به نظر شما آیا اکنون زمان مناسبی است که درباره ریاست مجلس دوازدهم بحث و تبادل نظر شود؟
مجلس باید با بحث بر سر ریاست و اعضای هیئت رئیسه شاکله خود را بدست بیاورد. این طور نمیشود که نمایندگان بدون مشورت و تبادل نظر وارد مجلس جدید شوند. این رویه در تمام دورههای مجلس وجود داشته و یک عرف در تعیین ساختار مجلس است. در یازده دوره گذشته قبل از اینکه هر دورهای از مجلس تشکیل شود ارکان آن توسط منتخبان تعیین شده بود.
به نظر شما چه کسی در مجلس آینده رئیس میشود؟
این موضوع بستگی به شکل مجلس دارد. اکنون شناخت کامل از نمایندگان مجلس دوازدهم وجود ندارد و در برخی حوزهها مثل تهران انتخابات به دور دوم کشیده شده و مشخص نیست که چه افرادی از کدام طیف اصولگرا به مجلس میروند.
بخشی از نمایندگان هم جدید هستند و آشنایی با رویکرد سیاسی آنها وجود ندارد. در مجلس دهم لاریجانی با عارف رقابت میکرد و در دورههای پیش از آن هم رقابت بوده اما این مسئله نباید تبدیل به درگیری بین نمایندگان و طیفهای سیاسی شود.
به نظر شما چرا رهبری نسبت به اظهارات منتخبان مجلس دوازدهم تذکر دادند؟ آیا درگیری سیاسی به وجود آمده؟
رهبری اگر مشاهده کنند مسئولان مسیر نامناسبی میروند تذکر میدهند. اظهارات و مواضع برخی نامزدها پیش از انتخابات این احتمال را به وجود میآورد که رقابتهای سیاسی به درگیری تبدیل شود، به همین دلیل رهبری ورود کردند که این اختلاف نظرها تبدیل به جریان سازی نشود و مردم را نا امید نکند. ایشان پدرانه و مشوقانه تذکر میدهند این بارهم به موقع و بجا تذکر دادند.
با توجه به اینکه مجلس دوازدهم 7 خرداد سال آینده آغاز به کار میکند به نظر شما کدام موضوع در کشور اولویت دارد؟
مسئله اقتصاد اکنون مسئله اصلی کشور است و همه میدانند که در این حوزه مشکلات فراوانی وجود دارد. مردم دغدغه معیشت دارند. واقعیت این است که انتخابات دور دوازدهم مجلس مانند دورههای قبل نبود.
به لحاظ مشارکت یا موضوع دیگر؟
بله مشارکت پایین بود. علت مشارکت پایین مردم در انتخابات به مسائل اقتصادی مربوط است. در غیر این صورت مسائل سیاسی چه زمانی باعث عدم مشارکت مردم شده است؟
مجلسها و دولتهای پیشین نتوانستند در حوزه اقتصاد اقدام درستی انجام دهند تا شرایط به اینجا نرسد.
برخی تحلیل میکنند که ریشه مسائل اقتصادی در سیاست خارجی است، آیا شما هم چنین اعتقادی دارید؟
این بحث همیشه بوده است. بنده اعتقاد ندارم که 100 درصد مشکلات مربوط به سیاست خارجی است. بخشی از مشکلات مربوط به تحریمها و سیاست خارجی میشود و نه همه آن.
حدود 60 درصد ناکارآمدیها در حوزه اقتصادی مربوط به مدیران است. نباید سیاست خارجی را بهانه ناکارآمدی در اقتصاد کرد.
به نظر شما مجلس آینده میتواند برای لغو قانون اقدام راهبری قدمی بردارد؟ اگر این قانون حذف شود گره سیاست خارجی باز میشود؟
شکل مجلس آینده هنوز مشخص نشده است. مجلس هم مانند دولت راهبر و رئیس میخواهد. هیئت رئیسه مجلس تأثیر زیادی در رهبری مجلس و دستور کار پارلمان دارد. بسیاری از اقدامات مجلس مانند شکل گیری کمیسیونها و روسای آنها و اولویت قانون گذاری و اعلام وصول استیضاح وزرا به دست هیئت رئیسه مجلس صورت میگیرد. اگر در مجلس دوازهم نو آوری نباشد و اقتدار وجود نداشته باشد و مانند مجالس گذشته تکرار مکررات باشد مجلس کارآمد نمیشود. برنامههای قبل مجلس جواب نداده است اگر کارآمد بود شرایط فعلی کشور اکنون اینگونه نبود.
به نظر شما مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم قویتر خواهد بود یا ضعیفتر؟
تجربه مجلس دوازدهم کمتر از مجلس یازدهم است زیرا افرادی که وارد مجلس شدهاند کم تجربه هستند. نمایندگان تهران هم که تاکنون ورود کردند در خط دهی مجلس تعیین کننده هستند اما به طور کلی میتوان گفت مجلس دوازدهم چندان تفاوتی با مجلس یازدهم نخواهد داشت. وقتی ارزیابی دقیق صورت گیرد مشخص میشود که افراد قوی وارد مجلس نشدهاند.
چه چیزی باعث قدرت نمایندگان میشود؟
چاقوی سیاسی نمایندگان را رأی مردم تیز میکند. این موضوع در دنیا و کشور ما هم مرسوم است. وقتی یک نمایندهای رأی بالا دارد وزرای و دولت روی آن حساب دیگری باز میکنند و نسبت به آن احترام بیشتری میگذارند تا نمایندهای که چند هزار رأی آورده باشد.
نماینده قوی را میزان رأی او مشخص میکند. اگر نمایندهای بالای 50 درصد رأی واجدین شرایط حوزه انتخابیهاش را داشته باشد نماینده قوی است در غیر این صورت ضعیف است.