ستاره صبح-رئیس شورای اسلامی شهر تهران بابیان اینکه با پولها و منابع مالی که قرار است دولت از محل اوراق مشارکت در اختیارمان بگذارد، میتوانیم ظرفیت پذیرش مسافر را بالا ببریم. وی ازآنچه گروگانگیری این اوراق از سوی بانک نامید انتقاد کرد.
به گزارش ایرنا، «محسن هاشمی» با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود، خاطرنشان کرد: با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ که اگر در فرصت اندک باقیمانده به نتیجه برسد، کمک بزرگی برای توسعه مترو خواهد بود.هاشمی بابیان اینکه متأسفانه این میزان منابع مالی مربوط به اوراق، در سیستم بانکی بهنوعی گیرکرده است، اظهار داشت: این مشکل در صورتی است که موضوع یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در پایان سال گذشته نهایی شد اما ماجرا به سال ۹۹ رسید. جالب اینجاست که اوراق فروختهشده است و جالبتر اینکه ۵۰ درصد آن تضمین دولت دارد؛ یعنی طبق ماده ۶۲ مصوبه دولت، بازپرداخت ۷۵۰ میلیارد تومان به عهده دولت است.هاشمی تأکید کرد: ازآنجاکه دولت در بازپرداخت اوراق مشارکت، تأخیری نداشته و عمدتاً در بازپرداخت مشکلی ندارد، این رقم باید از سوی بانک عامل بدون بهانهای به شهرداری واگذار شود؛ چراکه ضمانت دولتی دارد.وی گفت: خوشبختانه شهرداری تضمین لازم را با ارائه اسناد معتبر به سیستم بانکی عهدهدار شده؛ اما نکته اینجاست که بانک برای قبول اسناد، استعلام کرده است.رئیس شورا بابیان اینکه در فرایند استعلام به بدهی شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی رسیدهاند که عمدتاً بدهیهای دهه پیشتر است، عنوان کرد: در این راستا، طبق محاسبات اخیر بانک، شهرداری چند هزار میلیارد تومان بهخاطر عدم پرداخت حق تأمین اجتماعی ۵ تا ۱۰ سال بدهکار شده است.وی گفت: اما باید توجه داشت که شهرداری تهران با شیوع کرونا، افزایش هزینهها و کاهش درآمدها در شرایط سختی قرار دارد. گرو گرفتن چنین پولی بنام اوراق مشارکت که اکنون در حساب بانکی است و بهره روزانهاش نیز باید پرداخت شود، برای شهرداری گران تمام خواهد شد.هاشمی با توصیف این سبک به «گروگانگیری» آن را در سیستم همکاری بین دستگاهی، کار غلطی دانست و گفت: امیدوارم مسئولان ارشد دولت به این موضوع، توجه کنند تا پول حاصل از فروش اوراق مشارکت در اختیار شرکت مترو قرار گیرد و بتواند فعالیتهایش را به سرانجام برساند.
چگونه فاصله حرکت قطارها به دو دقیقه میرسد؟
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بابیان اینکه مترو توان سرفاصله دودقیقهای قطارها را دارد گفت: نبود واگن و تجهیزات بهرهمندی تمام و کمال از خطوط فعلی و خدمترسانی دودقیقهای را ناممکن کرده است.هاشمی بابیان اینکه مترو توانایی خدمترسانی ۲ دقیقه یک قطار را هم پیداکرده است، گفت: به عبارتی میتوان سرفاصله قطارهای مترو در ایستگاههای موجود را به ۲ دقیقه رساند و ظرفیت فعلی جابهجایی مسافر در هرروز را حداقل ۳ برابر کرد. اما نبود واگن و تجهیزات بهرهمندی تمام و کمال از خطوط فعلی و خدماترسانی دودقیقهای را ناممکن کرده است.رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر ما بتوانیم از بودجهای که دولت به شهرداری میدهد، کارخانهها واگنسازی را فعال کنیم، واگن و تجهیزات متحرک موردنیاز را تأمین کرده و ایستگاههایی که اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، به اتمام برسانیم، خواهیم توانست ظرفیت فراوانی را در اختیار شهروندان قرار دهیم.هاشمی افزود: باید توجه شود ۵۰ درصد هزینههای مترو، سیویل (حفاری و ساخت) و ۵۰ درصد هم تجهیزات است. در این میان، مدیریت شهری ۸۰ درصد هزینهها را برای هر دو مورد، پرداخت کرده است.