مهم آن است که دولت دکتر مسعود پزشکیان با هرکابینهای بر سر پیمانهای که با مردم بسته است، بماند. از آزادیهای مردم و حقوق آنان در مقابل حاکمیت دفاع کند، کرامت ایرانیان، زنان، دختران و جوانان کشورمان را پاس بدارد، معیشت مناسب، رفاه و آسایش مردم را با اصلاح سیاستها و جهت گیری های اقتصادی به ارمغان آورد، سایه جنگ را از کشور دور کند و سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا را بر پایه عزت ملت ایران احیا نماید. قاعدتا پایبندی وخدای ناکرده عدول از هرکدام از این معیارها باید مبنای قضاوت ما از دولت چهاردهم باشد
علی عبدالملکی از مدیران موفق و از صاحبنظران و فعالان سیاسی کشور همزمان با هجمه های بی سابقه به رئیسجمهور پزشکیان در پی معرفی وزاری پیشنهادی به مجلس، طی یادداشتی نوشت: معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی موجی از نارضایتی را در بین طرفداران دکتر پزشکیان به ویژه اصلاحطلبان ایجاد کرده است به گونهای که حتی بعضی افراد، شخصیتها و گروهها از مشارکت خود در انتخابات اخیر اظهار پشیمانی و ندامت کردهاند و حتی برخی حضور پزشکیان را فریب حاکمیت برای به صحنه کشاندن مردم دانستهاند.
اگرچه دولت پزشکیان میتوانست برای برخی وزارتخانهها افراد کارآمد و شایسته تری را معرفی کند اما درک شرایطی که دکتر پزشکیان در آن قرار گرفته است به دلایل زیر قابل اعتنا و درخور تأمل جدی است.
۱- دکترمسعود پزشکیان به عنوان انسانی آزاد اندیش و صادق عمدتا منتقد حاکمیت بوده و همواره سمت مردم بوده است.اوهیچگاه در ارکان و لایه های پیچیده قدرت در این کشور نبوده است و هم اکنون نیز تا استقرار کامل کابینه جز حکمی کاغذی تنفیذ شده توسط رهبر معظم انقلاب در ساختار پیچیده و قدرتمند کشور حضورو نفوذی ندارد. عبارت صادقانه و از سر صدق و صفای اخیر او که فرمودند: "اصلا ما را بازی نمیدهند" بیانی تلخ از واقعیات لایه های پیدا و پنهان قدرت در جمهوری اسلامی است. لذا آقای رئیسجمهور برای ورود به این بازی قدرت، ابتدا باید اعتماد ارکان قدرتمند کشور را بیشتر از پیش به خود جلب نماید. او در همین مدت کوتاه به خوبی دریافته است که در چینش کابینه اش چارهای ندارد تا بازی "برد برد" را بیشتر از گذشته تکرار و تمرین کند. یعنی امتیاز بدهد تا امتیازاتی را بگیرد.
۲- اگرچه علمای مدیریت معتقدند تغییر روشها مقدم بر تغییر افراد است، مع الوصف به نظر نگارنده جز در دو الی سه مورد، اکثر وزرای پیشنهادی افرادی کارآمد، دارای صلاحیت علمی و با تجربه و تخصص های مرتبط هستند و هرگونه قضاوت و پیش داوری در مورد عملکرده آینده آنان ممکن است کمی شتابزده باشد
۳- از طرف دیگر وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان منطبق با شعارها و وعده های انتخاباتی ایشان انتخاب و معرفی شدهاند. مگر نه اینکه تغییرات اتوبوسی وجابهجایی صدر تا ذیل مدیران وحتی کارشناسان دستگاه های اجرایی و سازمانهای کشور توسط دولت های به اصطلاح اصولگرا را همواره مذمت کرده ایم. یادمان نرود که باید کار با همدیگر را تمرین کنیم و نگاهمان به افراد لایق و توانمندی که به ما رأی نداده و در ستاد تبلیغاتی رقیب بودهاند را مثبت و اصلاح کنیم.
۴- نقش وتأثیر گذاری فراوان معاونین رئیسجمهوری، روسای سازمان ها، معاونین وزراء، استانداران، مدیران کل، فرمانداران و...در اجرای درست برنامهها و سیاست های دولت چهاردهم از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که تحقیقا دکتر پزشکیان از این مهم غفلت نخواهد کرد.
۵- اینجا ایران است با ساختارهای درهم پیچده و مبهم قدرت. دکتر پزشکیان مایل است و باید تدبیر کند برای ایران و تحقق وعده هایش، مجلس با ویژگی های منحصر به فردی که دارد، چوب لای چرخ دولتش نگذارد،او باید مدیریت کند تا دستگاهای نظارتی مختلف و متعدد وقت و انرژی دولتمردانش را مصروف پاسخگویی به گزارشهای بعضا جهت دار نکند. او به شدت نیازمند حمایت رهبری معظم انقلاب در مقابل هجمهها ی ناجوانمردانه و بی امان برخی تندرو های کشور است تا پایه های دولت نوپایش را متزلزل نکنند، لذا باید آقای رئیسجمهوری هم برخی توصیهها را در معرفی کابینه و اداره کشور بپذیرد و این عین تدبیر، تعامل و مداراست.
مهم آن است که دولت دکتر مسعود پزشکیان با هرکابینهای بر سر پیمانهای که با مردم بسته است، بماند. از آزادیهای مردم و حقوق آنان در مقابل حاکمیت دفاع کند، کرامت ایرانیان، زنان، دختران و جوانان کشورمان را پاس بدارد، معیشت مناسب، رفاه و آسایش مردم را با اصلاح سیاستها و جهت گیری های اقتصادی به ارمغان آورد، سایه جنگ را از کشور دور کند و سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا را بر پایه عزت ملت ایران احیا نماید.
قاعدتا پایبندی وخدای ناکرده عدول از هرکدام از این معیارها باید مبنای قضاوت ما از دولت چهاردهم باشد.