خرید و فروش حواله خودرو بالا گرفت
به گزارش تجارت نیوز، دومین مرحله قرعهکشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار شد. نتایج این قرعهکشی نیز در یکم مردادماه اعلام شد.
پیش از این، وزارت صمت اعلام کرده بود هدف برگزاری قرعهکشی در این سامانه این است که خودروها به دست مصرفکنندههای واقعی برسد و دست دلالان از این قرعهکشیها کوتاه شود. اما به نظر میرسد این وعده وزارت صمت نیز مانند وعدههای دیگر عملی نشد.
پس از اعلام قرعهکشی بازار خودروی کشور شاهد تبلیغات و آگهیهای گسترده خرید یا فروش حوالههای ایرانخودرو بود. دلالان دوباره کار خود را آغاز کرده و به سراغ برندگان قرعهکشی رفتهاند. این اقدامات دلالان در آخر باعث ایجاد نوسان قیمتی در بازار خودروی کشور میشود.قیمت حوالههای ایرانخودرو در فضای مجازی متفاوت است. این حوالهها بر اساس نوع و مدل خودرو در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است.
خرید و فروش حواله قانونی است؟
تجارت نیوز از ایرانخودرو پیگیریهایی کرد. این شرکت اعلام کرده بود که خرید و فروش حواله از نظر ایرانخودرو قانونی نیست و مشکل دارد. این شرکت پیش از این نیز هشدار داد که ممکن است در فرایند خرید مشکلاتی ایجاد شود. اما دلالان راهی برای دور زدن شرایط پیدا میکنند. این افراد ممکن است در تحویل خودرو نیز با مشکل مواجه میشوند و عواقب این کار نیز بر عهده فروشنده حواله است.
اما چندی پیش، یک وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با تجارت نیوز گفت: خرید و فروش حواله قانونی است و منعی ندارد. اما در این معاملات ممکن است طرفین یکدیگر را دچار مشکلاتی کنند. محمدعلی ابراهیمی، توضیح داد: در این معاملات فرد خریدار حواله خودرو را تحویل نمیگیرد زیرا سندی به نام خریدار زده نمیشود. احتمال این وجود دارد که فرد فروشنده حواله، بعد از دریافت خودرو، آن را تحویل خریدار حواله ندهد. در این مورد طرفین معامله باید به دادگاه مراجعه کنند.
جایگزین خودرو های ارزان، گرانند
به گزارش تجارت نیوز، گفته میشود خودروهایی نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT, هایما S۸ و آریسان ۲ جایگزین خودروهای تیبا، ساینا و سمند شوند. خودروهایی که ضرایب کیفی بالاتری دارند. اما گرانتر از خودروهای قبلی هستند.
اگرچه بعید است بتوان این خودروها را جایگزین دو خودروی تیبا و ساینا دانست. چراکه اولاً هیچکدام هنوز به خط تولید هم نرسیدهاند دوما قیمت برخی از آنها دو برابر قیمت تیبا و سمند است.
ارزانترین خودروی کارخانه چند؟
قیمت کارخانهای تیبا صندوقدار ۱۲۰ میلیون تومان است و در بازار آزاد هم حدود ۲۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت ساینا هم حدود ۱۲۴ میلیون تومان است و قیمت بازار آزاد آن هم حدود ۲۱۱ میلیون تومان است. گویا قرار است خودروهایی نظیر آیسان ۲ جایگزین این دو خودرو شود و خودروی اقتصادی ایران باشد. خودرویی که گفته میشود قیمت آن حدود ۲۶۰ میلیون تومان است. یعنی دو برابر قیمت کارخانه تیبا و ساینا. اما دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرده که با حذف تیبا و ساینا و تا تولید شدن خودروی اقتصادی جدید، پژو ۲۰۶ تیپ دو که همچنان در حال تولید است، ارزانترین خودروی موجود در بازار خواهد بود. خودرویی که قیمت کارخانه آن ۱۵۰ میلیون تومان است، ۲۵ درصد گرانتر از قیمت تیبا و ساینا. این خبر به این معناست که به محض حذف این دو خودرو از سبد محصولات ایرانخودرو و سایپا، خریداران برای خرید ارزانترین قیمت کارخانهای خودروی ایرانی باید ۲۵ درصد بیشتر هزینه کنند. بعد از پژو ۲۰۶ تیپ دو، دومین و سومین خودروی ارزان بازار پژو پارس با موتور XU7P و کوییک معمولی است که قیمت پژو پارس در کارخانه ۱۶۶ میلیون تومان و قیمت کوییک معمولی هم ۱۶۸ میلیون تومان است. زمزمههای حذف پژو ۲۰۶ تیپ دو هم مطرح است. این مسئله نشان میدهد با حذف این خودرو، احتمالاً پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشهای جایگزین میشود که قیمت کارخانه آن بیش از ۱۸۰ میلیون تومان است که اگر چنین شود، کف قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا حدود ۳۸ درصد صعود خواهد کرد. این مسئله سبب میشود ارزانترین خودروهای این دو خودروساز، ۲۵ تا ۳۸ درصد گرانتر شوند و خریداران باید برای تهیه ارزانترین خودروی موجود در بازار بیشتر از گذشته هزینه کنند. این در حالی است که خودروسازان مدعی تولید خودروی اقتصادی و ارزان هستند و مدتهاست که وعده دادهاند خودروی اقتصادی تولید میکنند. بر اساس تعاریف، خودرویی اقتصادی است که افراد بتوانند با شش ماه پسانداز حداقل حقوق خود آن را بخرند. اما همین الآن قیمت ارزانترین خودروی موجود در بازار ایران معادل ۲۲ ماه حداقل حقوق کارگران است.