نیاز به اتوبوس برقی
تشکری هاشمی با اشاره به قراردادهای منعقدشده با شرکتهای داخلی و خارجی برای تأمین اتوبوسها و ونهای برقی، از عدم تحقق کامل این قراردادها و ناکافی بودن تعداد اتوبوسهای برقی واردشده به ناوگان خبر داد و گفت: نوسازی ناوگان حملونقل عمومی یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا است. تشکری هاشمی با تأکید بر اهمیت حملونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا، گفت: تا زمانی که حملونقل عمومی را تقویت نکنیم؛ صحبت از کاهش آلودگی هوا بیمعنا است. دولت ر تأمین ناوگان اتوبوسرانی و اسقاط خودروهای فرسوده به شهرداری تهران کمک کند.
عامل اصلی آلودگی هوا
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با تأکید بر غلبه ذرات معلق آلاینده در هوای پایتخت، از نقش پررنگ خودروها در تولید این ذرات خبر داد و در ادامه اظهار کرد: ذرات معلق آلاینده غالب است و منابع تولید این ذرات صنعتی هستند و منشأ طبیعی ندارند. طبق آنالیزها، حدود 63 درصد از این ذرات منشأ خودرویی دارند و این یعنی باید روی خودروها متمرکز شویم.
کمبود حملونقل عمومی
وی به کمبود شدید اتوبوس در تهران اشاره کرد و گفت: کارخانهها و نیروگاهها پس از خودروها، دومین عامل آلودگی هوا در تهران محسوب میشوند؛ بر اساس مطالعات سال 86، تهران در سال 1404 باید به 11 هزار اتوبوس مجهز میشد؛ اما در حال حاضر، تنها 2 هزار اتوبوس در ناوگان حملونقل عمومی تهران فعال است. این کمبود و تفاوت 9 هزار عددی شدید اتوبوس باعث شده است تا شهروندان تهرانی ناچار به استفاده از خودروهای شخصی خود شوند و درنتیجه، بار آلودگی هوابر دوش خودروهای شخصی سنگینتر شود.
نیاز به 2 هزار دستگاه اتوبوسداریم
تشکری هاشمی گفت: تا ناوگان تأمین نشود؛ صحبت از رفع آلودگی هوا عبث است. شهرداری برای تأمین اتوبوس قرارداد هزار دستگاهی با عقاب افشان، 500 دستگاه با اسنا تأمین کرده و برای خرید اتوبوس از خارج، 200 دستگاه قرارداد اتوبوس 18 متری بستهشده و بهار سال آینده وارد میشود. نزدیک به سالگرد قرارداد شهرداری تهران هستیم؛ اما از 2 هزار و 500 عدد فقط 10 عدد به تهران رسیده، 100 دستگاه در گمرک است و مابقی نیز هنوز به ایران نیامده است. یک قرارداد 500 تایی هم معلق شده و یک قرارداد دیگر هم به 180 دستگاه تقلیل یافته و قرارداد اتوبوس برقی تاکنون ناکام بوده است. این در حالی است که روزانه 15 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف میشود و 70 درصد سوخت به گازها تبدیل میشوند. وی اضافه کرد: قبل از تصویب این لایحه آنها مذاکرات خود را انجام داده بودند و حتی وقتی تقاضای 48 ساعت زمان کردیم؛ به ما گفتند اگر قرارداد تصویب نشود کشور ضرر میکند. اما باگذشت یک سال از دریافت مجوز تنها بخش اندکی از قرارداد محقق شده است. هنوز سیستم هوشمند، ون و موتورسیکلت وارد نشده است.