توسط دیوید پی گلدمن تحلیلگر و نویسنده آمریکائی
22 آوریل 2023
تارنمای آسیا تایمز
برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی
[email protected]
· خودروی الکتریکی 11400 دلاری بی وای دی و پیشرفت هواوی چین در نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی، به تسلا و سیسکو آسیب رساند.
· یک ماشین الکتریکی کاملاً جدید با قیمت 11700 دلار بورس نزدک Nasdaq را تحت تاثیر قرار داد و سهام تسلا را پایین آورد.
در بدترین عملکردهای سهام فناوری ایالات متحده در این هفته - سیسکو و تسلا - وجه اشتراک دارند: هر دو با رقبای چینی مواجه شدند. در افتتاحیه بورس نیویورک در 31 فرودین ( 21 آوریل)، تسلا بیش از 12 درصد در طول هفته و سیسکو بیش از 8.1 درصد از دست داده بودند.
بی وای دی BYD رقیب چینی تسلا یک وسیله نقلیه الکتریکی 11400 دلاری را معرفی کرد که چالشی برای پائین ترین قیمت پیشنهادی تسلا با حدود 33000 دلار است.
و هواوی اعلام کرد که پس از تحریمهای ایالات متحده در سال 1398 ( 2019 ) که دسترسی آن به سیستمهای آمریکایی را قطع کرد، به نرمافزار برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) خود، روی آورده است. هواوی در شبکههای محلی بیسیم ( LAN )، سوئیچهای اثرنت ، روترها و سایر فناوریهای ارتباطی با سیسکو رقابت میکند.
بر اساس داده وب سایت های صنعتی، خودروی برقی سی گل - بی وای دی 78000 دلاری که 0 تا 60 مایل ( 0 تا 100 کیلومتر) اولیه را با شتابی در 5 ثانیه طی می کند، در نمایشگاه خودروی شانگهای هفته گذشته نمایش داده شد. این نیمی از قیمت پایه نیسان لیف یا شوی بولت است و بدینگونه سی گل - بی وای دی را به ارزانترین خودروی الکتریکی جهان تبدیل میکند. بی وای دی می گوید امسال سیصد هزار دستگاه خودرو صادر خواهد کرد که نسبت به سال 1401 ( 2022 ) شش برابر شده است.
چین در سال1401 ( 2022 ) 27 میلیون خودرو در مقایسه با 10 میلیون خودرو در ایالات متحده، 7.8 میلیون در ژاپن، 5.5 میلیون در هند و 3.7 میلیون دستگاه در کره جنوبی و آلمان تولید کرد. بخش خودرو با نزدیک به 3 تریلیون دلار درآمد، بزرگترین صنعت تولیدی جهان است.
خودروسازان چینی یک آزمایشگاه ملی برای فناوریهای به اصطلاح انقلاب صنعتی چهارم هستند و تسلط چین در باتریهای خودروهای برقی مزیت دیگری را فراهم میکند. ترکیب رباتیک و هوش مصنوعی، از جمله کنترل کیفیت و نگهداری پیشگیرانه، ممکن است ساختار هزینه تولید خودرو را فرو بریزد و چین در این زمینه بسیار جلوتر از سایر نقاط جهان است.
به گفته سخنگوی هواوی، 6000 شبکه اختصاصی نسل جی 5 در حال حاضر در کارخانه های چینی نصب شده است. ظرفیت اطلاعاتی بالا و زمان پاسخگویی سریع نسل G5 کاربردهای هوش مصنوعی را در تولید– به عنوان مثال، انتقال تعداد بسیار زیادی از تصاویر به فضای ابری اینترنت ( Cloud) برای پردازش بلادرنگ برای بهبود کنترل کیفیت را ممکن میسازد. هوآوی به اصطلاح نسل جدیدتر 5.5 G را معرفی میکند، پیشرفتی که ظرفیت اطلاعات را یک سوم افزایش میدهد، زیرا برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در حال حاضر ظرفیت سیستمهای 5G را تحت فشار قرار دادهاند.
خوروی ارزان قیمت سی گل از شرکت بی وای دی چین خود یک پیشگوی تغییرات در پیش رو می باشد. قیمت متوسط یک خودروی جدید ایالات متحده 48000 دلار است که تقریباً برابر با میانگین درآمد سالانه قابل استفاده در آمریکا است. قیمت 11400 دلاری سی گل کمی کمتر از متوسط درآمد قابل استحصال در چین و کمی بیشتر از درآمد قابل تصرف 7000 دلار در برزیل است.
تولید صنعت جدید میتواند هزینه پایه وسایل نقلیه را تا حدی کاهش دهد که خانوادههای متوسط در جنوب جهانی بتوانند آنها را بخرند، همانطور که خط مونتاژ هنری فورد مدل تی را در دسترس خانوادههای متوسط آمریکایی در سال 1286 شمسی( 1907 میلادی) قرار داد.
صادرات چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد جهش کرد که منجر به افزایش 35 درصدی صادرات به جنوب شرق آسیا با زیرساخت های دیجیتال و فیزیکی در بالای لیست شد. اگر چین موفق به فروپاشی ساختار هزینه تولید شود، بازار صادراتی و همچنین عملیات شرکت های بزرگ در خارج از کشور را گسترش خواهد داد. برای مثال بی وای دی در تلاش است تا کارخانه متروکه فورد باهیا در برزیل را تصاحب کند.
اعلامیه هواوی درباره سیستم ERP بومی خود موسوم به متا ای آر پی یا همان سیستم برنامه ریزی منابع سازمان نشان داد که چین چگونه بر تحریم فناوری آمریکا غلبه یافته است. هوآوی که تا سال 1398 ( 2019 ) به نرمافزار آمریکایی وابسته بود، اکنون سیستم متا ای آر پی که در اختیار دارد میتواند آن را به صورت رقابتی بفروشد و سهم بازار را از اوراکل آمریکا و ساپ آلمان بگیرد.
چن فنگ در ماه فوریه نوشت: «تراشههای متوسط تا پایینرده هنوز سودآور هستند، اما چین از این بخش بازار راضی نخواهد بود. در عوض، برای راهاندازی تراشههای سطح بالا به تراشههای میانرده تا پایینرده تکیه میکند. این یک توسعه پایدار است. صنعت فولاد چین که دنیا را خرد می کند، به این شکل ساخته شد.
به نظر می رسد که قدرت از ایستگاه پایه پهنای باند جریان می یابد تا از لوله تفنگ.