کد خبر : 612726 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۶ - 00:00
خبر خوش برای گندمکاران و مردم هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با ستاره صبح ضمن اعلام یک خبر خوش برای مردم و گندمکاران گفت: پیش بینی ها نشان می دهد امسال در تولید گندم خودکفا خواهیم شد. ولی برای خسته نباشید به کشاورزان دستمان خالی است و خبری خوشی که بتواند گندمکاران را خوشحال کند وجود ندارد.

ستاره صبح، علی فریدونی: وعده خودکفایی گندم را در حالی هاشمی مطرح کرده که محصول از کشاورزان تحویل گرفته شده، ولی هنوز مطالبه گندمکاران پرداخت نشده است.

سال گذشته نیز پرداخت پول کشاورزان مانند امسال توسط دولت به درازا کشید. همین مسئله سبب شد گندمکاران برای آماده سازی زمین خود برای کشت دوم با کمبود بودجه مواجه شوند و باعث ضرر آنان شد و همچنین اثر منفی زیادی بر میزان تولید داشت.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به سؤال خبرنگار ستاره صبح درباره خبر خوش برای گندمکاران گفت: تنها خبر خوش برای کشور، مردم و گندم کاران این است که امسال با توجه به بارندگی‌ها و پراکنش بارندگی و شرایط مساعد جوی و تلاش کشاوزان و استفاده از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی تولید خوبی داریم. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد امسال در تولید گندم خودکفا خواهیم شد. ولی برای خسته نباشید به کشاورزان دستمان خالی است و خبری خوشی که بتواند گندمکاران را خوشحال کند وجود ندارد.

دو موضوع اگر اتفاق بیفتد گندمکاران را خوشحال خواهد کرد. یکی پرداخت جایزه تحویل است. هر سال کشاورزانی که گندم خود را به دولت می‌فروختند غیر از قیمت مصوب ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان جایزه تحویل ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ تومانی از دولت می‌گرفتند، ولی امسال علی رغم پیگیری های ما هنوز آقای رئیس‌جمهور این موضوع اعلام نکرده و جایزه گندمکاران اجرا نشده و هنوز خبری از تشویق نیست. دومین مورد که کشاورزان گندمکار را خوشحال می‌کند پرداخت به موقع پول کشاورز است. متأسفانه نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار تن گندم به ارزش ۲۳ همت طی ۴۰ تا ۴۵ روز گذشته از کشاورزان خریداری شده، ولی خبری از پول نیست. طبق قانون ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندم باید پول آن به کشاورز پرداخت شود اما تا کنون حق گندمکاران پرداخت نشده است.

بیشتر بخوانید:

مطالبات گندمکاران چه زمانی پرداخت می‌شود؟

همچنین هاشمی درباره زمان پرداخت پول کشاورزان گفت: دولت در حوزه کشاورزی سردرگمی دارد. شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی مجری خرید است و ما گندم را به این شرکت تحویل می‌دهیم و باید پول را از همین مجموعه بگیریم. ولی وقتی با آنها مذاکره می‌کنیم ما را به سازمان برنامه و بودجه حواله می‌دهند. سازمان برنامه و بودجه هم سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها را نشانمان می‌دهد. آیا این وضعیت سردرگمی و آشفتگی نیست؟! برنامه ریزی و مدیریت پرداخت پول گندمکاران شرایط خوبی ندارد.

ارگان ها، سازمان‌ها و شرکتهایی که در زمان تعیین مجری خرید تضمینی گندم مسئولیت بر عهده گرفتند موظف و موکلف هستند ۲۴ ساعت بعد از خرید گندم پول کشاورز را پرداخت کنند. این حرف من نیست بلکه تکلیفی است که در قانون برای این مجموعه‌ها تعیین شده است. وقتی مجری خرید گندم را تعیین می‌کنند، بسیاری برای گرفتن این موقعیت سینه چاک می‌کنند. خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا از شورای اقتصاد گرفته تا وزیر، رضایت همه را جلب کنند و مجری گری خرید به آنها واگذار شود.
آن زمان طبق قانون متعهد می‌شوند که ۲۴ ساعت بعد از تحویل گرفتن گندم کشاورز پولش را پرداخت کنند. کشاورز آن سازمان و شرکت را می‌شناسد چون گندم را به آنها تحویل داده است. نباید کشاورز مجبور شود بعد از تحویل در جای دیگری دنبال پولش بدود.
قانون به کشاورز وعده داده ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندمش پولش را پرداخت می‌کنند ولی شرکتی که برای گرفتن موقعیت خرید تضمینی گندم ولع دارد مسئولیت خود را به درستی نمی‌شناسد. اگر توانایی ندارند جلو نیایند و مسئولیت نپذیرند.

عطاالله ‌هاشمی با اشاره به نرخ تضمینی گندم اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷هزار و ۵۰۰تومان بوده که تأخیر در پرداخت پول کشاورزان منجربه دلسردی آنها می‌شود.