به گزارش ستاره صبح آنلاین سیدابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر امروز دوشنبه با بدرقه حجتالاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بینالملل دفتر مقام معظم رهبری و محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت تهران را به مقصد پکن پایتخت چین ترک کرد.
در آیین بدرقه رییس جمهور، وزرای دادگستری، ورزش و جوانان و همچنین معاون اجرایی رییس جمهور و رییس بنیاد شهید حضور داشتند.
حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیرنفت، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی، سید احسان خاندوزی وزیر اموراقتصاد و دارایی، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر و معاونان وزیران مربوطه رئیس جمهور را در این سفر همراهی میکنند.
روابط تهران-پکن همواره بر ریل صلح و ثبات بوده و هر دو کشور بر مناسبات فی مابین اهتمام ورزیده اند.آنچه که انتظار نمی رفت سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به عربستان و گرفتن مواضعی در قبال تمامیت ارضی ایران بود.
شی در سفر به ریاض در مقابل سه جزیره که به ایران تعلق دارد تشکیک به وجود آورد که این امر مورد استقبال برخی اعراب قرار گرفت.واکنش ها در افکار عمومی ایران به حدی بود که دولت ایران در پیام هایی به دولت چین هشدار دادند و خواستار جبران این مواضع خصمانه شدند.
اما سفر امروز رئیسی به پکن با دعوت شی جین پینگ نشان میدهد که حزب کمونیست چین به دنبال از سرگیری قوی تر روابط و عملیاتی کردن قرارداد 25ساله با ایران است.قراردادی که حدود به 2سال معلق مانده و بندهای آن اجرا نمی شود.
رییسی دوشنبه شب پیش از عزیمت به چین در پاپیون فرودگاه بینالمللی مهرآباد تهران گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور کشور دوست چین انجام میشود در این سفر ابتدا اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و چین دنبال خواهد شد.
وی افزود: با چین ارتباطات زیادی داریم اما از ظرفیتهای دو کشور برای ارتقای سطح روابط به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری غفلت شد و متاسفانه در این راستا یک عقبماندگی جدی داریم.
رئیس جمهور ادامه داد: کشوری چون چین و ایران هر کدام دارای ظرفیتهای بسیاری هستند و به عنوان دو کشور مستقل، منافع مشترکی در منطقه و جهان دارند میتوانند ارتباطات بیشتری داشته باشند. بر این اساس ما باید عقب ماندگی که تاکنون در ارتباط با چین وجود داشته جبران کنیم.
حسن هانی زاده در گفتگو با روزنامه ستاره صبح گفته است: از آن جایی که چینی ها احساس می کنند که ایران یک قدرت تاثیر گذار منطقه ای است و هم به لحاظ ظرفیت های اقتصادی و هم به لحاظ جایگاه ژئوپلتیک می تواند شریک راهبردی برای چین باشد.چین تمایل دارد سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در حوزه انرژه های فسیلی و حفاری های دریایی و زمینی در ایران انجام دهد.هانی زاده درباره مواضع شی در سفر به عربستان گفت: سعودی ها قصد داشتند با سیگنال هایی که به پکن ارسال کردند چین را از ایران جدا کنند و قول تامین انرژی چین را داده بودند.اما پکن متوجه شد که عربستان صادقانه با چین برخورد نمی کند و به صورت مقطعی و تاکتیکی رفتار می کند و لذا از رئیسی برای سفر به پکن دعوت شد.می توان دعوت شی جین پینگ از رئیسی را نوعی عذرخواهی غیر مستقیم تلقی کرد.
سند همکاری 25ساله ایران و چین از جمله مسائلی است که دولت رئیسی تلاش می کند آن را احیا کند.به نظر می رسد این سفر شروع تازه ای در آغاز مفاد قرارداد 25ساله ایران و چین باشد.البته ناگفته نماند که شفافیت و اطلاع رسانی از قرارداد 25 ساله همچنان حلقه مفقوده این مسئله است.از ابتدای مطرح شدن این قرارداد بارها مطالبه شده که مفاد آن به اطلاع عموم برسد که تا امروز به این درخواست پاسخ درخوری داده نشده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر دوشنبه پیش از عزیمت رئیسجمهور به چین در توییتر نوشت: همراه با رئیسجمهور برای انجام سفر دولتی عازم چین هستیم. مناسبات متنوع دوجانبه، چندجانبهگرایی و پیگیری سیاستخارجی متوازن، در دستور کارست.
وی افزود: ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند. هر جا که منافعی برای ملت است ما آنجا هستیم.
چین به عنوان یکی از دو ابرقدرت بزرگ جهان، در مسیر توسعه و افزایش این قدرت از تمام ظرفیتهای موجود در جهان در حال بهرهبرداری است، چرخش به سمت مغرب و به ویژه غرب آسیا و بهرهگیری از ظرفیتهای این بخش از زمین در اولویت پکن قرار دارد. طرحهایی چون «کمربند و جاده» هم در راستای این بهرهگیری تعریف شده است و چین از یک دهه گذشته این طرح را در دستور کار دارد که آمارها و ابعاد منتشر شده از آن نشان میدهد که یکی از بزرگترین پرژوههای جهان است که چهار قاره را درگیر کرده و با بهرهگیری از موقعیت جاده کهن ابریشم چین را به اروپا و آفریقا مرتبط میسازد.
هدف چین از این میزان عظیم سرمایهگذاری برای این طرح، دسترسی به بازارهای آسیایی و اروپایی، تمرکززدایی از تبادلات صرف دریایی، متنوعسازی مسیرهای تأمین انرژی و در نهایت پیشی گرفتن از رقیب آسیایی خود یعنی هند است. در کنار این اهداف، پژوهشگران معتقدند مهمترین هدف چین از این طرح ایجاد توازن استراتژیک با رقبا است تا جهان از خطرات یکجانبهگرایی در امان بماند.
این طرح شامل مسیرهای زمینی حملونقل جادهای و ریلی در آسیای میانه و نیز مسیرهای دریایی از جنوبشرقی آسیا تا جنوب آسیا و بعد خاورمیانه و آفریقا امتداد خواهد یافت. هزینه این طرح براساس برآوردها بیش از یکهزار میلیارد دلار خواهد بود و بیش ۷۰ کشور در آن درگیر هستند که یکی از آنها ایران است. از ۶ کریدور طراحی شده در مسیر این طرح، کریدور ایران با توجه به بحران اوکراین و نیز چالشهای کریدور دریایی، برای پکن مقرون به صرفه است و از این رو توجه ویژهای به زیرساختهای مورد نیاز این طرح در ایران دارد.