نشست گزارش سالانه موسسه «سینماشهر» با حضور هاشم میرزاخانی، مدیر این موسسه، صبح دیروز (یکشنبه ۱۴ اسفند) برگزار شد. در ابتدای این نشست هاشم میرزاخانی گفت: بعد از گذشت یک سال از فعالیتهای سینماشهر در خدمت شما هستم تا بخشی از اقدامات را اعلام کنم. گزارشی که در این نشست ارائه میشود تا پایان بهمنماه آماده شده و فروش سینمای ایران در این سال تا پایان این ماه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان و تعداد بینندهها نزدیک به ۱۳ میلیون مخاطب است که اکنون این ارقام و ۱۳ میلیون عبور کرده است. تعداد سینماهای فعال کشور ۲۵۲ و تعداد سالنهای فعال ۶۳۵ و مجموع صندلیها بیش از ۱۲۲ هزار صندلی در سال جاری بوده است. ۷۵ سینمای غیرفعال داریم که عمدتاً سینماهای تکسالنه هستند و ۱۸ سینما هم در حال ساخت است. در سال ۹۶ سینما صنعت درآمدزایی شد و خیلیها به صنعت سینما وارد شدند و سینما بازگشت سرمایه داشت، اما با شیوع کرونا و افول فروش روند صعودی متوقف شد.
نیمی از فروش سینما در تهران است
وی افزود: در مقایسه فروش پنج استان، تهران ۲۰۰ میلیارد تومان فروش داشته که بیش از نیمی از فروش سینمای ایران میشود، خراسان رضوی ۴۹ میلیارد تومان و اصفهان، فارس و البرز سه استان در رتبههای دیگر هستند. مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، قم، گلستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان و کرمان استانهای بعدی هستند. تأثیر عدم وجود سینما در استانهایی که فروش کمتری داشتهاند، مشهود و تأثیرگذار است. میانگین ضریب اشغال کشور ۶.۳۲ درصد است و به طور میانگین از هر ۱۰۰ صندلی ۶ صندلی در سالن اشغال میشود.
رکورد فروش در شهریور ماه
او ادامه داد: شهریورماه رکورد فروش سال را داشتیم و مهرماه با توجه به اتفاقاتی که رخ داد فروش سینماهای کشور افت جدی داشت و تا دیماه همین شرایط بود و وضعیت در بهمنماه بهتر شد و اسفند خوبی هم سپری خواهیم کرد. جالب است که در ماه شهریور ایام محرم و صفر بود و تعطیلیهای مختلفی را شاهد بودیم و فیلم کمدی هم اکران نشد اما این ماه رکورددار فروش در سال جاری بود و این نشان میدهد که فیلم تعیینکننده فروش است.
سینما و سینماداری
صرفه اقتصادی ندارد
میرزاخانی در ادامه تأکید کرد: 10 سال پیش قیمت بلیت سینماهای ایران سه هزار تومان بوده و سال ۹۱ نسبت میزان فروش تهران به دیگر استانها ۶۱ به ۳۹ درصد بوده و به مرور این اندازه کم شده که الان تقریباً به درصد ۵۰ درصد رسیده است. در بررسی میزان فروش سینما از سال ۹۱ تا ۱۴۰۱، سال ۹۸ بیشترین مخاطب و فروش را داشته است. سال ۹۶ تا ۹۸ سالهای خوبی برای سینما بودند، اگر کرونا نبود از نظر فروش عالی بودیم تا جایی که برخی مالهای فروش اقبال این را داشتند که تغییر کاربری به سینما بدهند. متأسفانه اکنون سینما و سینماداری از نظر اقتصادی با توجه به بالا رفتن قیمت ملزوماتی که به ارز وابسته است صرفه اقتصادی ندارد.
پردیس کوروش در صدر جذب مخاطب
مدیر موسسه «سینماشهر» تأکید کرد: پردیس کوروش با نزدیک به ۴۱ میلیارد تومان فروش بالاترین مخاطب سینمایی را دارد و بیش از ۱۰ درصد فروش کل کشور را داشته و سینماهای ایرانمال، آزادی، هویزه و ملت در رتبههای بعدی هستند. تجهیز ۵۱ سینما معادل ۲۵ میلیارد و ۳۵ میلیون تومان را برای سال آتی مکلف شدهایم.