رئیس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: این خودروسازها هستند که باید آلایندگی خودروها را کاهش دهند، چرا باید مردم مصرفکنندهها پول آن را پرداخت کنند؟ مسلماً این میزان را روی فاکتور میکشند و از مصرفکننده اخذ میکنند، مردم چه گناهی دارند؟ سید علی حسینی در گفتوگو با ایلنا در مورد وضع مالیات سبز بر خرید خودرو که با آلایندهتر شدن خودروها میزان آن بیشتر میشود اظهار کرد: امروز همه از محصولات خودروسازیها ناراضی هستند و آلودگی زیادی هم ایجاد میکنند. برای مثال وانت نیسانهایی که تولید میشود آلایندگی بسیار بالایی دارند اما مصرفکننده است که مجبور به پرداخت مالیات میشود. وی افزود: سؤال این است که حتی اگر مصرفکنندگان هم این مالیات را بپردازند، قرار است درآمد حاصل از آن در کجا هزینه شود؟ کجا قرار است سرمایهگذاری صورت بگیرد که آلودگی خودروهای ما به کمترین حد برسد؟ در بقیه کشورها خودروهای هیبریدی تولید میکنند که گاهی آلایندگی آنها صفر است. به نظر میرسد اینگونه برنامهریزیها وجود ندارد، هدف صرفاً کسب درآمد بوده است. وی تصریح کرد: مصرف سوخت هر کامیون در دنیا حدود ۱۷ تا ۲۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اما تولیدات جدید شرکتهای داخلی در بهترین حالت مصرف ۳۰ لیتری برای ۱۰۰ کیلومتر دارند. علاوه بر این سوخت مورداستفاده در کشور مانند بنزین و گازوئیل مصرفی نیز آلایندهتر از استاندارد هستند. یعنی اگر همان خودروها و کامیونهای استاندارد دنیا را به ایران بیاوریم با این سوختها آلایندگی خواهند داشت. بنابراین شرکتهای ایرانی چه در مورد سوخت و چه در مورد محصول تولیدی استاندارد نیستند. مصرفکننده در این بین چه نقشی در تولید داشته که باید مالیات بپردازد؟