۱) اول آرام شوید و نیت درست داشته باشید
قبل از هر جملهای باید مطمئن شوید هدفتان ترمیم رابطه است نه اثبات بیگناهی. عذرخواهی واقعی زمانی است که طرف مقابل حس کند برایش ارزش قائلید.
۲) بدون توجیه بگویید «اشتباه کردم»
جملههایی مثل:
-
«ببخشید ولی تو هم…»
-
«حق داشتم چون…»
اثر عذرخواهی را صفر میکند.
جمله درست:
«حق داری ناراحت باشی، رفتارم درست نبود.»
۳) احساس طرف مقابل را تأیید کنید
این بخش مهمترین قسمت عذرخواهی است. به او نشان دهید احساسش را درک میکنید.
مثال:
۴) مشخص کنید برای چه چیز عذرخواهی میکنید
عذرخواهی مبهم ارزش ندارد.
نمونه درست:
«برای دیر رسیدنم و اینکه باعث شدم منتظر بمانی، معذرت میخواهم.»
۵) بگویید چطور جبران میکنید
جبران، عذرخواهی را کامل میکند.
مثال:
۶) از لحن ملایم و زبان بدن آرام استفاده کنید
نگاه مستقیم، لبخند ملایم، صدای آرام و احترام، تأثیر عذرخواهی را چند برابر میکند.
۷) فرصت بدهید طرف مقابل واکنش نشان دهد
گاهی نیاز به زمان دارد. اصرار نکنید که همان لحظه ببخشد.
بگویید:
«میفهمم اگر الان زمان میخواهی، هر موقع آماده بودی صحبت میکنیم.»
۸) اگر رابطه مهم است، عذرخواهی را تکرار کنید
نه بهصورت آزاردهنده، اما گاهی یک پیام کوتاه یا یک تماس محترمانه میتواند نشان دهد واقعاً متوجه اشتباه شدهاید.
۹) از هدیه نمادین استفاده کنید (در روابط نزدیک)
نه بهعنوان خریدن رضایت، بلکه بهعنوان احترام.
یک شاخه گل، یک یادداشت دستنویس، یا یک کار کوچک میتواند فضا را نرمتر کند.
۱۰) مراقب باشید عذرخواهی کردن تبدیل به عادت برای فرار از مسئولیت نشود
اگر اشتباهات تکرار شوند، عذرخواهی اثرش را از دست میدهد. باید بهتدریج رفتار اصلاح شود.
متنهای آماده برای عذرخواهی
عذرخواهی محترمانه و رسمی
«از شما بابت رفتاری که باعث ناراحتیتان شد صمیمانه عذرخواهی میکنم. قصد آزردن شما را نداشتم و امیدوارم با گفتوگو بتوانیم سوءتفاهم را برطرف کنیم. برای من مهم است که احترام و رابطه خوبمان حفظ شود.»
عذرخواهی از همسر
«عزیزم… میدانم رفتاری داشتم که آزارت داد و بابتش واقعاً متأسفم. تو برای من از هر چیزی مهمتری و دوست ندارم لحظهای ناراحتی تو را ببینم. لطفاً اینبار را به حساب بیتجربگیام بگذار؛ تمام تلاشم را میکنم جبران کنم.»
عذرخواهی از دوست
«میخواستم بگم بابت ناراحتیای که پیش آورد، عذر میخوام. دوستیمون برام ارزشمنده و امیدوارم بتونیم با حرف زدن این موضوع رو پشت سر بذاریم.»
عذرخواهی برای تأخیر یا بدقولی
«از اینکه منتظر ماندی و باعث شدم وقتت گرفته شود، واقعاً معذرت میخواهم. حق داری دلخور باشی و قول میدهم از این به بعد قبل از دیر کردن حتماً خبر بدهم.»
عذرخواهی برای اشتباه کاری یا شغلی
«از بابت اشتباهی که در انجام کار رخ داد از شما عذرخواهی میکنم. مسئولیت کامل این موضوع را میپذیرم و در حال اصلاح روند هستم تا دوباره تکرار نشود. ممنون که همراهی میکنید.»
عذرخواهی بعد از مشاجره
«قبول دارم که در بحث امروز عصبی شدم و حرفهایی زدم که شایسته نبود. متأسفم و دوست دارم آرامتر و با آرامش دربارهاش صحبت کنیم. تو برای من مهمی و نمیخواهم ناراحتی بین ما بماند.»
عذرخواهی صمیمی و ساده
«میدونم اشتباه کردم و باعث ناراحتیت شدم. ببخش اگر کمتوجهی کردم. واقعاً دلم میخواد درستش کنم.»
عذرخواهی از خانواده یا والدین
«میدانم دلخور شدید و واقعاً برای رفتاری که از من سر زد متأسفم. هرگز قصد بیاحترامی نداشتم. دوست دارم با احترام و آرامش این موضوع را حل کنیم.»