تصادفهای رانندگی یکی از معضلات جدی و همیشگی در ایران است که سالانه جان هزاران نفر را میگیرد و خسارات جبرانناپذیری به خانوادهها وارد میکند. ایران جزو کشورهایی است که آمار تصادفات و مرگومیر ناشی از آن در آن بالاست. دلایل متعددی در وقوع این حوادث دخیل است؛ عوامل انسانی که شامل سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خوابآلودگی راننده، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، رانندگی در حالت مستی یا تحت تأثیر موادمخدر و بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی میشود. عوامل محیطی و جادهای که شامل: کیفیت پایین جادهها، نبود یا ضعف روشنایی کافی در شب، موقعیت جغرافیایی خاص و وضعیت آب و هوا میشود. عوامل مربوط به وسایل نقلیه که شامل نقص فنی در خودرو، فرسودگی خودرو و نبود سیستم ایمنی مدرن در خودروها میشود. عوامل ساختاری و مدیریتی که شامل نظارت ناکافی بر رانندگی و تخلفات، آموزش ناکافی رانندگان، فرهنگ پایین رانندگی و کمبود امدادرسانی سریع میشود.
به گزارش اعتماد، بیست و پنجم شهریور ماه جاری، «ابوالفضل نیکوکار»، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران از افزایش ۲۶درصدی فوتیهای تصادفات رانندگی در چهار ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: «در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۴، مجموع جانباختگان ناشی از تصادفات رانندگی در استان تهران به هزار و ۴۳۹ نفر رسیده است؛ ۵۵۶ نفر از فوتیها مربوط به درونشهر تهران بوده و ۱۶۲ نفر نیز در محورهای برونشهری جان باختهاند. این در حالی است که آمار فوتیها در مدت مشابه سال گذشته ۴۴۲ نفر بوده و شاهد افزایش ۲۶ درصدی در این حوزه هستیم.»
همچنین بیست و چهارم شهریور ماه جاری، «ابوالفضل موسویپور»، رئیس پلیس راهور تهران در مورد میزان تصادفات در مردان و زنان گفت: «میزان تصادفات خانمها کمتر از مردان است.»
بیستم شهریور ماه جاری، «احمد کرمیاسد»، رئیس پلیس راه فراجا با اشاره به اینکه شهریور پرتصادفترین ماه سال است، اعلام کرد: «در تمام ماههای سال، تصادفات مرگبار در جادههای کشور رخ میدهد، اما آمار تصادفات جادهای و تعداد مجروحان و فوتی آنان در شهریور ماه به قدری زیاد است که معتقدم این ماه، خونبارترین ماه تصادفات در سال است؛ زیرا در این ماه اکثر مردم جز تعطیلات، در تمام روزهای هفته این ماه به سفر میروند و به همین دلیل آمار تصادفات نیز بسیار زیاد است. قطعا پرترددترین و پرترافیکترین جادههای کشور، جادههای شمالی هستند که حتی در یک آخر هفته معمولی نیز شلوغ هستند، اما در این جادهها، به خاطر نوع ترافیک، رانندهها نمیتوانند با سرعت زیاد رانندگی کنند یا سبقت بگیرند به همین دلیل میزان تصادفات در این جادهها کم است.»