سازه تمام خودروها
به جز دو خودرو یکی است
سردار تیمور حسینی جانشین پلیس راهور گفت: در ۱۰ سال گذشته حتی بهاندازه یکدرصدی هم شاهد افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل در راستای ایمنی و ارتقای ایمنی نبودهایم! وی بابیان اینکه همچنان «پراید و پژو ۴۰۵» علیرغم اینکه خط تولیدشان متوقفشده است در صدر تصادفات فوتی هستند، گفت: بهجز پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، بن سازه (پلتفرم) تمام خودروها یکی است یعنی ما همچنان شاهد تولید خودروهایی با بن سازه پراید و پژو ۴۰۵ هستیم! به گفته جانشین پلیس راهور، علیالظاهر تولید یک خودرو متوقف میشود، اما به اهمان بن سازه، خودروهای دیگری تولید میشود که فقط در ظاهر باهم متفاوت هستند و از نظر ایمنی تفاوتی با خودرویی که تولیدش متوقفشده است، ندارد! سردار حسینی تأکید کرد: خودرو میتواند بهگونهای طراحی شود که قادر به پیشگیری از تصادف باشد و در صورت تصادف بتواند جان سرنشینان خود را حفظ کند؛ بر اساس آمار اعلامشده در سال ۱۴۰۱ متأسفانه ۱۹ هزار و ۴۹۱ نفر از هموطنان جان خودشان را در سوانح رانندگی از دست دادند که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است. بنا به گفته فرماندهان پلیس، خستگی و خوابآلودگی از مهمترین دلایل تصادفات منجر به فوت در ایران است چراکه اکثر جادهها طولانی است و فرد درگیر خستگی و خوابآلودگی حین رانندگی میشود؛ در اینجا خودروهای ایمن میتوانند جان راننده را در صورت بروز تصادف حفظ کنند.
تردد 40 میلیون خودرو
سردار سید کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهور فراجا در نشست خبری که دیروز در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: ما امروز در مرز ۴٠ میلیون وسیله نقلیه هستیم. به عبارتی به ازای هر دو نفر در کشور یک نفر وسیله نقلیه دارد که این نسبت به توازن دنیا یک مقدار زیاد است. هادیان فر از افزایش ٣.١ درصدی دارندگان گواهینامه در سال ١۴٠١ خبر داد و گفت: ٢۵ درصد نیز ترددهای جادهای افزایش داشت.
توقف تولید خودروهای ناایمن
هادیان فر از پیگیری برای توقف تولید خودروهای ناایمن از سوی پلیس خبر داد و گفت: اما متأسفانه هنوز و علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری و شخص ریاست جمهوری ما هنوز در بحث ایمنی خودروها دچار مشکل هستیم و اقدامی در راستای ایمنی انجامنشده است و ما تقریباً هرروز شاهد تصادفات شدید هستیم، متأسفانه در تصادفات هنوز درها قفل میشود، خودرو دچار حریق میشود.
روند افزایشی تصادفات رانندگی
هادیان فر در ادامه موضوع تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: در سال ١۴٠١ حدود یکمیلیون و صد هزار تصادف رخ داد که ما برای ۵٧٢ هزار و٣۵۴ مورد کروکی صادر کردیم. اما آنچه ما را نگران و ناراحت کرد مرگ ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در حوادث رانندگی بود که دو هزار و ٧١٢ مورد بیشتر از سال ١۴٠٠ بود. این آمار نگرانکننده است و سالها بود که چنین آماری نداشتیم. رئیس پلیس راهور فراجا افزود: من امروز هشدار میدهم که اگر با همین روند جلو برویم تا پایان سال ١۴٠٢ شمار فوتیهای تصادفات ما از ٢٠ و ٢١ هزار نفر فراتر خواهد شد. این اصلاً خوب نیست از دولت و مجلس خواهش میکنیم که ورود کنند. ما ٢٠ تا ٣٠ راهکار ساده دادیم برای کاهش تصادفات، دولت و مجلس وظیفهاش کمک کردن است، منتی نیست. اینکه شب عید یک جلسه بگذاریم که نمیشود، اگر نیاز به تغییر قانون و مقررات است باید اقدام شود. حتماً قانون مستهلک و ناکارآمد است و باید بازنگری شود، دولت حتماً باید منابع ویژه بگذارد. ما در نوروز تمام توان خود را میگذاریم و ٩٠ هزار نفر را در حالت آمادهباش درمیآوریم اما باز همروند افزایشی است.
۴٢ درصد فوتیهای تصادفات در بیمارستان است
هادیان فر ادامه داد: ۴٢ درصد فوتیهای تصادفات در بیمارستان است، چرا امکانات کم است که نتوان ترومن را تشخیص داد؟ طرف با طحال پاره میرود بیمارستان ابزار تشخیص ندارد و مرخص میکنند و یک ساعت بعد فوت میکند، بیمارستانها باید تجهیز شود. 6 درصد در حین انتقال جان خود را از دست میدهند که لازم است برای کاهش آن اورژانس و هلالاحمر تقویت شود. ۵٢ درصد هم در دم و صحنه تصادف کشته میشوند. متأسفم که به رغم تأکیدات مسئولان عالی به ایمنی خودروها اهمیتی داده نشد و اقدامی صورت نگرفته است.
کندی در اسقاط خودروها
رئیس پلیس راهور فراجا از توقف روند اسقاط خودروها نیز انتقاد کرد و گفت: امروز گنجایش تهران ١.٩ میلیون دستگاه وسیله نقلیه است. اما هشت میلیون وسیله نقلیه داریم خب معلوم است که شهر قفل میشود. چرا فرآیند اسقاط متوقفشده است؟ حداکثر سن خودرو هفت سال است، اما مثلاً نیسانی که ٧۴ سال است تولید میشود میتواند با یک برگه معاینه فنی بازهم تردد کند.
صدور ۱۳۱ میلیون برگه جریمه
هادیان فر از صدور ۱۳۱ میلیون برگ جریمه برای خودروهای متخلف در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: عمده تمرکز ما پیرامون حدود ۲۰ مورد تخلف حادثهساز است و ما بدون هیچ اغماضی با تخلفات حادثهساز برخورد خواهیم کرد. طبق گزارشها ۹۱ درصد از جرائم رانندگی در سال ۱۴۰۱ وصول و به خزانه دولت واریزشده است. ۸۰ درصد از دستگاههای دولتی هم جرائم رانندگی مربوط به ناوگان خود را پرداخت کردند.
ضرورت ایمنسازی نقاط
پرخطر جادهها
هادیان فر بابیان اینکه حدود ۱۰۰۰ نقطه پر تصادف از میان نقاط حادثهساز جادهای با عنوان اولویت اول ایمنسازی انتخابشده است، گفت: آمارها نشان داده است که ۲۸.۵ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در این نقاط جان خود را از دست دادهاند. ایمنسازی این نقاط نیازمند اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومانی است که خب این باید از سوی دولت و با حمایت مجلس تأمین شود. مگر اعتبار سازمان راهداری چقدر است که بخواهد این ۵۰۰۰ میلیارد تومان را تأمین کند.