طرح نوروزی
جانشین رئیس پلیسراه کشور گفت: از ابتدای زمان اجرای طرح نوروزی پلیس یعنی صبح روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳، متأسفانه ۷۴۰ نفر از هموطنان بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند و ۱۹ هزار و ۳۲۵ نفر نیز در این حوادث مجروح شدهاند.
سرهنگ سیاوش محبی، جانشین رئیس پلیسراه راهور فراجا در گفتوگو با ایلنا گفت: طرح نوروزی پلیس، روزانه بهطور متوسط ۲۶ میلیون تردد در جادههای کشور به ثبت رسانده است. همچنان بیشترین انباشت خودرو را در استانهای مازندران با ۱۶۷ هزار دستگاه، گیلان با ۱۵۷ هزار دستگاه و خراسان رضوی با ۵۰ هزار دستگاه مشاهده میکنیم. استانهای کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان دارای بیشترین تصادفات جادهای در زمان اجرای طرح نوروزی پلیس بودهاند.
سهم خودروهای داخلی در تصادفات
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا به ایرنا گفت: ۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و کشته شدن افراد در ایام نوروز رخداده که ۹۰ درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند. سهم شمارهگذاری خودروهای داخلی ۸۸ درصد و خودروهای خارجی ۱۲ درصد است و این آمار ۹۰ درصدی نشان میدهد که خودروهای داخلی ۲ درصد بیشتر از سهم شمارهگذاری دخالت داشتند. سهم انواع خودروها در تصادفات مشخص است؛ بهطور مثال انواع پژو ۲۷ درصد سهم داشتند، درحالیکه سهم شمارهگذاری آنها ۳۲ درصد است.
۶۲ درصد تصادفات فوتی با پژو و پراید
سردار حسن مؤمنی رئیس پلیسراه درباره تصادفات نوروز اعلام کرد: ۶۲ درصد تصادفهای فوتی نوروز مربوط به پژو و پراید بوده است. تصادف جمعی اتوبوس یک درصد، تصادف خودروهای سنگین ۱۷ درصد و موتورسیکلت ۱۶ درصد تصادفات را به خود اختصاص دادهاند. در طرح نوروز امسال ۱۹ درصد جانباختگان سن زیر ۱۸ سال بودهاند که این آمار در طول سال ۱۸ درصد بود، سن بین ۱۸ تا ۳۰ سال (سن جوانی) حدود ۳۲ درصد مجموع جانباختگان و ۱۸ تا ۶۰ سال (سن کار) ۶۶ درصد جانباختگان را به خود اختصاص دادهاند که آمار نگرانکنندهای است.
وی به ۵۷۴ فقره تصادف فوتی اشاره کرد و گفت: در ۱۵ فقره بالای سه نفر فوت کردهاند که مجموعاً در این ۱۵ فقره ۶۳ نفر فوت و ۳۳ نفر مجروح شدند و دلیل اصلی آن خستگی، خوابآلودگی و سبقت غیرمجاز بوده است. سال گذشته حدوداً ۴۰ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو بوده است، امسال این آمار به ۴۴ درصد رسیده که علت اصلی آن استفاده از تلفن همراه و خستگی و خوابآلودگی بوده است. مؤمنی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد نوع تصادفات از نوع واژگونی بوده، عمده دلیل آن را خستگی، خوابآلودگی یا سرعت غیرمجاز عنوان کرد.
عوامل بروز تصادفات
مشاور رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای بابیان اینکه حواسپرتی، خستگی و خوابآلودگی و عجله و شتاب از عوامل مهم در بروز تصادفات هستند، گفت: هیچ سرنشینی حق ندارد در صندلی جلو و کنار راننده بخوابد. خوابیدن در کنار راننده عین هیپنوتیزم کردن راننده و باعث به خواب رفتن راننده میشود.
مهران قربانی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به سه عامل مهم در تصادفات جادهای گفت: تنها عامل حواسپرتی راننده حداقل سهم ۶٠ درصدی در بروز تصادفات دارد. جالب اینکه در سفرهای نوروزی هر سه عامل حادتر میشوند.
خستگی و خوابآلودگی راننده
قربانی درباره عوامل مؤثر بر حواسپرتی رانندگان گفت: کودکان زیر ١٣ سال باید کنترل شوند چراکه از عوامل مؤثر در حواسپرتی رانندگان محسوب میشوند. استانداردهای جهانی اعلام میکنند سفرهای زیر ۴۵٠ کیلومتر سفرهایی است که میتوان با خودروهای سواری انجام داد و برای مسافتهای بالای این عدد توصیه میشود که سفر با قطار و هواپیما انجام شود و دلیل اینکه تصادفات در برخی از کشورها کمتر است این است که سفرهای طولانی در این کشورها با قطارهای سریعالسیر یا با هواپیماهای کوچک و متوسط انجام میشود. اما در ایران سفرهای طولانی را هم مردم با خودروهای شخصی انجام میدهند. مسافت طولانی باعث خستگی رانندگان میشود و گمان میکنند که با خستگی هم امکان رانندگی دارند اما در تصادفات میبینیم که عامل مهم وقوع سانحه خستگی و خوابآلودگی راننده بوده است. یکی از اقداماتی که سرنشینان خودرو میتوانند با انجام آن جلوی تصادف و سانحه را بگیرند این است که راننده را با ترفند مجاب کنند هر 15 تا 30 دقیقه یکبار استراحت کند.
قربانی تأکید کرد: بیشتر تصادفات در ٢٠ الی ٣٠ کیلومتر حومه شهرهای مقصد انجام میشود چراکه راننده خسته و خوابآلوده است و برای توقف هم مقاومت میکند چراکه میخواهد سریعتر به مقصد برسد تا استراحت کند و این شرایط است که سرنشین صندلی جلو باید فعال باشد و میتواند نقش مؤثری داشته باشد.