایشگاه و رییس بنیاد مارکو گریگوریان ـ اظهار کرد: جریان مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران با تأثیرپذیری از نظریهها، گرایشهای متنوع و دستاوردهای هنری دنیای غرب دستخوش تحولات گوناگونی شد که بستری مناسب برای بسط و گسترش این هنر را در کشور ما فراهم آورد.
او گفت: زمینهسازان این جریان هنرمندان نامآشنایی بودند که علاوه بر فعالیت مستمر در عرصه نقاشی مدرن ایران اسلوبهای نو و نیز سبکهای گوناگون نقاشی مدرن را به نسل جوانتر ایران شناساندند و آموزش دادند.
الله وردیان اظهار کرد: میتوان گفت که نسلهای بعدی این نقاشان همگی وامدار نقاشی مدرن ایراناند که بیشک مارکو یکی از این هنرمندان است. بنیاد مارکو گریگوریان در ایروان ارمنستان افتخار دارد که در نخستین سال تأسیس خود با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی از آثار این نقاش صاحب سبک برگزار میکند. اشاره به این نکته لازم است که موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان موزهای بینالمللی، بیشترین اثر از مارکو گریگوریان را در گنجینه خود جای داده و اکنون به مناسبت یکصدمین سال تولد این هنرمند اقدام به برگزاری نمایشگاه «مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان» کرده است.
غلامحسین نامی ـ از پیشگامان جنبش هنر مدرن در نقاشی معاصر ایران ـ در این مراسم گفت: مارکو گریگوریان در حقیقت جنبش نوگرایی در ایران را در زمینه نقاشی پایهگذاری کرد. این یک حقیقت است؛ یعنی مارکو اولین کسی بود که نگاه نو به دنیا را در نقاشی و عرصه هنر نقاشی رواج داد. در سال ۱۳۳۷ وقتی که از ایتالیا به ایران آمده بود و خودش عضو هیات ژوری بینال ونیز بود، تعجب میکرد که کار این همه هنرمند جوان بااستعداد ایرانی در بیرون از مرزهای کشور شناخته شده نیست و باعث تأسف او شد. نامی ادامه داد: او به اداره فرهنگ و هنر پیشنهاد داد و گفت که ما برای اینکه این جوانان را به دنیا معرفی کنیم و کارشان را از ایران به خارج بفرستیم، نیازمند بینال هستیم. گفت بینالی باید تشکیل شود و این از این طریق کارشان به دنیا معرفی شود. مارکو گریگوریان در حقیقت وسیلهای شد که هنر معاصر ایران به جهان معرفی شود و ما امروز وقتی که هنرمندان خوبی را در سطح جهانی میبینیم، متوجه میشویم که مارکو چه خدمتی به هنر ایران کرد.
او سپس با یادآوری خاطرهای گفت: رابطه شخص من با مارکو گریگوریان مربوط به قبل از تشکیل گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان است. من از نظرات مارکو بسیار استفاده کردم و به من کمک کرد. خوب ما در آن سالها در گالری آقای عبدالرضا دریابگی جمع میشدیم. چند تا از دوستان دور هم جمع بودیم؛ مارکو هم در جلسهای در گالری دریابیگی حضور پیدا کرد و فراموش نمیکنم که با چه عصبانیتی مطرح کرد که ما چرا نشستیم و هیچ کاری نمیکنیم؛ یک مشت آدم بیاستعداد و بیهنر کارهای مزخرف خودشان را در گالری به نمایش میگذارند و گالریداران بیفرهنگ هم که خودشان نمیدانند هنر چیست، این کارها را با قیمتهای گزاف میفروشند و هیچ خیانتی بالاتر از این به هنر نیست؛ بنابراین ما باید جلوی این قضیه را بگیریم؛ این مسئله همه ما نیز بود.
به گزارش ایسنا، در ادامه نادره رضایی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به صفهای طولانی نمایشگاه «چشم در چشم»، خطاب به علاقمندان هنرهای تجسمی گفت: در روزهای اخیر با صفهایی که برای تماشای نمایشگاه «چشم در چشم» تشکیل دادید، صدای شما را شنیدیم. انتخاب درست موضوع، انتخاب شماست و شما با صفهای ما مدیران فرهنگی را غافلگیر میکنید.
او ادامه داد: در صد سالگی مارکو گریگوریان گرد هم جمع میشویم. این اصرار و استمرار به ماندگارجویی حتماً نتیجهبخش بوده که ما را بعد از ۱۸ سال گردهم آورده است.