مترجم: فرزام کریمی
فشارهایی که باهدف یکدستسازی و مطیع ساختن مردم با سیاستهای ایالاتمتحدهی آمریکا در طول جنگ جهانی اول و در طول جنگ سرد بر مردم اعمال میشد سبب پدید آمدن خردهفرهنگ بیت شد. نسلی که به جد مخالف سیاستهای اجباری بود. از دهه 40 تا 60 میلادی ارزشها و ساختار اجتماعی در ایالاتمتحده آمریکا منوط به رویکرد سنتی بود. آنچه رؤیای آمریکایی محسوب میشد در همان جمله کلیشهای هرکسی میتواند به موفقیت دست یابد خلاصه میگشت. برخورداری از تحصیلات آکادمیک، صاحب فرزند و خانواده بودن، برخورداری از منزل مناسب و زندگی ایده آل اوج خواستههای مردم در چارچوب رؤیای آمریکایی بود، اما ظهور این نسل تمام معادلات پیشین را بر هم زد. آنها نگاهها را به روی دیگر زندگی آمریکایی معطوف کردند تا بخشی از مردم بدین واسطه به درک این موضوع دست یابند که بسیاری از موفقیتها به دست اشخاص رقم نمیخورد، بلکه توسط عامل و یا عواملی کنترل میشود. این امر هم برای شهروندان ایالاتمتحده آمریکا و هم برای مهاجران ساکن آمریکا یکسان بود. تبعیضهای نژادی و جنسیتی خود تهدیدی برای رؤیای آمریکایی محسوب میشد و توجه به این نکات خطیر در رمانهای کرواک بالأخص کتاب «در راه» به چشم میخورد. این کتاب در سال 1951 نوشته شد و در سال 1957 منتشر شد. زندگینامهای که در قالب این رمان منتشر شد روایتی از خود واقعی کرواک (نویسنده) است که حال کراوک قصد داشت تا با جایگزینی نامهایی تخیلی مخاطب را در تخیل خویش اسیر سازد. شخصیت اصلی این رمان، جوانی به نام «سل پارادایز» است که در واقعیت همان «جک کرواک» است و دیگر شخصیت رمان «دین موریارتی» است که در واقعیت همان «نیل کسدی» یعنی دیگر نویسنده سرشناس نسل بیت است. روایت آشنایی این دو با یکدیگر در سفری ادیسه وار منجر به شناخت خود حقیقی و دستیابی به آن دستنیافتنی برای سل میشود و برای دین غایت دیگری دارد که همان یافتن پدر گمشدهاش است. این سفر از نیویورک به مکزیکوسیتی منجر به شکلگیری رابطهای عمیق میان این دو نفر میشود. آنی که سل در پی آن است میتواند ریشه در امیال و خواستههای گوناگون داشته باشد، خواستههایی که میتواند ریشه در نیروانای بودائی برای تأثیرپذیری و الهام گرفتن در اشعار نسل بیت را داشته باشد و یا حتی میتواند ریشه در موسیقی جز برای چنین نسل عصیانگری داشته باشد. رمان «در راه» اثری است که شخصیتهای بیشماری دارد؛ شخصیتهایی که اغلب راضی و خوشحال به نظر میرسند حتی اگر زندگیهایشان دور از ذهن و بهدوراز رؤیای آمریکایی به نظر آید. در سرتاسر رمان، نسل بیت ساکن خیابانهای شلوغ، کافههای جز و حومه ایالاتمتحده است. شورشیانی که دیوانهوار علیه رؤیای آمریکای و رؤیای حاکم که مبتنی بر پول و موفقیتهای مادی بود، قیام کردند.