ستاره صبح، فائزه صدر: مجمع عمومی ایران خودرو چهارشنبه هفدهم بهمن تشکیل شد. این جلسه که با 7 ساعت تأخیر آغاز شده بود در ادامه با کشمکش همراه شد. حواشی این مجمع از هفتهها پیش آغاز شده بود و پس از پایان جلسه رسمی همچنان ادامه دارد. ستاره صبح در گفتوگو با محمد جواد عباسیان، کارشناس صنعت خودرو به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه میخوانید:
محمد جواد عباسیان با انتقاد از فشرده بودن برنامههای مجمع اخیر ایران خودرو گفت: این مجمع با عنوان واگذاری ایران خودرو تشکیل شد که مدیریت بزرگترین خودروساز ایران از اختیار دولت خارج شود و به بخش خصوصی واگذار شود. تا اینجا همین عنوان و لزوم طی شدن مراحل این واگذاری پر از سؤال و ابهام است.
وی افزود: پنج گروه در مالکیت و مدیریت ایران خودرو سهیم هستند. دولت، شرکتهای وابسته به دولت و شرکتهای وابسته به بانکها، شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو، قطعه سازان و سهامداران زیر یک درصد.
عباسیان در رابطه با تنوع سهامداران ایران خودرو و مشکلاتی که بر سر راه اجماع سازی وجود دارد گفت: پنج گروه مالک در ایران خودرو واگذاری را پیچیده کرده است. از جمله اینکه سهامداران باید با عضویت شرکتهای ایران خودرو موافقت میکردند تا مدیریت خودروساز به بخش خصوصی برسد. الزامات و پیش نیازهایی وجود دارد که برای موفقیت این فرایند باید رعایت شوند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: فقط سهامداران خرد زیر یک درصد شامل چندین هزار نفر میشوند، مردم عادی روزانه سهام این شرکت را خرید و فروش میکنند. این بخش از سهام نزدیک به ۲۸ درصد از سهام ایران خودرو را تشکیل میدهد که متأسفانه به دلیل تعدد مالکان امکان اجماع وجود ندارد.
وی گفت: مجمع با موضوع واگذاری ایران خودرو یک کار سنگین و بزرگ بود ولی برنامههای متفرقه زیادی در دستور کار داشت که به حواشی اضافه کردند.
این کارشناس خودرو با اشاره به حواشی مجمع اظهار کرد: انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره که به طور طبیعی باید به حواشی پایان بدهد جلسه را از آرامش خارج کرده بود. گفته میشود از ورود مدیرعامل و اعضای جدید هیئت مدیره به ساختمان شرکت خودداری شده بود. درب ساختمان مدیریت شرکت را قفل کرده بودند تا مانع از ورود اعضای جدید هیئت مدیره به محل کارشان بشوند!
عباسیان با تشریح الزامات انتقال صنایع از بخش دولتی به بخش خصوصی تاکید کرد: واگذاری یک صنعت دولتی به بخش خصوصی در دنیا عجیب نیست کاری است که انجام میشود و الگوهای موفق جهانی وجود دارد. با این حال خودروسازی ایران به دلیل شرایط خاص، مشکلات فراوان و گرههایی که در این چند دهه به صنعت خورده با زمزمه خصوصی سازی به معنی خروج دولت گویی به سمت فروپاشی خوهد رفت.
وی گفت: یکی از نکاتی که نیاز به تعیین تکلیف دارد، بازار خودرو است. آیا قرار است خودروساز دولتی خصوصی شود ولی همچنان تصمیم گیری برای بازار خودرو از جمله قیمت گذاری در سطوح دولتی و حاکمیتی انجام شود؟! آیا خودروساز خصوصی در بازاری شبه انحصاری میتواند به سمت رقابتی که مستلزم بلوغ صنعت است حرکت کند؟
این فعال حوزه خودرو در تأیید اصل خصوصی سازی متذکر شد: خودرو باید از حیطه دخالت دولت و حاکمیت خارج شود. در غیر این صورت، حتی با خصوصی سازی خودروساز، انگیزه برای ایجاد تغییرات اساسی، اصلاحات فنی و توسعه صنعت وجود نخواهند داشت. وی افزود: تنها در صورتی میتوان امیدوار بود فرایند خصوصی سازی به نفع صنعت خودرو تمام شود که تغییرات با تصمیم گیری درست و اقدامات هماهنگ در تمام بخشهای صنعت خودرو اعمال شود. اگر بخش خصوصی در صنعت خودرو مجبور به اطاعت از فرامین دولتی در این حوزه باشد، صنعت خودرو نمیتواند در مسیر توسعه و رقابت جهانی قرار گیرد.
محمد جواد عباسیان در پایان سخنان خود مطرح کرد: مشکل اصلی این است که دولت از جایگاه سیاسی و قانونی خود استفاده کند و مدیرعامل تعیین کند، قیمت مشخص کند، محدودیت اعمال شود یا ساز و کارهای بورس و سهامداری در حوزه خودرو تعیین شود. با این دخالتها ایران خودرو با مالک خصوصی نیز در زیان دهی و عدم توسعه باقی خواهد ماند. در صنعت خودرو فضای رقابتی ایجاد نشود، شرایط بدتر خواهد شد.