موزه هنرهای معاصر تهران عصر شنبه میزبان پرفرمونسی حاشیهساز شد که زنگ خطر آسیب به یکی از آثار هنری موزه هنرهای معاصر تهران را به صدا درآورد. حاشیه به اجرای پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» بازمیگردد. بخش عمده اجرای این گروه، شامل بندبازی بر فراز حوض معروف موزه هنرهای معاصر بود که ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از برخورد برخی اجراکنندگان با روغن داخل حوض و بیرون ریختن مایع داخل آن به بیرون بوده است. این حوض که درواقع یک اثر ارزشمند هنری است و سالهاست که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری میشود، توسط یک هنرمند ژاپنی به نام نوریوکی هاراگوچی خلق شده است. او تابستان سال گذشته درگذشت و این در حالی است که سه سال قبل از فوتش به ایران سفر کرده بود تا اثرش را مرمت کند و اتفاقاً از اینکه هنوز بعد از ۴۰ سال اثرش را پابرجا و کاملاً سالم میدید، ابراز تعجب کرده بود. موزه هنرهای معاصر در سال ۱۹۷۷ اثر هاراگوچی را با عنوان «ماده و فکر» خریداری کرد که ظرف فولادی جوشخورده مربعی شکلی است که درون آن با روغن سیاه پر شده؛ ازآنجاکه روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینه بزرگ سیاهرنگ در کف زمین است. انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران، با انتشار بیانیهای نسبت به این اتفاق اعتراض کرد و حفاظت از آثار که جز سرمایههای ملی به شمار میروند را کمترین کاری دانست که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.