جاش اسمیت، رویترز نیوز
27 مه 2022
تارنمای زاویا
برگردان علیاصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmailcom
تصمیم چین و روسیه برای وتوی تحریمهای جدید سازمان ملل علیه کره شمالی که توسط ایالاتمتحده تنظیم شده بود، هرگونه همپوشانی جهانی برای تحتفشار قرار دادن پیونگیانگ که خود را برای انجام آزمایش هستهای جدید آماده میکند را تضعیف کرد.
این دو کشور پنجشنبه گذشته تلاش آمریکا برای اعمال تحریمهای بیشتر سازمان ملل علیه کره شمالی را به دلیل شلیک موشکهای جدید بالستیک وتو کردند و برای اولین بار از زمان آغاز مجازات پیونگیانگ در سال 1385 (2006) شورای امنیت سازمان ملل را با شکافی بهطور علنی تقسیم کردند.
مقامات ایالاتمتحده این حرکت روسیه و چین را بهعنوان «انحراف شدید از سوابق اقدام جمعی شورا در مورد کره شمالی» مورد انتقاد قرار دادند.
جفری پرسکات، معاون سفیر ایالاتمتحده در سازمان ملل در توییتر نوشت: «این رأیگیری به این معنی است که کره شمالی برای انجام اقدامات تشدیدکننده بیشتر احساس آزادی خواهد کرد؛ اما ما نمیتوانیم خود را تسلیم این سرنوشت کنیم، زیرا بسیار خطرناک خواهد بود.»
سفیر روسیه در سازمان ملل این قطعنامه را «مسیری به بنبست» خواند، درحالیکه نماینده چین گفت که این قطعنامه در صورت تائید به «نتایج منفی و تشدید رویارویی» منجر خواهد شد. تحلیلگران و برخی دیپلماتها گفتند که واشنگتن ممکن است برای عجله در تحمیل عواقب آزمایشهای موشکی کره شمالی دچار اشتباه شده باشد.
جنی تاون، مدیر برنامه 38 درجه شمالی مستقر در ایالاتمتحده که رفتار کره شمالی را زیر نظر دارد، گفت: «به نظر من این اشتباه بود که ایالاتمتحده بهجای نشان دادن مخالفت یکپارچه علیه اقدامات کره شمالی، برای چیزی که مطمئن بود شکست میخورد، فشار آورد». در فضای سیاسی کنونی، این ایده که چین و روسیه میتوانند با ایالاتمتحده در مورد هر چیزی به توافق برسند، میتوانست سیگنالی قوی به پیونگیانگ ارسال کند. ...
ایالاتمتحده ارزیابی کرد که کره شمالی شش موشک بالستیک قارهپیما (ICBM) را در سال جاری آزمایش کرده است.
اجماع شکننده
شورای امنیت در طول 16 سال گذشته بهطور پیوسته و بهاتفاق آرا، تحریمهایی را برای قطع برنامههای تسلیحات هستهای و موشکهای بالستیک پیونگیانگ به اجرا گذاشته است. آخرین بار در سال 1306 (2017) بود که تحریمها علیه پیونگ یانگ را شدت بخشید.
واشنگتن بهطور فزایندهای، چین و روسیه را به دلیل اجرای ضعیف قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد، حتی قبل از آخرین شکاف سیاسی مورد انتقاد قرار داده بود. چین و روسیه خواستار کاهش تحریمها برای جلوگیری از رنج بشردوستانه در شمال و آغاز سریع مذاکرات متوقفشده خلع سلاح هستهای شده بودند.
آرتیوم لوکین، استاد دانشگاه فدرال خاور دور در ولادی وستوک، گفت که به نظر میرسد ایالاتمتحده خواستار ایجاد انشعاب در شورای امنیت بوده است، زیرا میدانست که چین و روسیه از این قطعنامه حمایت نخواهند کرد. به نظر میرسد مسکو و پکن تا حدودی نسبت به ازسرگیری پرتاب موشکهای دوربرد کره شمالی تساهل داشته باشند، اما مشخص نیست که پیونگ یانگ رضایت ضمنی روسیه و چین برای آزمایش هستهای را داشته باشد.
لوکین گفت: «پکن و بهویژه مسکو، آزمایش هستهای را در مقایسه با آزمایش موشکی موضوعی بسیار جدیتر میدانند. بااینوجود، روسیه بحران اوکراین را بهعنوان یک جنگ نیابتی با ایالاتمتحده میبیند و این جنگ اکنون در حال نفوذ به اطراف کره شمالی است. اگرچه مسکو و واشنگتن منافع مشترک در خلع سلاح هستهای کره شمالی دارند، اما اکنون همکاری برای آنها دشوار و حتی غیرممکن شده است.» ...
ژائو تونگ، محقق امنیتی مستقر در پکن از بنیاد کارنگی برای صلح بینالمللی گفت: «وتوی چین و روسیه نشانهای از بدتر شدن روابط کلی آنها با ایالاتمتحده و متحدانش است. پکن میتوانست رأی ممتنع بدهد، اما از حق وتو برای نشان دادن مخالفت با واشنگتن استفاده کرد. پکن و مسکو پیشرفتهای هستهای و موشکی کره شمالی را ناشی از تهدیدات واشنگتن میدانند و دراینارتباط نمیتوان پیونگ یانگ را بهطور کامل مقصر دانست. ما در بین قدرتهای بزرگ مشکل شکاف را داریم. کره شمالی فقط از آن بهرهبرداری میکند و سود میبرد».